Nya testamentet 2023
1–7 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ”Gläd er med mig! Jag fann mitt förlorade får”


”1–7 maj. Lukas 12–17; Johannes 11: ’Gläd er med mig! Jag fann mitt förlorade får’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2022)

”1–7 maj. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
man omfamnar sin son

Den förlorade sonen, av Liz Lemon Swindle

1–7 maj

Lukas 12–17; Johannes 11

”Gläd er med mig! Jag fann mitt förlorade får”

Börja din förberedelse genom att med hjälp av bön studera Lukas 12–17 och Johannes 11. Vilka ”förlorade får” i din klass kommer du att tänka på? Använd Kom och följ mig – för enskilda och familjer och det här lektionsförslaget när du söker Herrens vägledning för hur du bäst kan tillgodose klassdeltagarnas behov, även om de inte kommer på lektionerna.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Tillämpning är en viktig del av lärandet, så be klassdeltagarna berätta hur de har valt att leva efter något de lärde sig i skrifterna den här veckan.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Lukas 14:15–24

Ingen ursäkt för att förkasta evangeliet är tillräckligt bra.

  • För att hjälpa klassdeltagarna studera liknelsen om den stora måltiden kan du bjuda in dem till en låtsasfest som du är värd för. Låt dem ge dig några anledningar till att de kommer eller inte kommer. Läs Lukas 14:15–24 tillsammans och samtala om de ursäkter människorna i liknelsen använde sig av när de blev inbjudna till en festmåltid som representerade evangeliets välsignelser. Vilka ursäkter använder människor i dag för att tacka nej till Frälsarens inbjudan att ta emot vår himmelske Faders välsignelser? Klassdeltagarna kan kanske berätta om välsignelser de har fått när de har gjort de uppoffringar som krävs för att leva efter vissa evangelieprinciper.

Lukas 15

Vi kan söka upp dem som har gått vilse och glädjas med Fadern när de återvänder.

  • Hur ska du ge klassens medlemmar möjlighet att dela med sig av vad de har lärt sig om de tre liknelserna i Lukas 15? Ge gärna varje klassdeltagare en av liknelserna att gå igenom. De kan titta efter och dela med sig av svar på frågor som dessa: Vilka ord i liknelsen avslöjar hur vår himmelske Fader känner för dem som är vilse? Vad säger liknelserna om hur vi bör nå ut till alla Guds barn? Klassdeltagarna kan berätta hur Frälsaren har hittat dem när de har känt sig vilsna.

  • Det kan vara meningsfullt att tillsammans sjunga ”Herren om fåren sig vårdar” (Psalmer, nr 153), som tillägg till lärdomarna i de här liknelserna.

  • När ni går igenom liknelsen om den förlorade sonen tillsammans, kan klassdeltagarna ha nytta av att fokusera på ord, handlingar och trosuppfattningar hos varje person i liknelsen. Vad lär vi oss av var och en av dem? Klassdeltagarna kan kanske skriva ett alternativt slut på liknelsen där den äldre sonen har en annan inställning till sin yngre bror. Vad lär oss faderns råd i liknelsen om hur vi bör känna för dem som är vilse och dem som återvänder till evangeliet? (Se även citatet av äldste Jeffrey R. Holland i ”Övriga resurser”.) Eller så kan du be klassdeltagarna föreställa sig att de är fadern i den här liknelsen. Vilka ytterligare råd skulle de ge den äldre sonen för att hjälpa honom glädjas över andras framsteg eller framgång?

Lukas 17:11–19

Tacksamhet för mina välsignelser för mig närmare Gud.

  • Be klassdeltagarna att dela med sig av vad de lärt sig om tacksamhet genom att studera Lukas 17:11–19 och videon ”President Russell M. Nelson: Tacksamhetens helande kraft” [President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude] (ChurchofJesusChrist.org). Hur välsignades den tacksamme spetälske mannen för att han uttryckte sin tacksamhet? Hur blir vi välsignade när vi uttrycker tacksamhet? Klassdeltagarna kan föreslå hur vi på olika sätt kan visa vår tacksamhet till Gud och andra.

Johannes 11:1–46

Jesus Kristus är uppståndelsen och livet.

  • Ett sätt att utforska Johannes 11:1–46 är att be klassdeltagarna turas om att läsa verserna och be dem stanna upp och samtala varje gång de ser tecken på tro på Jesus Kristus. Du kan också be klassdeltagarna tänka på de inblandade personernas perspektiv – Frälsarens, apostlarnas, Martas, Marias och Lasarus perspektiv. Vad lär vi oss av var och en av dem? Kanske kan klassdeltagarna dela med sig av upplevelser av hur deras tro på Jesus Kristus har stärkts under en prövning.

Bild
Ikonen Resurser

Övriga resurser

Vad vi lär oss av den andre förlorade sonen.

Äldste Jeffrey R. Holland gjorde denna iakttagelse om den förlorade sonens äldre bror: ”Denne son är inte så arg över att den andre har kommit hem, utan är snarare arg för att hans föräldrar är så glada över det. … Han känner ännu inte medkänsla och barmhärtighet, och har inte heller vidsynthet och själsstorhet nog att se att detta inte är en rival som återvänder. Det är hans bror. Som hans far vädjar till honom att inse, är det en som var död och som nu lever. Det är en som varit förlorad och som nu återfunnits” (se ”Den andre förlorade sonen”, Liahona, juli 2002, s. 70).

Förbättra vår undervisning

Nå ut till den enskilde. Precis som herden i Frälsarens liknelse (se Lukas 15:4) ”kan du sträcka dig efter dem som saknas på dina lektioner. Dina tillfällen att undervisa och lyfta eleverna i klassen och hjälpa dem komma till Kristus sträcker sig bortom klassrummet och dem som närvarar på dina formella lektioner” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 8).

Skriv ut