Det nye testamente 2023
1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: “Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”


“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11: ‘Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“1.‒7. mai. Lukas 12–17; Johannes 11”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
mann som omfavner sin sønn

The Prodigal Son [Den fortapte sønn], av Liz Lemon Swindle

1.‒7. mai

Lukas 12–17; Johannes 11

“Gled dere med meg, for jeg har funnet igjen sauen som jeg hadde mistet”

Begynn din forberedelse ved å studere Lukas 12–17 og Johannes 11 med en bønn i hjertet. Hvilke “bortkomne får” i klassen tenker du på? Bruk Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten når du søker Herrens veiledning om hvordan du best kan dekke klassemedlemmenes behov, selv om de ikke kommer til klassen.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Anvendelse er en viktig del av å lære, så be klassemedlemmene fortelle hvordan de har valgt å etterleve noe de har lært av Skriftene denne uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Lukas 14:15–24

Ingen unnskyldning er god nok til å forkaste evangeliet.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å studere lignelsen om det store gjestebudet, kan du innby dem til en innbilt fest som du skal være vert for. Be dem gi noen grunner til hvorfor de ville eller ikke ville ha kommet. Les Lukas 14:15–24 sammen, og snakk om unnskyldningene personene i lignelsen kom med da de ble innbudt til en fest som symboliserte evangeliets velsignelser. Hvilke unnskyldninger kommer folk med i dag for å unnlate å godta Frelserens innbydelser til å motta vår himmelske Faders velsignelser? Kanskje klassemedlemmene kan fortelle om velsignelser de har mottatt når de har gjort ofrene som er nødvendig for å etterleve visse prinsipper i evangeliet.

Lukas 15

Vi kan finne de bortkomne og fryde oss sammen med Faderen når de kommer tilbake.

  • Hvordan vil du gi klassemedlemmene anledning til å fortelle hva de har lært om de tre lignelsene i Lukas 15? Vurder å gi hver elev en av lignelsene å gjennomgå. De kan se etter og dele svar på spørsmål som disse: Hvilke ord i lignelsen viser hva vår himmelske Fader føler for dem som er bortkommet? Hva sier lignelsene oss om hvordan vi skulle strekke oss ut til alle Guds barn? Klassemedlemmene kan gjerne fortelle hvordan Frelseren har funnet dem når de har følt seg bortkommet.

  • Å synge “Kjærlig er Herren, vår hyrde” (Salmer, nr. 145) sammen kan være et meningsfylt tilskudd til læresetningene i disse lignelsene.

  • Når dere gjennomgår lignelsen om den fortapte sønn sammen, kan klassemedlemmene ha nytte av å fokusere på ordene, handlingene og trosoppfatningene til hver enkelt i lignelsen. Hva kan vi lære av hver enkelt? Klassemedlemmene kan kanskje skrive en annen slutt på lignelsen hvor den eldre sønnens holdning til sin bror er annerledes. Hva lærer farens råd i lignelsen oss om hva vi skulle føle overfor dem som er borte, og dem som vender tilbake til evangeliet? (Se også eldste Jeffrey R. Hollands uttalelse i “Ytterligere ressurser”.) Du kan også be klassemedlemmene forestille seg at de er faren i denne lignelsen. Hvilke andre råd vil de gi den eldste sønnen for å hjelpe ham å glede seg over andres utvikling eller fremgang?

Lukas 17:11–19

Takknemlighet for mine velsignelser vil føre meg nærmere Gud.

  • Be klassemedlemmene fortelle hva de har lært om takknemlighet ved sitt studium av Lukas 17:11–19 og videoen “President Russell M. Nelson on the Healing Power of Gratitude” [President Russell M. Nelson om takknemlighetens helbredende kraft] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan ble den takknemlige spedalske velsignet fordi han uttrykte sin takknemlighet? Hvordan blir vi velsignet når vi uttrykker takknemlighet? Klassemedlemmene kan gjerne foreslå hvordan vi kan vise vår takknemlighet til Gud og andre.

Johannes 11:1–46

Jesus Kristus er oppstandelsen og livet.

  • Én måte å granske Johannes 11:1–46 på, er å be klassemedlemmene bytte på å lese versene og be dem stoppe opp og snakke om det hver gang de finner noe som tyder på tro på Jesus Kristus. Du kan også be klassemedlemmene overveie perspektivene til de involverte personene – herunder Frelseren, apostlene, Marta, Maria og Lasarus. Hva kan vi lære av hver av dem? Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om tilfeller da deres tro på Jesus Kristus ble styrket under en prøvelse.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Lærdom fra den andre fortapte sønn.

Eldste Jeffrey R. Holland sa følgende om den fortapte sønnens eldre bror: “Denne sønnen er sint, men ikke så mye fordi den andre har kommet hjem. Han er sint fordi hans foreldre er så glade for det … Det gjenstår for ham å få den medfølelse og barmhjertighet, det nestekjærlige perspektiv som skal til for å se at det ikke er noen rival som kommer tilbake. Det er hans bror. Som hans far tryglet ham om å forstå, er dette en som var død og nå er blitt levende. Det er en som var tapt og nå er funnet” (“Den andre fortapte sønn”, Liahona, juli 2002, 63).

Vi kan forbedre vår undervisning

Ta kontakt med den ene. I likhet med hyrden i Frelserens lignelse (se Lukas 15:4), “kan du ta kontakt med dem som mangler i klassen. Dine muligheter til å undervise og løfte klassens medlemmer og hjelpe dem å komme til Kristus, strekker seg utenfor klasserommet og lenger enn dem som deltar på dine formelle leksjoner” (Undervisning på Frelserens måte, 8).

Skriv ut