Det nye testamente 2023
17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: “Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”


“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10: ‘Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“17.‒23. april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
den barmhjertige samaritan

The Good Samaritan [Den barmhjertige samaritan], av Dan Burr

17.‒23. april

Matteus 18; Lukas 10

“Hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?”

Les Matteus 18 og Lukas 10, og skriv ned dine åndelige inntrykk. Når du får inntrykk, kan du spørre, som eldste Richard G. Scott foreslo: “Er det noe mer jeg burde vite?” (“Motta åndelig veiledning”, Liahona, nov. 2009, 8).

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Disse kapitlene inneholder mange eksempler på læresetninger i evangeliet som er forskjellige fra det verden lærer oss. Klassemedlemmene kan kanskje gi noen eksempler de fant under sin lesning denne uken. Hvordan velsigner Herren oss når vi anvender hans læresetninger?

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 18:21–35

Vi må tilgi andre hvis vi skal motta tilgivelse fra Herren.

  • Hvordan kan du bruke lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren til å inspirere klassemedlemmene til å bli mer tilgivende? Kanskje du kan skrive spørsmål som de følgende på tavlen, og be klassemedlemmene grunne på dem mens én av dem gjenforteller lignelsen: Hvem symboliserer kongen? Hvem symboliserer den ubarmhjertige tjeneren? Hvem symboliserer medtjeneren? Hva symboliserer gjelden? Be klassemedlemmene fortelle hvilke budskap lignelsen har til dem personlig. (Se også “Ytterligere ressurser”.)

  • Du kan oppfordre klassen til å lage en tilpasning av lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren som formidler de samme lærdommene om tilgivelse ved hjelp av situasjoner og detaljer fra vår egen tid. (Vurder å la dem arbeide med dette i grupper.) Drøft hvordan lignelsen besvarte Peters spørsmål om hvor mange ganger han skulle tilgi.

Bilde
gamle mynter

Jesus snakket om penger og gjeld for å undervise om tilgivelse.

Lukas 10:25–37

For å oppnå evig liv må vi elske Gud og elske vår neste.

  • Her er et forslag som kan gi klassemedlemmene et nytt syn på lignelsen om den barmhjertige samaritan: Be dem late som de etterforsker et tilfelle av overfall og ran på veien mellom Jeriko og Jerusalem. Be noen klassemedlemmer komme til klassen forberedt på å spille de forskjellige personene i lignelsen og snakke om sitt engasjement i saken. Hva kan for eksempel være noen grunner til at presten og levitten ikke stoppet for å hjelpe den skadede mannen? Hvorfor stoppet samaritanen? Hvilke tanker kunne verten tilføye? Hva kan den skadede mannen ha følt for hver av de andre? Sørg for at drøftingen inspirerer klassemedlemmene til å være som den barmhjertige samaritanen og verten, og unngå å være som presten og levitten.

  • Hvordan besvarer lignelsen om den barmhjertige samaritan spørsmålene som stilles Jesus i Lukas 10:25–29? Be klassemedlemmene snakke om tilfeller da de følte seg som mannen (vers 30) som hadde desperat behov for hjelp. Hvordan kom hjelpen? Hvordan kan vi som medlemmer av en menighet, samarbeide om å hjelpe andre, slik verten og den barmhjertige samaritanen gjorde?

Lukas 10:38–42

Vi velger “den gode del” ved å gjøre daglige valg som fører til evig liv.

  • Når dere har lest Lukas 10:38–42 som klasse, kan du spørre klassemedlemmene hvordan de ville ha reagert på Frelserens råd hvis de hadde vært i Martas sted. Hvordan kunne denne opplevelsen ha påvirket deres fremtidige valg? Hvordan kan vi vite hva i vårt eget liv som fortjener mer tid og oppmerksomhet? Klassemedlemmene kan gjerne granske president Dallin H. Oaks’ budskap “Bra, bedre, best” (Liahona, nov. 2007, 104–8) for å finne råd som kan hjelpe dem.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gjelden i lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren.

I en kommentar til gjelden i lignelsen om den ubarmhjertige tjeneren, sa eldste Jeffrey R. Holland:

“Det råder litt uenighet blant de lærde om pengeverdiene som er nevnt her – vi beklager for henvisningen til amerikanske dollar – men for å gjøre regnestykket enkelt, hvis den mindre, ikke ettergitte gjelden på 100 denarer var for eksempel 100 dollar i vår tid, ville gjelden på 10 000 talenter, som så gladelig ble ettergitt, ha nærmet seg 1 milliard dollar – eller mer!

Som en personlig gjeld er det en astronomisk sum – langt over vår fatteevne. (Ingen kan handle så mye!) For denne lignelsens formål er det meningen at det skal være ufattelig. Det skal være mer enn vi kan klare å forstå, for ikke å si mer enn vi kan klare å betale tilbake. Det er fordi det ikke er en historie om to tjenere som krangler i Det nye testamente. Det er en historie om oss, den falne menneskeslekten – jordiske skyldnere, overtredere og fanger. Hver enkelt av oss er en skyldner, og dommen var fengsel for hver enkelt av oss. Og der ville vi alle ha blitt værende om det ikke var for en Konges nåde, som frigjør oss ganske enkelt fordi han elsker oss og ‘røres av medlidenhet med oss’ [Lære og pakter 121:4]” (“Vær da fullkomne – omsider”, Liahona, nov. 2017, 41).

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg Frelserens eksempel. Når du leser beretningene om Frelseren som underviste i Det nye testamente, kan du se etter lærdom i hans eksempel som kan hjelpe deg å bli en bedre lærer. Hva gjorde for eksempel Jesus i Lukas 10:25–37 for å undervise den lovkyndige om hvordan vi kan oppnå evig liv?

Skriv ut