Det nye testamente 2023
15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: “Se, din konge kommer”


“15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12: ‘Se, din konge kommer’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“15.‒21. mai. Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
mann i et tre idet Jesus nærmer seg

Zacchaeus in the Sycamore Tree [Sakkeus i morbærtreet], av James Tissot

15.‒21. mai

Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20; Johannes 12

“Se, din konge kommer”

Når du leser Matteus 21–23; Markus 11; Lukas 19–20 og Johannes 12, kan du se etter prinsipper som vil bidra til å dekke behovene til dem du underviser. Den hellige ånd vil inspirere deg til å vite hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å oppdage disse prinsippene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Noen dager før leksjonen kan du be noen klassemedlemmer komme til klassen forberedt på å fortelle om noe de opplevde mens de studerte denne ukens tildelte kapitler. Be dem fortelle om velsignelsene de mottar når de studerer Skriftene i løpet av uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Lukas 19:1–10

Frelseren kjenner oss personlig.

  • Klassemedlemmene har sikkert følt seg oversett eller glemt noen ganger i sitt liv. Beretningen om Sakkeus kan hjelpe dem å forstå at vår himmelske Fader og Jesus Kristus kjenner dem og bryr seg om dem. For å hjelpe klassemedlemmene å anvende denne beretningen på sitt eget liv, kan du be dem forestille seg at de er Sakkeus. Hva tror dere det han opplevde, lærte ham om Frelseren? Hva kan vi lære av Sakkeus’ innsats for å søke Frelseren?

Matteus 21:1–11; Markus 11:1–11; Lukas 19:29–44; Johannes 12:12–16

Jesus Kristus er vår konge.

  • En enkel aktivitet kan innlede en drøfting om Frelserens inntog i Jerusalem: Noen klassemedlemmer kan tegne på tavlen ting som er forbundet med en konge, for eksempel en krone eller en trone, mens de andre gjetter hva de tegner. Så kan andre klassemedlemmer tegne en eselfole og grener. Hva har disse tingene å gjøre med en konge? Deretter kan du vise bildet av Frelserens inntog i Jerusalem fra denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og be klassemedlemmene lese Markus 11:1–11. Hvordan anerkjente disse personene Jesus som sin konge? Hvordan tilber vi Jesus Kristus som vår konge ved våre ord og handlinger?

Matteus 22:34–40

De to største budene er å elske Gud og elske andre som oss selv.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å forstå at “på disse to bud” – å elske Gud og å elske vår neste – “hviler hele loven og profetene”? (Matteus 22:40). Når dere har lest Matteus 22:34–40 sammen, kan du skrive Elsk Gud og Elsk din neste på tavlen. Gi hver elev en papirlapp med et bud skrevet på. Be noen av dem lese budet sitt og snakke om hvordan budet deres hjelper oss å adlyde ett eller begge disse to store budene. Når de har snakket om budet sitt, kan de feste lappen sin på tavlen. Hvorfor er det viktig å huske at alle bud er relevante for de to store budene? (se “Ytterligere ressurser”).

Matteus 23:13–33

Vi vil bli beskyttet når vi unngår å følge blinde veiledere.

  • Ville klassemedlemmene ha nytte av å snakke om betegnelsen “blinde veiledere”, som Frelseren brukte til å beskrive de åndelig blinde fariseerne og skriftlærde? (Matteus 23:16). Du kan gjerne tenke på en måte å vise hvordan det ville være å følge en person som ikke kunne se. Klassen kan også skrive på tavlen hva som kjennetegner en blind veileder, som beskrevet i Matteus 23:13–33. For å finne mer å legge til på listen, kan du vurdere å se på andre skriftsteder som handler om åndelig blindhet, som for eksempel 2 Korinter 4:3–4; 2 Nephi 9:28–32 og Jakobs bok 4:14. Hvordan kan vi gjenkjenne og unngå blinde veiledere?

Bilde
Jesus taler til fariseerne

Frelseren fordømte fariseerne som hyklere og blinde veiledere.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Å elske Gud og elske vår neste er grunnlaget for alt vi gjør.

Med henvisning til de to store budene i Matteus 22:37–39, underviste president M. Russell Ballard:

“Lydighet mot disse to budene gir en måte å oppleve mer fred og glede på. Når vi elsker og tjener Herren og elsker og tjener vår neste, er det naturlig at vi vil føle mer lykke som ikke kan komme til oss på noen bedre måte.

Å elske Gud og vår neste er det doktrinære grunnlaget for omsorgstjeneste, hjemme-sentrert og Kirke-støttet læring, åndelig tilbedelse på sabbatsdagen og arbeidet med å frelse sjeler på begge sider av sløret, støttet i Hjelpeforeningene og eldstenes quorumer. Alt dette er basert på de guddommelige budene om å elske Gud og å elske vår neste. Kan det være noe mer grunnleggende, mer fundamentalt og enklere enn dette?” (“Jesu Kristi sanne, rene og enkle evangelium”, Liahona, mai 2019, 29).

Vi kan forbedre vår undervisning

Du behøver ikke å dekke alt. “Det er mye å snakke om i hver leksjon, men det er ikke nødvendig å dekke alt i én klasseperiode for å røre ved en annens hjerte – ofte holder det med ett eller to hovedpoeng. Når du overveier elevenes behov, vil Ånden hjelpe deg å finne ut hvilke prinsipper, historier eller skriftsteder som er spesielt meningsfylte for dem” (Undervisning på Frelserens måte, 7).

Skriv ut