Det nye testamente 2023
27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: “Frykt ikke”


“27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ‘Frykt ikke’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“27. mars–2. april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus går sammen med disipler som bærer brødkurver

27. mars–2. april

Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6

“Frykt ikke”

Når du forbereder deg til å undervise fra Matteus 14; Markus 6 og Johannes 5–6, kan du se etter budskap som er relevante for klassen. Når du gjør det, kan du overveie hvordan du kan engasjere klassemedlemmene i en meningsfylt opplevelse av Skriftene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Én måte å innlede en drøfting på er å be noen klassemedlemmer velge et kapittel fra lesningen og dele et budskap fra det kapittelet som var meningsfylt for dem. Når de deler, kan andre klassemedlemmer stille spørsmål eller komme med innsikt.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Johannes 5:16–47

Jesus Kristus er vår himmelske Faders elskede Sønn.

  • I Johannes 5 ga Jesus mye innsikt om seg selv, sin Fader og sitt forhold til Faderen. For å hjelpe klassemedlemmene å oppdage denne innsikten kan du prøve å dele dem inn i grupper og gi dem noen minutter til å nevne så mange sannheter de kan finne i vers 16–47 om Guds og Jesu Kristi karakter og forholdet mellom dem. Be gruppene bytte på å lese sannheter fra listene sine. Hvordan hjelper disse sannhetene oss å forstå vår himmelske Fader og hans Sønn bedre? Hvordan kan vi følge Jesu Kristi eksempel på lydighet mot Faderen?

  • En aktivitet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å merke seg hver gang Jesus brukte ordet Far i Johannes 5:16–47. Be noen klassemedlemmer fortelle hva de lærte da de gjennomførte aktiviteten. Be dem dele innsikt de fikk om vår himmelske Fader og hans elskede Sønn.

Matteus 14:15–21; Markus 6:33–44; Johannes 6:5–14

Frelseren kan foredle våre ydmyke offer for å oppfylle sine hensikter.

  • Hva kan hjelpe klassemedlemmene å finne personlig mening i mirakelet at Jesus mettet de 5000? Du kan gjerne spørre hvordan det å lese om mirakelet styrker deres tro på Frelserens evne til å velsigne dem personlig. De kan snakke om en gang de følte at Frelseren foredlet eller mangfoldiggjorde deres innsats for å hjelpe dem å oppnå noe som virket umulig. Før leksjonen kan du også be klassemedlemmene ta med seg et bilde eller en gjenstand som forestiller det de opplevde.

    Bilde
    brød og fisk

    Jesus mettet på mirakuløst vis 5000 mennesker med fem brød og to fisker.

  • Videoen “The Feeding of the 5,000” [De 5000 blir mettet] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe klassemedlemmene å grunne på mirakelet som er beskrevet i disse versene. Hvilke detaljer i denne beretningen styrker vår tro på Frelseren? På hvilke måter kan Frelseren gi oss åndelig næring? Når har vi blitt mettet og støttet av Jesus Kristus?

Matteus 14:22–33

Jesus Kristus oppfordrer oss til å sette til side vår frykt og tvil, slik at vi mer fullstendig kan komme til ham.

  • Beretningen i Matteus 14:22–33 kan hjelpe klassemedlemmene å styrke sin tro på Frelseren og sitt ønske om å følge ham. Be klassemedlemmene lese denne beretningen og være spesielt oppmerksomme på ordene som ble uttalt av Kristus, Peter og de andre apostlene. Hvordan kan Jesu ord ha hjulpet Peter å ha tro til å forlate båten og gå på vannet? Hvordan er Jesu formaninger “Vær ved godt mot” og “Frykt ikke” (vers 27) relevante for oss i dag? Hva kan vi lære av Peter om hva det vil si å være en Jesu Kristi disippel og å stole på ham? Du kan gjerne oppfordre klassemedlemmene til å tenke på og fortelle om tilfeller da de, i likhet med Peter, gjorde noe aktivt for å følge Frelseren, selv om utfallet var usikkert. Be dem fortelle hva de lærte av erfaringene sine. Hvordan har Jesus Kristus kommet oss til unnsetning i våre stunder med frykt eller tvil?

Johannes 6:22–71

Som Kristi disipler må vi være villige til å tro og akseptere sannheten, selv om det er vanskelig.

  • Hendelsene i Johannes 6 kan gi et nyttig perspektiv når noen har spørsmål om Kristi kirkes lære, historie eller retningslinjer. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå disse hendelsene, kan du skrive spørsmål som de følgende på tavlen, som de kan svare på: Hva forventet folket? (se vers 26). Hva tilbød Kristus dem i stedet? (se vers 51). Hva misforsto folket? (se vers 41–42, 52). Du kan også stille spørsmål som disse for å hjelpe klassemedlemmene å anvende denne beretningen på seg selv: Hvordan kan vi velge å vandre sammen med Kristus selv om vi har spørsmål eller tvil? (se vers 66). Hva er noen læresetninger, ordinanser eller andre “evige livs ord” som bare finnes i Kristi gjenopprettede kirke? (se vers 67–69). Du finner innsikt fra en apostel i vår tid i president M. Russell Ballards budskap “Hvem skal vi gå til?”, (Liahona nov. 2016, 90–92).

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytt. “Å lytte er en kjærlighetshandling … Be din himmelske Fader hjelpe deg å forstå hva klassens medlemmer sier. Når du er ekstra oppmerksom på deres uttalte og uuttalte budskap, vil du forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker bedre” (Undervisning på Frelserens måte, 34).

Skriv ut