Det nye testamente 2023
26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: “Han er oppstått”


“26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21: ‘Han er oppstått’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“26. juni‒2. juli. Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus snakker med Peter ved sjøen

Feed My Sheep [Fø mine får], av Kamille Corry

26. juni‒2. juli

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20–21

“Han er oppstått”

Les Matteus 28; Markus 16; Lukas 24 og Johannes 20–21 før du gransker undervisningsforslagene i denne oversikten, og tenk over hvordan disse kapitlene kan brukes til å styrke troen til dem du underviser.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

For å hjelpe klassemedlemmene å dele det de har lært i sitt eget og familiens studium, kan du be dem skrive ned en sannhet fra denne ukens leseoppdrag som de mener bør deles med “all verden” (se Markus 16:15). På slutten av klasseperioden kan du spørre dem om de har funnet andre sannheter som de ønsker å dele.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 28; Markus 16; Lukas 24; Johannes 20

Fordi Jesus oppsto, vil også vi oppstå.

  • Du kan gjerne gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå denne ukens leseoppdrag og “Oppstandelse” i Veiledning til Skriftene, og skrive ned sannheter de har lært om oppstandelsen. La noen få fortelle hva de har skrevet, og oppfordre klassemedlemmene til å rekke opp hånden når de hører noen dele en sannhet som ligner det de har skrevet ned. Hvorfor er disse sannhetene viktige for oss? Hvordan påvirker de våre relasjoner til andre? Hvordan påvirker de våre valg?

Lukas 24:13–35

Vi kan innby Frelseren til å “bli hos oss”.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å se sammenhenger mellom sine erfaringer og det disiplene på veien til Emmaus opplevde, kan du tegne en vei på tavlen og be klassemedlemmene skrive detaljer fra beretningen i Lukas 24:13–35 på én side av veien. På den andre siden av veien kan de så skrive paralleller de ser til sine egne erfaringer som Jesu Kristi etterfølgere. De kan for eksempel skrive “Deres øyne ble holdt igjen” (Lukas 24:16) på den ene siden av veien og Det hender noen ganger at vi ikke gjenkjenner Herrens innflytelse i vårt liv på den andre siden. Hvordan kan vi innby Frelseren til å bli hos oss?

Bilde
Den oppstandne Kristus viser seg for apostlene

Jesus sa til Tomas: “Vær ikke vantro, men troende” (Johannes 20:27).

Johannes 20:19–29

“Salige er de som ikke ser, og likevel tror.”

  • Søndagsskole-klassen din kan være et sted hvor klassemedlemmene kan styrke hverandres tro på ting de ikke kan se. Kanskje du kan begynne med å be noen sammenfatte Tomas’ opplevelse i Johannes 20:19–29. Du kan også vise videoen “Blessed Are They That Have Not Seen, and Yet Have Believed” [Salige er de som ikke ser, og likevel tror] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan skrive på tavlen noe Gud ber oss om å tro uten å se. Deretter kan du be dem fortelle om erfaringer som har styrket deres vitnesbyrd om disse tingene og velsignelser de har mottatt når de har utøvd tro.

Johannes 21:1–17

Frelseren oppfordrer oss til å fø hans får.

  • Hva kan hjelpe klassemedlemmene å følge Frelserens oppfordring til å “fø [hans] får”? Du kan begynne med å be dem lese Johannes 21:15–17 hver for seg, og erstatte Simons navn med sitt eget og “mine lam” og “mine får” med navnene på personer de føler Herren ønsker at de skal tjene – for eksempel personer de utfører omsorgstjeneste for, naboer eller personer de kjenner på jobben eller skolen. Etter noen minutter kan klassemedlemmene dele inntrykk de har fått. Hva lærer vi om Frelseren av hans handlinger i Johannes 21:4–13? Hva kan vi gjøre for å fø Frelserens lam og får? Uttalelsen av eldste Gary E. Stevenson i “Ytterligere ressurser” kan bidra til å besvare dette spørsmålet.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Hvordan kan vi “fø [hans] får”?

Eldste Gary E. Stevenson forklarte hvordan vi kan oppfylle Herrens befaling om å fø hans får:

“Hvem er en hyrde? Hver mann, hver kvinne og hvert barn i Guds rike er en hyrde. Det kreves ikke noe kall. Fra det øyeblikk vi kommer opp fra dåpens vann, er vi kalt til dette arbeidet. Vi rekker ut en kjærlig hånd til andre fordi det er det vår Frelser har befalt oss å gjøre … Når våre naboer er i timelig eller åndelig nød, iler vi til for å hjelpe. Vi bærer hverandres byrder, så de kan være lette. Vi sørger med dem som sørger. Vi trøster dem som trenger trøst [se Mosiah 18:8–9]. Herren forventer det kjærlighetsfullt av oss. Og dagen vil komme når vi vil bli holdt ansvarlige for hvor nøye vi tar vare på hans hjord [se Matteus 25:31–46]” (“Å være en hyrde for sjeler”, Liahona, nov. 2018, 111).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at elevene kan dele. “Når elevene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre elever til å oppdage sannheter selv … Sett av tid til at elevene kan dele i hver leksjon. I noen tilfeller kan du oppdage at disse diskusjonene er leksjonen” (Undervisning på Frelserens måte, 29–30).

Skriv ut