Det nye testamente 2023
3.‒9. april. Påske: “Død, hvor er din seier?”


“3.‒9. april. Påske: ‘Død, hvor er din seier?’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“3.‒9. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Graven i hagen

3.‒9. april

Påske

“Død, hvor er din seier?”

Når du forbereder deg til å undervise denne uken, kan du overveie hvordan klassens drøfting på første påskedag kan bygge opp tro på Jesus Kristus og hans forsoning.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Spør klassemedlemmene hvordan de ville svare på spørsmål som “Hva er Jesu Kristi forsoning?” og “Hvordan kan jeg motta velsignelsene ved Kristi forsoning?” Be dem fortelle hvilke skriftsteder de har lest denne uken som kan bidra til å besvare disse spørsmålene.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jesus Kristus befrir oss fra synd og død, styrker oss i våre svakheter og trøster oss i våre prøvelser.

  • Forstår klassemedlemmene at Jesus trøster oss i våre prøvelser og styrker oss i våre svakheter, så vel som å befri oss fra synd og død? Én måte å hjelpe dem å oppdage disse prinsippene på, kan være å skrive disse ordene på tavlen: Synd, Død, Prøvelser, Svakheter. Hver elev kan lese ett av skriftstedene som er oppført i “Ytterligere ressurser”, og grunne på hvordan Frelseren hjelper oss å overvinne eller utholde disse tingene. Klassemedlemmene kan så skrive hva de lærer av disse skriftstedene under hver overskrift og bære sitt vitnesbyrd om Frelseren og hans forsoning.

    Bilde
    Jesus på korset

    Crucifixion [Korsfestelsen], av Louise Parker

  • Kanskje en enkel konkretisering kan hjelpe deg å illustrere forskjellen på å bli renset fra synd og å bli fullkommengjort: Du kan skrive på tavlen de første linjene av Moroni 10:32, men sette inn stavefeil eller grammatiske feil. Be så en elev viske ut (men ikke rette) feilene. Løste dette problemet? Hva lærer dette skriftstedet og denne konkretiseringen oss om virkningen Frelserens forsoning kan ha på oss? Denne uttalelsen fra president Dieter F. Uchtdorf kan også være til hjelp: “Hvis frelse bare innebærer å viske ut våre feil og synder, oppfyller ikke frelsen – så fantastisk som den enn er – Faderens håp for oss. Han ønsker at hans sønner og døtre skal bli som ham” (“Nådens gave”, Liahona, mai 2015, 108).

  • Historier og analogier kan hjelpe oss å forstå Kristi forsoning bedre. Du kan gjerne dele en historie eller analogi fra en av generalkonferansetalene i “Ytterligere ressurser”. Dere kan også se “Handel’s Messiah: Debtor’s Prison” [Händels Messias: Gjeldsfengselet] sammen (video), ChurchofJesusChrist.org, og drøfte hvordan Jesu Kristi forsoning frigjør oss fra våre fengsler. Klassemedlemmene kan så uttrykke eventuelle tanker eller følelser de har om Frelseren og hans forsoning for oss.

Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:1–29; 1 Korinter 15:3–8, 55–58

Vitner i Det nye testamente bar vitnesbyrd om at Jesus Kristus overvant døden.

  • Vurder å gjennomgå beretningen om den første påsken – Jesu Kristi oppstandelse. Du kan gjerne be en elev gjenfortelle historien med egne ord (se Johannes 20:1–17). Du kan også vise en bibelvideo, for eksempel “He Is Risen” [Han er oppstått] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Klassen vil kanskje få en dypere forståelse av hvor viktige vitnene om Jesu Kristi oppstandelse er, hvis de forestiller seg at de er advokater eller journalister som gransker påstanden om at Kristus sto opp fra de døde. Be dem finne personer i Skriftene som kan være vitner (se Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korinter 15:3–8, 55–58). De kan også skrive et kort sammendrag av hva disse personene kanskje ville si om de vitnet i retten eller ble intervjuet for en nyhetsreportasje.

  • En måte å styrke vår takknemlighet for Frelserens oppstandelse på er å tenke på hvordan vi ville forklare vår tro for andre. Hvordan ville klassemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus i følgende situasjoner: Et familiemedlem har blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom; en venn har mistet en av sine nærmeste; en nabo spør hvorfor du feirer påske. Be dem slå opp i Skriftene (for eksempel skriftstedene i “Ytterligere ressurser”) når de planlegger svarene sine. Be noen klassemedlemmer uttrykke sine tanker.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Skriftsteder om Frelserens forsoning og oppstandelse.

Budskap om Frelserens forsoning og oppstandelse.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær et redskap for Ånden. “Din hensikt som lærer er ikke å gjøre en imponerende presentasjon, men snarere å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse, som er den egentlige læreren” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut