Det nye testamente 2023
10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9: “Du er Messias”


“10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9: ‘Du er Messias’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“10.‒16. april. Matteus 15–17; Markus 7–9”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Kristi forklarelse

The Transfiguration [Forklarelsen], av Carl Heinrich Bloch

10.‒16. april

Matteus 15–17; Markus 7–9

“Du er Messias”

Et av dine hovedmål som lærer er å hjelpe andre å bygge opp sin tro på Jesus Kristus. Ha dette i tankene mens du studerer Skriftene denne uken. Hva finner du som kan hjelpe klassemedlemmene å ha enda sterkere tro på ham?

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Én måte du kan oppmuntre klassemedlemmene til å studere Skriftene personlig og sammen med sin familie på, er hver uke å be dem fortelle hvordan deres studium av Skriftene har hjulpet dem å motta åpenbaring og vært til velsignelse for dem. Hvordan påvirket for eksempel deres studium av disse kapitlene valgene de tok denne uken?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 16:13–17

Et vitnesbyrd om Jesus Kristus kommer ved åpenbaring.

  • Har noen av klassemedlemmene måttet forklare for noen hvordan de vet at evangeliet er sant? Hva sa Frelseren i Matteus 16:13–17 om hvordan vi mottar et vitnesbyrd? Du kan gjerne fortelle hvordan Alma fikk sitt vitnesbyrd (se Alma 5:45–46) eller hva Herren lærte Oliver Cowdery om åpenbaring (se Lære og pakter 6:14–15, 22–23; 8:2–3). Hva tror du Peter eller Alma eller Oliver Cowdery ville ha sagt om noen spurte dem hvordan de visste at evangeliet er sant?

  • Det kan være noen i klassen som ber om personlig åpenbaring, men ikke vet hvordan de kan gjenkjenne den når den kommer. På HearHim.ChurchofJesusChrist.org kan du finne videoer der Kirkens ledere forteller hvordan de gjenkjenner Herrens røst. Du kan gjerne se en eller flere av disse videoene sammen med klassen og snakke om hva videoene lærer oss om å motta åpenbaring. Hvilke andre læresetninger eller skriftsteder kan klassen komme på som kan hjelpe noen å gjenkjenne personlig åpenbaring? (Se for eksempel 1 Kongebok 19:11–12; Galaterne 5:22–23; Enos 1:1–8; Lære og pakter 6:22–24; 8:2–3; 9:7–9.)

Matteus 16:13–19; 17:1–9

Prestedømsnøkler er nødvendig for vår frelse.

  • For å innlede en drøfting om prestedømsnøkler kan du skrive henvisninger som disse på tavlen: Matteus 16:19; Lære og pakter 107:18–20; 128:8–11; 132:18–19, 59; Joseph Smith – Historie 1:72 og “Nøkler, prestedømmets” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be så klassemedlemmene lese ett eller flere av skriftstedene og fortelle om noe de lærer av dem om prestedømsnøkler. Hvorfor trenger vi prestedømsnøkler?

  • For å hjelpe klassemedlemmene å styrke sitt vitnesbyrd om gjengivelsen av prestedømsnøkler i de siste dager, kan du be halve klassen studere Matteus 17:1–9 og den andre halvparten studere Lære og pakter 110. De kan så fortelle hverandre hva de har funnet ut, og legge merke til likheter mellom de to beretningene. Videoen “Priesthood Keys: The Restoration of Priesthood Keys” [Prestedømsnøkler: Gjengivelsen av prestedømsnøkler] (ChurchofJesusChrist.org) kan også være nyttig.

Bilde
statue av Peter som holder nøkler

Prestedømsnøkler er myndighet til å lede bruken av prestedømmet.

Markus 9:14–30

Når vi søker større tro, begynner vi med den troen vi har.

  • Eldste Jeffrey R. Holland brukte beretningen om en far som søkte helbredelse for sin sønn, til å undervise om hvordan vi skulle henvende oss til Herren når vi føler at vår tro er utilstrekkelig (se “Herre, jeg tror”, Liahona, mai 2013, 93–95). Etter å ha lest Markus 9:14–30 som klasse, kan dere drøfte eldste Hollands tre bemerkninger sammen (se “Ytterligere ressurser”).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Tre betraktninger for å hjelpe oss å få større tro.

Etter å ha fortalt beretningen i Markus 9:14–29, sa eldste Jeffrey R. Holland:

“Det første jeg legger merke til ved denne beretningen, er at når han står overfor utfordringen med tro, bedyrer faren først sin styrke, for så å erkjenne sin begrensning. Hans første erklæring er bekreftende og uten betenkelighet: ‘Jeg tror!’ Jeg vil si til alle som ønsker mer tro: Husk denne mannen! I øyeblikk med frykt eller tvil eller urolige tider, hold på det terreng dere allerede har vunnet, selv om det er begrenset …

Den andre observasjonen er en variant av den første. Når problemer oppstår og spørsmål dukker opp, innled ikke deres søken etter tro ved å si hvor mye dere ikke har, og dermed lede an med deres ‘vantro’ … Jeg ber dere ikke påberope dere en tro dere ikke har. Jeg ber dere om å være tro mot den tro dere har

Siste observasjon: Når tvil eller vanskeligheter kommer, ikke vær redde for å be om hjelp. Hvis vi ønsker den like ydmykt og ærlig som denne faren gjorde, kan vi få den” (“Herre, jeg tror”, Liahona, mai 2013, 93–94).

Vi kan forbedre vår undervisning

Still spørsmål som oppmuntrer til å bære vitnesbyrd. Å stille spørsmål som oppmuntrer klassemedlemmene til å bære sitt vitnesbyrd, kan være en effektiv måte å innby Ånden på. Når dere for eksempel drøfter Matteus 16:13–17, kan du spørre: “Hva har dere lært om Frelseren som har styrket deres vitnesbyrd om ham som Frelseren?” (Se Undervisning på Frelserens måte32.)

Skriv ut