Nieuwe Testament 2023
4–10 september. 1 Korinthe 14–16: ‘God is geen God van wanorde, maar van vrede’


‘4–10 september. 1 Korinthe 14–16: “God is geen God van wanorde, maar van vrede”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘4–10 september. 1 Korinthe 14–16’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
doopvont in de tempel

4–10 september

1 Korinthe 14–16

‘God is geen God van wanorde, maar van vrede’

Lees 1 Korinthe 14–16 voor u dit lesschema bestudeert. Schrijf uw eerste ingevingen aangaande zinvolle beginselen voor de leerlingen op, en blijf tijdens uw lesvoorbereiding op zoek naar meer leiding door de Geest.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Gun de leerlingen enkele minuten de tijd om 1 Korinthe 14–16 te bestuderen en een vers te kiezen dat hen het meest aanspreekt. Vraag ze daarna iemand in de klas te kiezen aan wie ze hun vers willen voorlezen en uitleggen waarom zij dat vers hebben gekozen.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

1 Korinthe 14

Wanneer wij samenkomen, horen we elkaar zoveel mogelijk op te bouwen.

  • Gebruik de leringen van Paulus in 1 Korinthe 14 om de klas eraan te herinneren dat wij elkaar in de kerk allemaal kunnen opbouwen, ondersteunen en verheffen. Schrijf een vraag op het bord om dit hoofdstuk op een eenvoudige manier samen te vatten, bijvoorbeeld Wat hoort ons doel te zijn als we bijeenkomen? Vraag de leerlingen in 1 Korinthe 14 naar antwoorden te zoeken. In Moroni 6:4–5 en Leer en Verbonden 50:17–23 kunnen ze ook antwoorden vinden. Wanneer de leerlingen hun antwoorden geven, kunt u hun vragen naar hun inschatting: hoe goed verwezenlijkt hun klas deze doelen? Zij kunnen ook vertellen van ervaringen waarbij zij zich opgebouwd voelden door wat een leerling zegt.

1 Korinthe 15

Omdat Jezus Christus is opgestaan, zullen wij ook allemaal opstaan.

  • Hoe kunt u aan de hand van Paulus’ getuigenis in 1 Korinthe 15 het getuigenis van de leerlingen over de opstanding versterken? U kunt de klas bijvoorbeeld in twee groepen verdelen. U vraagt de ene groep in 1 Korinthe 15 de gevolgen op te zoeken die we zouden ondervinden als Jezus Christus niet was opgestaan. De andere groep zoekt naar de zegeningen die we ten gevolge van zijn opstanding hebben gekregen. Elke groep schrijft dan hun bevindingen op het bord. Waarmee kunnen ze hun lijst aanvullen, na de toespraak van ouderling D. Todd Christofferson in ‘Bijkomende leermiddelen’ te hebben gelezen? Om ervoor te zorgen dat de Geest bij deze bespreking aanwezig is, kunt u een afbeelding van de herrezen Heiland tonen (zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen) of een lofzang over de opstanding zingen of spelen.

  • Omdat Paulus op mensen reageerde die niet in de opstanding geloofden, kan het nuttig zijn een soortgelijke situatie als een rollenspel te spelen. Hoe kunnen ze bijvoorbeeld het geloof van een dierbare in de opstanding versterken? Wat staat er in 1 Korinthe 15 waarmee we de behoefte aan en het bewijs voor de opstanding van Jezus Christus kunnen uitleggen? Welke andere Schriftteksten kunnen we aanhalen? (Zie bijvoorbeeld Lukas 24:1–12, 36–46; Alma 11:42–45.)

    Afbeelding
    zonsopgang

    Paulus onderwijst over opstanding door over ‘hemelse lichamen’, zoals de zon, te spreken (1 Korinthe 15:40).

  • 1 Korinthe 15 is een van de weinige plaatsen in de Schriften waar de doop voor de doden wordt genoemd (zie vers 29; zie ook Leer en Verbonden 128:18). Misschien kunnen leerlingen vertellen over de vreugde die ze hebben ervaren terwijl ze een doop of een andere verordening voor hun voorouders verrichtten. Waarom zou Paulus naar doop voor de doden hebben verwezen als bewijs van de opstanding? Als het zinvol is te bespreken waarom de doop voor de doden noodzakelijk is, gebruikt u ‘Baptisms for the Dead’ (Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org). In de video ‘Glad Tidings: The History of Baptisms for the Dead’ (ChurchofJesusChrist.org) wordt duidelijk hoe dit beginsel in onze tijd is hersteld.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Het belang van de opstanding.

Ouderling D. Todd Christofferson heeft gezegd:

‘Bedenk eens hoe belangrijk de opstanding is als sluitend antwoord op de ware identiteit van Jezus van Nazareth, alsmede op de grote filosofische discussies en levensvragen. Als Jezus werkelijk is opgestaan, volgt daaruit automatisch dat Hij een goddelijk wezen is. Geen enkele gewone sterveling heeft uit zichzelf de macht om na zijn dood weer tot leven te komen. Omdat Hij is herrezen, kan Jezus niet slechts een timmerman, leraar, rabbi of profeet zijn geweest. Omdat Hij is herrezen, moet Jezus wel een God zijn, ja, de eniggeboren Zoon van de Vader.

‘Daarom is wat Hij leerde waar. God kan niet liegen.

‘Daarom was Hij de Schepper van de aarde, zoals Hij zei.

‘Daarom zijn de hemel en de hel werkelijkheid, zoals Hij leerde.

‘Daarom is er een geestenwereld die Hij na zijn dood bezocht.

‘Daarom zal Hij, zoals de engelen zeiden, wederkeren en persoonlijk op de aarde regeren.

Daarom komt er een laatste oordeel en een opstanding voor allen.’ (‘De opstanding van Jezus Christus’, Liahona, mei 2014, 113.)

Ons onderwijs verbeteren

Leer uw leerlingen kennen. Er zijn geen twee mensen precies hetzelfde, ieder van uw leerlingen heeft een unieke achtergrond, een uniek perspectief en een unieke combinatie van talenten. Bid om inzicht hoe u die kunt gebruiken om uw leerlingen bij de les te betrekken. Als u de leerlingen beter begrijpt, bent u in staat zinvolle en gedenkwaardige leermomenten voor ze te creëren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 7.)

Afdrukken