Nieuwe Testament 2023
12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: ‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’


‘12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18: “Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘12–18 juni. Lukas 22; Johannes 18’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Christus en zijn discipelen in Gethsémané

Gethsémané, Derek Hegsted

12–18 juni

Lukas 22; Johannes 18

‘Laat niet Mijn wil, maar de Uwe geschieden’

Bedenk wat u kunt doen om de Geest uit te nodigen in de les terwijl u de heilige gebeurtenissen in deze hoofdstukken bespreekt. Ga na voorafgaand gebed op zoek naar manieren waarmee de leerlingen hun liefde voor en geloof in de Heiland kunnen vergroten.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag enkele leerlingen wat ze deze week tijdens hun Schriftstudie hebben gevoeld en door welke verzen ze zich zo voelden.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Lukas 22:39–46

We lijken meer op Christus als we ervoor kiezen ons aan de wil van onze Vader te onderwerpen.

  • Het voorbeeld van de Heiland die Zich aan de wil van zijn Vader onderwierp, kan de leerlingen tot steun zijn wanneer dat van hen gevraagd wordt. Om een bespreking te beginnen kunt u de leerlingen vragen te vertellen over een ervaring waarbij zij zich aan iets hebben onderworpen waarvan ze wisten dat God dat van hen verlangde. Vraag ze te vertellen hoe ze wisten wat God wilde dat ze zouden doen en hoe ze gezegend werden door zich aan zijn wil te onderwerpen. Laat de klas Lukas 22:39–46 lezen en bespreken waarom de Heiland bereid was zijn wil aan die van zijn Vader te onderwerpen. Hoe kunnen we het voorbeeld van de Heiland volgen?

  • In Lukas 22:42 vinden we een voorbeeld van de onderworpenheid van de Heiland aan God. Welke andere voorbeelden hiervan kunnen we vinden in Lukas 22 en Johannes 18? Hoe onderwierp de Heiland zich gedurende zijn leven aan de wil van zijn Vader? Hoe kunnen we meer op Hem lijken? Het citaat van ouderling David A. Bednar onder ‘Bijkomende leermiddelen’ kan de klas aansporen na te denken over hoe zij hun wil kunnen onderwerpen aan die van God.

Lukas 22:39–46

Jezus Christus heeft voor ons een oneindige verzoening verricht.

  • In Lukas 22:39–46 staat wat er in Gethsémané gebeurde. U kunt vragen als Wat is er in Gethsémané gebeurd? en Waarom is dat voor mij belangrijk? op het bord schrijven om de leerlingen het persoonlijke belang van deze heilige gebeurtenis te helpen begrijpen. De leerlingen kunnen antwoorden opzoeken in Lukas 22:39–46; Alma 7:11–13; en Leer en Verbonden 19:16–19. Ze kunnen ook antwoorden vinden in de toespraak van president Tad R. Callister ‘De verzoening van Jezus Christus’ (Liahona, mei 2019, 85–87).

  • In het Boek van Mormon noemt Jakob de verzoening van Jezus Christus ‘een oneindige verzoening’ (2 Nephi 9:7). Maak dit duidelijk voor de leerlingen door de leringen van president Russell M. Nelson in de ‘Bijkomende leermiddelen’ te lezen en vraag ze in welke opzichten de invloed van het offer van de Heiland als oneindig kan worden beschouwd. Zij kunnen ook de volgende Schriftteksten lezen en de lijst aanvullen: Hebreeën 10:10; Alma 34:10–14; Leer en Verbonden 76:24; en Mozes 1:33. Hoe tonen we onze dankbaarheid voor het offer dat de Heiland voor ons gebracht heeft?

Afbeelding
Petrus kijkt weg van Christus

De verloochening van Petrus, Carl Heinrich Bloch.

Lukas 22:54–62

We kunnen Jezus Christus trouw zijn, ondanks onze angsten en zwakheden.

  • Om de leerlingen te helpen een beeld te vormen bij de gebeurtenissen in Lukas 22:54–62 kunt u een afbeelding laten zien, zoals De verloochening van Petrus (ChurchofJesusChrist.org), of de video ‘Jesus Is Tried by Caiaphas, Peter Denies Knowing Him’ (ChurchofJesusChrist.org). De leerlingen kunnen vertellen wat ze leren van de ervaringen van Petrus waardoor ze geïnspireerd worden om trouw te zijn aan Jezus Christus.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Onze wil aan de wil van onze Vader onderwerpen.

Ouderling Neal A. Maxwell heeft eens gezegd: ‘Als u uw wil aan die van de Heer onderwerpt, geeft u Hem het enige wat u Hem kunt geven dat echt van uzelf is. Wacht niet te lang om naar het altaar te gaan en uw wil daarop te leggen!’ (‘Bedenk hoe barmhartig de Here is geweest’, Liahona, mei 2004, 46.)

De oneindige verzoening.

President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘[De] verzoening [van Jezus Christus] is oneindig en onbeperkt. Zij is ook oneindig in zoverre dat alle mensen van een oneindige dood verlost zullen worden. Zij is oneindig in de betekenis van zijn enorme lijden. Zij is oneindig in tijd. Zij maakte een einde aan de tot dan toe gebruikte voorafschaduwing van dierenoffers. Zij is oneindig in reikwijdte – zij moest in één keer voor iedereen worden verricht. En de genade van de verzoening strekt zich niet slechts uit tot een oneindig aantal mensen, maar ook tot een oneindig aantal werelden, door Hem geschapen. Zij is oneindig, overstijgt alle menselijke metingen of het menselijk bevattingsvermogen.

‘Jezus was de enige die een dergelijke oneindige verzoening kon bewerkstelligen, daar Hij geboren was uit een sterfelijke moeder en een onsterfelijke Vader. Vanwege dat unieke geboorterecht was Jezus een oneindige Persoon.’ (Zie ‘De verzoening’, De Ster, januari 1997, 33.)

Ons onderwijs verbeteren

Wees een nederig werktuig van de Geest. ‘Uw taak als leerkracht is niet een indrukwekkende presentatie te brengen, maar anderen de invloed van de Heilige Geest te helpen voelen, want Hij is de ware leraar.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland10.)

Afdrukken