Det nye testamente 2023
8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: “Hva er det så jeg mangler?”


“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18: ‘Hva er det så jeg mangler?’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“8.‒14. mai. Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
arbeidere i en vingård

8.‒14. mai

Matteus 19–20; Markus 10; Lukas 18

“Hva er det så jeg mangler?”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du med bønnens hjelp overveie hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å fortelle hva de har lært eller følt i løpet av sitt eget studium.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Det kan være nyttig av og til å drøfte klassemedlemmenes generelle erfaringer med hjemme-sentrert læring av evangeliet. Hvilke gode erfaringer kan de fortelle om? Hvilke hindringer eller utfordringer står de overfor? Hvilke råd kan de gi hverandre?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 19:3‒9

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende for Guds evige plan.

Matteus 20:1‒16

Alle kan motta det evige livs velsignelse, uansett når de tar imot evangeliet.

  • Hva kan hjelpe klassemedlemmene å anvende prinsippene i lignelsen om arbeiderne i vingården? Du kan gjerne be noen klassemedlemmer om å forberede en dramatisering av lignelsen som de skal fremføre for klassen. Etter fremføringen kan de som spiller arbeiderne, fortelle hva de følte med hensyn til betalingen de mottok, og hvorfor. Hva sier denne lignelsen om himmelens rike? Hvilken ytterligere innsikt får vi om denne lignelsen av eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Arbeiderne i vingården”? (Liahona, mai 2012, 31–33).

Matteus 19:16–22; Markus 10:17–27

Frelseren vil lede oss nærmere ham når vi ber om hans hjelp.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å finne frem til og anvende prinsippene i historien om den rike unge mannen? Én tilnærming kan være å be dem om å lese Markus 10:17–27 og overveie om de noen gang har følt seg som den rike unge mannen. Hva har hjulpet oss å følge Frelserens råd selv om det var vanskelig? Klassemedlemmene er kanskje villige til å fortelle om tilfeller da de spurte: “Hva er det så jeg mangler?” (Matteus 19:20) og fikk en personlig tilskyndelse om å forbedre seg. For å hjelpe klassemedlemmer som kan bli motløse ved å fokusere på det de mangler, kan du dele uttalelsen i “Ytterligere ressurser”.

  • Klassemedlemmene har kanskje lest en konferansetale knyttet til disse versene som foreslått i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Be dem dele innsikt de har fått.

Bilde
ydmyk mann og fariseer

The Repentant Publican and the Self-Righteous Pharisee in the Temple [Den angrende tolleren og den selvgode fariseeren i tempelet], av Frank Adams

Lukas 18:9–14

Vi skulle stole på Guds barmhjertighet, ikke vår egen rettskaffenhet.

  • Frelserens lignelse som sammenligner en fariseers og en tollers bønn, kan hjelpe deg å rette søkelyset mot den holdningen Herren ønsker av dem som vil følge ham. For å hjelpe klassemedlemmene å anvende denne lignelsen på vår tid, kan du be dem omskrive fariseerens bønn slik at den bruker detaljer fra vår tid, men uttrykker de samme holdningene. De kan gjøre det samme med tollerens bønn og så fortelle hva de har skrevet. Hvordan forholder vers 15–17 og 18–24 seg til det Frelseren underviste om i denne lignelsen? Du kan også presentere følgende uttalelse om disse versene av eldste Dale G. Renlund: “Budskapet til oss er tydelig: En angrende synder kommer nærmere Gud enn den selvrettferdige som fordømmer denne synderen” (“Vår gode hyrde”, Liahona, mai 2017, 31).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

La oss hverken være tilfredse eller motløse.

Eldste D. Todd Christofferson underviste:

“Hvis vi oppriktig spør: ‘Hva er det så jeg mangler?’ vil [Gud] ikke la oss gjette, men svare i kjærlighet for at vi skal være lykkelige. Og han vil gi oss håp.

Det er en stor oppgave, og den ville være forferdelig skremmende om vi var alene i våre anstrengelser for å oppnå hellighet. Den strålende sannheten er at vi ikke er alene. Vi har Guds kjærlighet, Kristi nåde, trøst og veiledning fra Den hellige ånd og fellesskap og oppmuntring fra andre hellige i Kristi legeme. La oss ikke være tilfreds med der vi er, men la oss heller ikke være motløse” (“Det levende brød som er kommet ned fra himmelen”, Liahona, nov. 2017, 39).

Vi kan forbedre vår undervisning

Gud trenger dine unike talenter og evner. “Du kan være til velsignelse for Guds barn ved å anvende din kjærlighet til andre, de gaver Gud gitt deg, og dine livserfaringer. Når du trofast utfører tjeneste og søker Guds hjelp, vil han foredle deg, og du vil vokse i din evne til å undervise evangeliet på Frelserens måte” (Undervisning på Frelserens måte, 5).

Skriv ut