Det nye testamente 2023
24.‒30. april. Johannes 7–10: “Jeg er den gode hyrde”


“24.‒30. april. Johannes 7–10: ‘Jeg er den gode hyrde’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“24.‒30. april. Johannes 7–10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus sammen med en kvinne som har falt til jorden

Neither Do I Condemn Thee [Heller ikke jeg fordømmer deg], av Eva Koleva Timothy

24.‒30. april

Johannes 7–10

“Jeg er den gode hyrde”

Du og klassemedlemmene vil få innsikt mens dere leser Johannes 7–10 denne uken. Husk at forslagene i denne oversikten skulle supplere snarere enn å erstatte inspirasjonen du mottar ved å studere Skriftene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Minn klassemedlemmene på hvor viktig det er å gjøre hjemmet til sentrum for sin læring av evangeliet. Be dem fortelle hva Den hellige ånd lærte dem mens de studerte Johannes 7–10 hjemme, hver for seg eller sammen med sin familie.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Johannes 7–10

Jesus Kristus er verdens Frelser.

Bilde
Jesus Kristus

Light of the World [Verdens lys], av Howard Lyon

Johannes 7:14–17

Når vi etterlever Jesu Kristi læresetninger, vil vi få vite at de er sanne.

  • På noen måter er det å få et vitnesbyrd som å lære en ferdighet – begge deler krever øvelse og erfaring. For å illustrere dette kan du be klassemedlemmer som har en spesiell ferdighet, som å sjonglere eller spille et musikkinstrument, forklare hvordan de utviklet sin ferdighet. Hvorfor er det ikke nok å lese om ferdigheten eller se andre utføre den? Drøft som klasse hvordan innsatsen som må til for å øve på en ferdighet, ligner det åndelige mønsteret Frelseren beskrev i Johannes 7:14–17. Hvordan er det forskjellig?

  • Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om tilfeller da det å etterleve en sannhet i evangeliet hjalp dem å få et vitnesbyrd om den. Gi klassemedlemmene tid til å komme på et prinsipp i evangeliet som de ønsker å få et sterkere vitnesbyrd om, og oppfordre dem så til å sette seg konkrete mål for å etterleve dette prinsippet i større grad.

Johannes 8:1–11

Frelserens nåde gis alle dem som omvender seg.

  • For dem som føler seg fordømt på grunn av sine synder, kan historien om Frelseren som viser barmhjertighet og tilgir kvinnen som var grepet i hor, være en kilde til oppmuntring. Hvis klassemedlemmene føler seg fristet til å dømme andre på grunn av deres synder, kan også historien fungere som en advarsel. Du kan gjerne be klassemedlemmene lese Johannes 8:1–11 og finne svar på spørsmål som følgende: Hva lærer denne historien oss om Frelserens barmhjertighet? Hvordan kan det å motta hans barmhjertighet når vi synder, hjelpe oss når vi føler oss fristet til å dømme andre? (se Alma 29:9–10).

  • For å hjelpe klassemedlemmene å finne personlig relevans i Johannes 8:1–11, kan du vurdere å dele klassen i tre grupper – hvor én fokuserer på fariseernes ord og handlinger, én fokuserer på Frelserens ord og handlinger og én fokuserer på kvinnens ord og handlinger. De kan gjøre dette mens de leser beretningen eller mens de ser videoen “Go and Sin No More” [Gå bort, og synd ikke mer] (ChurchofJesusChrist.org). Be hver gruppe lage en liste over de åndelige sannhetene de lærer av å lese hver del av beretningen.

  • Noen ganger er vi ikke klar over hvordan vi dømmer andre. Her er en aktivitet for å hjelpe klassemedlemmene å få bukt med denne tendensen: Be klassen hjelpe deg å lage en liste over hvordan vi dømmer mennesker (etter deres utseende, deres oppførsel, deres bakgrunn og så videre). Gi klassemedlemmene papirlapper klippet i form av en stein, og be dem velge en måte å dømme andre på som de føler at de er skyldige i, og skrive den på en papirstein. Hva kan vi lære av Frelserens ord til fariseerne i Johannes 8:1–11? Be klassen skrive på den andre siden av papirsteinene sine noe som vil minne dem om ikke å dømme (kanskje et utsagn fra Johannes 8).

Johannes 8:18–19, 26–29

Når vi lærer Jesus Kristus å kjenne, lærer vi også Faderen å kjenne.

  • Hva lærer Frelserens ord i Johannes 8:18–19, 26–29 oss om forbindelsen mellom ham og hans Fader? Når de har lest og drøftet disse versene, kan klassemedlemmene skrive på tavlen noe av det Jesus gjorde, sa eller underviste. Hva lærer disse tingene oss om Gud Faderen?

Vi kan forbedre vår undervisning

Lev verdig til Åndens veiledning. Når du etterlever evangeliet, er du verdig til Åndens veiledning. Når du søker hans veiledning, vil han gi deg tanker og inntrykk om hvordan du kan dekke behovene til dem du underviser. (Se Undervisning på Frelserens måte5.)

Skriv ut