Det nye testamente 2023
24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21: “Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”


“24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21: ‘Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“24.‒30. juli. Apostlenes gjerninger 16–21”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Paulus underviser på en høyde

24.‒30. juli

Apostlenes gjerninger 16–21

“Gud hadde kalt oss til å forkynne evangeliet”

Før du ser på denne oversikten, bør du med bønnens hjelp lese Apostlenes gjerninger 16–21 med klassemedlemmene i tankene. Følgende forslag kan supplere inspirasjonen du mottar fra Ånden.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Vurder å be klassemedlemmene dele et skriftsted fra Apostlenes gjerninger 16–21 som minnet dem om en opplevelse de har hatt med å dele evangeliet med andre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Apostlenes gjerninger 16–21

Som medlemmer av Frelserens kirke vitner vi om ham og deler hans evangelium med andre.

  • Et fremtredende budskap i Apostlenes gjerninger 16–21 er hvor viktig Den hellige ånd er når det gjelder å dele evangeliet med andre. Klassemedlemmene kan for eksempel lese om hvordan Den hellige ånd hjalp Paulus og Silas i Apostlenes gjerninger 16:6–15. Hvorfor trenger vi Den hellige ånd når vi deler evangeliet med andre? (se 2 Nephi 33:1; Lære og pakter 33:8–10; 42:14; 100:5–8). Kanskje klassemedlemmene kan fortelle om tilfeller da Den hellige ånd veiledet deres anstrengelser for å dele evangeliet med andre.

  • Hvordan kan Paulus’ erfaringer hjelpe klassemedlemmene å ha mot når de blir tilskyndet til å bære sitt vitnesbyrd? Vurder å be hver elev gjennomgå en av følgende beretninger: Apostlenes gjerninger 16:16–34; 17:16–34; 18:1–11. Be dem dele tegn de finner på Paulus’ mot og frimodighet. Hvilke sannheter forkynte (og forsto) Paulus som ga ham tillit til sitt budskap? Hvorfor nøler vi noen ganger med å dele evangeliet med andre, og hvordan hjelper Frelseren oss? Oppfordre klassemedlemmene til å tenke på én måte de kan følge Paulus’ eksempel på og bære sitt vitnesbyrd om Kristus oftere (videoen “I’ll Go Where You Want Me to Go” [Kan hende det er på fjellets sti] [ChurchofJesusChrist.org] kan være til hjelp).

Apostlenes gjerninger 17:16–34

Vi er Guds ætt.

  • På Areopagos forkynte Paulus om vår himmelske Fader for en gruppe som visste lite om Guds sanne natur. For å utforske disse læresetningene kan klassemedlemmene lese Apostlenes gjerninger 17:24–31 og skrive på tavlen sannhetene de finner om vår himmelske Fader, vårt forhold til ham og vårt forhold til hverandre. De kan så fortelle om tilfeller da de har følt sannheten i Paulus’ uttalelse om at Gud “ikke er langt borte fra en eneste av oss” (vers 27).

  • Når dere gransker disse versene sammen, kan dere overveie å drøfte sannheten som står i vers 29: “Vi … er Guds ætt”. Du kan skrive Fordi vi er Guds barn, … og Hvis vi ikke visste at vi er Guds barn, … Be klassemedlemmene foreslå måter å fullføre disse setningene på. Hva lærer for eksempel det faktum at vi er Guds barn oss om oss selv og om hvordan vi skulle behandle hverandre? Hvordan ville livet vårt vært annerledes om vi ikke visste om vårt sanne forhold til Gud? Hva bidrar uttalelsen av president Dallin H. Oaks i “Ytterligere ressurser” til denne drøftingen?

    Bilde
    et spedbarn som holdes

    Hver og en av oss er et Guds barn.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi er alle Guds barn.

Familien – en erklæring til verden” uttrykker evige sannheter om vårt forhold til Gud: “Alle mennesker – menn og kvinner – er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial” (ChurchofJesusChrist.org).

President Dallin H. Oaks talte om hvor viktig det er å se oss selv først og fremst som Guds åndebarn:

“Vær forsiktig med hvordan du karakteriserer deg selv. Ikke karakteriser eller definer deg selv etter en midlertidig standard. Den ene egenskapen som skulle karakterisere oss, er at vi er en Guds sønn eller datter. Denne kjensgjerning overgår alle andre egenskaper, herunder rase, yrke, fysiske trekk, hedersbevisninger eller til og med religiøs tilhørighet …

Vi har vår handlefrihet, og vi kan velge å la en hvilken som helst egenskap definere oss. Men vi trenger å vite at når vi velger å definere oss eller presentere oss ved en eller annen egenskap som er midlertidig eller triviell i evig perspektiv, legger vi mindre vekt på det aller viktigste ved oss, og vi overdriver noe som er relativt uviktig. Dette kan føre oss inn på feil vei og hemme vår evige fremgang” (“Be Wise” [andakt ved Brigham Young University–Idaho, 7.nov. 2006], byui.edu).

Vi kan forbedre vår undervisning

Inviter ungdom til å delta i leksjonen. Hvis du underviser ungdom, må du huske at de ofte er i stand til å forstå det som deres jevnaldrende gjennomgår. Når en ung person bærer vitnesbyrd eller underviser i læren, kan andre ungdommer bli rørt på en måte du ikke kan kopiere. Gi ungdommene anledninger til å undervise hverandre. (Se Undervisning på Frelserens måte28.)

Skriv ut