Det nye testamente 2023
10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9: “Hva vil du at jeg skal gjøre?”


“10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9: ‘Hva vil du at jeg skal gjøre?’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“10.‒16. juli. Apostlenes gjerninger 6–9”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Paulus har falt til jorden

Conversion on the Way to Damascus [Omvendelse på veien til Damaskus], av Michelangelo Merisi da Caravaggio

10.‒16. juli

Apostlenes gjerninger 6–9

“Hva vil du at jeg skal gjøre?”

Studer Apostlenes gjerninger 6–9, og skriv ned inntrykkene dine. Dette vil hjelpe deg å motta åpenbaring om hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å komme nærmere Jesus Kristus ved sitt studium av disse kapitlene.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Skriv på tavlen navnene på noen av personene som er nevnt i Apostlenes gjerninger 6–9, for eksempel Stefanus, Saulus, Filip, Ananias, Peter og Tabita eller Dorkas. Be noen av klassemedlemmene fortelle om noe de har lært av en av disse personene i løpet av sitt studium denne uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Apostlenes gjerninger 7

Å motsette seg Den hellige ånd kan føre til at man avviser Frelseren og hans tjenere.

  • Du kan gjerne innlede en drøfting om Stefanus’ opplevelse ved å be klassemedlemmene gjennomgå Stefanus’ ord i Apostlenes gjerninger 7:37–53. Hvilke advarsler kan hans ord ha til oss i dag? Du kan gjerne fokusere på Stefanus’ uttalelse i Apostlenes gjerninger 7:51. Hva vil det si å stå Den hellige ånd imot? For å forstå disse ordene dypere kan klassemedlemmene drøfte ett eller flere av disse skriftstedene: 2 Nephi 28:3–6; 33:1–2; Mosiah 2:36–37; Alma 10:5–6 og Alma 34:37–38. Hvorfor motsetter vi oss noen ganger Den hellige ånd? Hva kan vi gjøre for bedre å forstå og følge Den hellige ånds tilskyndelser?

Apostlenes gjerninger 8:9–24

Vårt hjerte må være “rett for Gud”.

  • For å studere beretningen om Simon som klasse, kan du skrive følgende spørsmål på tavlen: Hvem var Simon? Hva ønsket han? og Hvordan prøvde han å oppnå det? Be klassemedlemmene hver for seg om å lese Apostlenes gjerninger 8:9–24 for å finne svar på disse spørsmålene. Hvilke sannheter var det Simon ennå ikke forsto? Hva kan vi lære av Simons opplevelse? Hvordan kan vi forsikre oss om at vårt hjerte er “rett for Gud”? (vers 21).

  • I løpet av sitt personlige studium kan noen av klassemedlemmene ha lagt merke til egenskaper Stefanus og Filip hadde, som Simon ikke hadde (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). I så fall kan du be dem fortelle hva de har funnet ut. Klassemedlemmene kan også gi andre eksempler fra Apostlenes gjerninger 6–9 på personer hvis hjerte var rett for Gud, for eksempel Filip og mannen fra Etiopia (se Apostlenes gjerninger 8:26–40), Saulus (se Apostlenes gjerninger 9:1–22) og Tabita (se Apostlenes gjerninger 9:36–39).

    Bilde
    Peter oppreiste Tabita fra de døde

    Tabitha Arise [Tabita, stå opp], av Sandy Freckleton Gagon

Apostlenes gjerninger 8:26–39

Den hellige ånd vil hjelpe oss å lede andre til Jesus Kristus.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hvordan de kan lede andre til Jesus Kristus (se Apostlenes gjerninger 8:31), kan du be to av klassemedlemmene sitte vendt mot hverandre og lese dialogen mellom Filip og mannen fra Etiopia i Apostlenes gjerninger 8:26–39. En tredje elev kan lese de delene som ikke er dialog. Hva kan Filips eksempel lære oss om å undervise andre i evangeliet?

  • For å utforske nyere tids eksempler på beretningen i Apostlenes gjerninger 8:26–39 kan klassemedlemmene fortelle om erfaringer de har hatt med å dele evangeliet med andre, eller med å slutte seg til Kirken. Hvordan hjalp Den hellige ånd dem? Hvordan opptrådte noen som veilederen deres? Be klassemedlemmene tenke over hvem de kan lede til evangeliet.

Apostlenes gjerninger 9

Når vi underkaster oss Herrens vilje, kan vi bli redskaper i hans hender.

  • Klassemedlemmene kan lære viktige sannheter om sin egen omvendelse ved å studere Saulus’ erfaring, blant annet det faktum at alle kan omvende seg og forandre seg hvis de vil. Du kan gjerne be klassemedlemmene sammenligne Saulus’ opplevelse med Almas (se Mosiah 17:1–418; 26:15–21) og anti-nephi-lehittenes (se Alma 24:7–12). Hva gjorde Herren for å hjelpe disse personene å bli omvendt? Hvordan viste de sin villighet til å forandre seg? Hvilke budskap finner vi for vårt eget liv i disse beretningene?

  • For å innlede en drøfting om Saulus’ opplevelse kan du be noen klassemedlemmer komme forberedt på å dele det de lærer av hver av delene i president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Å vente på veien til Damaskus” (Liahona, mai 2011, 70–77). Hvordan kan vi noen ganger vente på vår egen vei til Damaskus? Hva sier president Uchtdorf kan hjelpe oss å høre Guds røst bedre? Du kan også vurdere om dere skal se videoen “The Road to Damascus” [Veien til Damaskus] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan kanskje dele sine erfaringer med å søke og følge Guds vilje.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus. Som lærer kan du hjelpe klassemedlemmene å bygge opp sin tro på Frelseren, slik Filip gjorde for den etiopiske mannen ved å undervise ham fra Jesaja (se Apostlenes gjerninger 8:26–37). For å gjøre dette trenger du dine egne trosfremmende opplevelser i Skriftene. Vitnesbyrdet du bærer, kan være en mektig kraft til å hjelpe klassemedlemmene å styrke sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus.

Skriv ut