Det nye testamente 2023
22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: “Menneskesønnen skal komme”


“22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21: ‘Menneskesønnen skal komme’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“22.‒28. mai. Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13; Lukas 21”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Det annet komme

The Second Coming [Det annet komme], av Harry Anderson

22.‒28. mai

Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 24–25; Markus 12–13; Lukas 21

“Menneskesønnen skal komme”

Husk å begynne din forberedelse til å undervise ved at du med bønnens hjelp leser Joseph Smith – Matteus 1; Matteus 25; Markus 12–13 og Lukas 21. Søk inspirasjon på egenhånd, og gjennomgå så denne oversikten for å få flere ideer.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Lag en liste på tavlen over Frelserens lignelser i denne uken lesning, som fikentreet, den gode mannen og tyven, de trofaste og onde tjenerne, de ti jomfruene, talentene og sauene og geitene. Be klassemedlemmene fortelle om sannheter de har lært av disse lignelsene, som kan hjelpe dem å forberede seg til Herrens annet komme. Hva gjør de for å anvende disse sannhetene på sitt eget liv?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Joseph Smith – Matteus 1:21–37

Profetier om Frelserens annet komme kan hjelpe oss å møte fremtiden med tro.

  • Tegnene på Frelserens annet komme kan være vanskelige for noen av klassemedlemmene å forstå. Det kan hjelpe dem å arbeide i grupper og finne så mange tegn de kan i Joseph Smith – Matteus 1:21–37. Det kan også hjelpe dem å forstå betydningen av disse tegnene hvis de sammenligner dem med veiskilt. Hvorfor er veiskilt viktige? Hvordan er tegnene på Det annet komme som veiskilt? Hvordan er de forskjellige? Du kan også gi hver gruppe papirlapper i form av veiskilt og be dem skrive på lappene et tegn som vil finne sted før Det annet komme. La dem presentere det de har kommet frem til, og be klassen snakke om hvilke av disse tegnene de ser i verden i dag.

Joseph Smith – Matteus 1:26–27, 38–55; Matteus 25:1–13

Vi må alltid være forberedt på Frelserens annet komme.

  • Lignelsene i Joseph Smith – Matteus 1:26–27, 38–55 og Matteus 25:1–13 kan hjelpe klassemedlemmene å forstå hvor viktig det er å være forberedt på Frelserens annet komme. Be klassemedlemmene granske disse versene og fortelle hva de føler Frelseren oppfordrer oss til å gjøre. Eldste David A. Bednar ga én tolkning av lignelsen om de ti jomfruer som kan være til hjelp (se “Ytterligere ressurser”). Hvorfor må vi alle oppleve vår egen omvendelse? Hvordan gjør vi det? Hvordan styrker Lære og pakter 45:56–57 vår forståelse av denne lignelsen?

  • Mens dere lærer om Frelserens gjenkomst, kan dere lese eller synge salmer sammen om Det annet komme (se “Jesus Kristus – annet komme” i emneregisteret bakerst i salmeboken).

Matteus 25:14‒46

Ved den endelige dom kommer vi til å gi Herren en redegjørelse for vårt liv.

  • Lignelsen om talentene og lignelsen om sauene og geitene kan inspirere oss til å tenke på redegjørelsen for vårt liv som vi kommer til å gi Herren ved den endelige dom. Dere kan gjerne lese lignelsene sammen, og så kan du be hver elev dele ett spørsmål Frelseren kanskje vil stille oss om vårt liv når vi blir dømt. Sett av tid til at klassemedlemmene kan planlegge hvordan de vil følge inntrykk de har mottatt i løpet av drøftingen.

    Bilde
    sauer og geiter

    Kristus brukte sauer og geiter til å undervise om den endelige dom (se Matteus 25:31–33).

  • For å inspirere til en drøfting om Matteus 25:34–40, kan du be klassemedlemmene gi eksempler på personer som viser den slags medlidenhet som beskrives i disse versene. Gi dem tid til å tenke over hvem som kan trenge deres tjeneste. Hva er noen praktiske måter å fø de sultne, kle de nakne og besøke de syke på?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Omvendelsens olje.

Eldste David A. Bednar foreslo følgende mulige tolkning av lignelsen om de ti jomfruer:

“Se på oljen som omvendelsens olje [se Matteus 25:4–9] …

Var de fem kloke jomfruene egoistiske og uvillige til å dele, eller hadde de rett i at omvendelsens olje ikke kan lånes? Kan den åndelige styrke som kommer av konsekvent lydighet mot budene, gis til en annen? Kan kunnskap oppnådd ved flittig studium og overveielse av Skriftene, bli formidlet til en som er i manko? Kan den fred som evangeliet bringer til en trofast siste dagers hellig, overføres til en person som opplever motgang eller store utfordringer? Det klare svaret på hvert av disse spørsmålene er nei.

Som de kloke jomfruene helt riktig understreket, må hver enkelt av oss ‘kjøpe til oss selv’. Disse inspirerte kvinnene beskrev ikke en forretningstransaksjon, men understreket snarere vårt individuelle ansvar for å holde vår vitnesbyrdslampe brennende, og skaffe oss rikelig tilførsel av omvendelsens olje. Denne dyrebare oljen oppnås én dråpe om gangen – ‘linje på linje og bud på bud’ (2 Nephi 28:30), tålmodig og uavlatelig” (“Omvendt til Herren”, Liahona, 2012, 109).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sørg for at du underviser i sann lære. “Tenk stadig etter: ‘Hvordan vil det jeg underviser, hjelpe elevene å utvikle tro på Kristus, omvende seg, inngå og holde pakter med Gud og motta Den hellige ånd?’” (Undervisning på Frelserens måte20).

Skriv ut