Nieuwe Testament 2023
18–24 september. 2 Korinthe 8–13: ‘God heeft een blijmoedige gever lief’


‘18–24 september. 2 Korinthe 8–13: “God heeft een blijmoedige gever lief”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘18–24 september. 2 Korinthe 8–13’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus praat met klein kind

18–24 september

2 Korinthe 8–13

‘God heeft een blijmoedige gever lief’

Denk wanneer u 2 Korinthe 8–13 leest aan de leerlingen en plan activiteiten waarmee ze de beginselen in deze hoofdstukken kunnen ontdekken. Kijk daarna in dit lesschema voor aanvullende ideeën.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Een manier om de leerlingen naar hun bevindingen bij het lezen van 2 Korinthe 8–13 te vragen: vraag enkele hun favoriete zinsnede uit deze hoofdstukken op het bord te schrijven en uit te leggen waarom deze betekenisvol voor hen is.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

2 Korinthe 8:1–15; 9:6–15

Heiligen geven blijmoedig wat ze hebben om de armen en behoeftigen tot zegen te zijn.

  • God heeft zijn heiligen opgedragen voor de behoeftigen te zorgen. Passages in 2 Korinthe 8–9 kunnen de leerlingen bij hun inspanningen inspireren. Om ze deze passages te helpen vinden, kunt u vragen op het bord schrijven. Bijvoorbeeld: Waarom geven we? en Hoe moeten we geven? De ene helft van de klas kan in 2 Korinthe 8:1–15 naar antwoorden zoeken en de andere helft in 2 Korinthe 9:6–15. (U kunt uitleggen dat Paulus in hoofdstuk 8, verzen 1–5 over de Macedonische heiligen sprak als voorbeeld van gulle gevers.) Hoe kunnen we aan de hand van de beginselen die Paulus onderwees beter voor de armen en behoeftigen zorgen?

2 Korinthe 11:1–4

We moeten ons richten op ‘de eenvoud die in Christus is’.

  • Soms voelen leden van de kerk zich overstelpt door alle eisen van het leven. Ook door de eisen die volgens hen aan een heilige der laatste dagen gesteld worden. Paulus’ raad over ‘de eenvoud die in Christus is’ (2 Korinthe 11:3) kan daarbij helpen. Lees klassikaal 2 Korinthe 11:3 en bespreek wat ‘eenvoud die in Christus is’ betekent. U kunt de leerlingen vragen zich voor te stellen dat hun werd gevraagd een beschrijving van het evangelie van Jezus Christus in maximaal honderd woorden voor een krant te schrijven. Gun ze de tijd om hun artikel op te schrijven en laat ze aan elkaar vertellen wat ze hebben opgeschreven. Ze kunnen meer informatie in Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–21; en het citaat van president Dieter F. Uchtdorf in ‘Bijkomende leermiddelen’ vinden. Vraag de leerlingen hoe wij onze ‘benadering van het discipelschap [kunnen] vereenvoudigen’.

2 Korinthe 12:5–10

De genade van de Heiland is voldoende om ons in onze zwakheden te sterken.

  • Wat zou u tegen een vriend zeggen die voor verlichting van een lichamelijk gebrek heeft gebeden, maar vindt dat zijn of haar gebed niet wordt verhoord? Vraag ze in stilte over deze vraag na te denken terwijl ze 2 Korinthe 12:5–10 lezen. Dan kunnen ze inzichten uit deze verzen bespreken waar ze iets aan hebben. Ze kunnen ook vertellen wanneer ze, door de genade van Jezus Christus, of door zijn goddelijke macht en hulp, kracht in zwakheid hebben gevonden. Welke uitwerking had dat op hen? Waarom is het belangrijk om op de timing van de Heer te vertrouwen?

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

We kunnen onze benadering om het evangelie na te leven vereenvoudigen.

President Dieter F. Uchtdorf heeft gezegd:

‘Broeders en zusters, het evangelie naleven hoeft niet ingewikkeld te zijn.

‘Het is eigenlijk vrij eenvoudig. Het zou als volgt omschreven kunnen worden:

  • Met een oprechte bedoeling naar het woord van God luisteren, leidt tot geloof in God en vertrouwen in zijn beloften.

  • Hoe meer we op God vertrouwen, hoe meer ons hart met liefde voor Hem en voor elkaar vervuld wordt.

  • Door onze liefde voor God willen we Hem volgen en voegen we onze daden naar zijn woord.

  • Omdat we God liefhebben, willen we Hem dienen; we willen anderen tot zegen zijn en de armen en hulpbehoevenden de helpende hand toesteken.

  • Hoe meer we dit pad van het discipelschap bewandelen, hoe meer kennis we van het woord van God willen opdoen.

‘En zo gaat dat voort. Elke stap leidt tot de volgende en vervult ons met steeds meer geloof, hoop en liefde.

‘Het is geweldig eenvoudig, en het werkt uitstekend.

‘Broeders en zusters, als u ooit vindt dat het evangelie niet goed voor u werkt, vraag ik u pas op de plaats te maken, uw leven vanuit een hoger niveau te bezien en uw benadering van het discipelschap te vereenvoudigen. Concentreer u op de fundamentele leerstellingen, beginselen en toepassingen van het evangelie. Ik beloof u dat God u zal leiden en zegenen op uw pad naar een leven dat voldoening geeft, en dat het evangelie echt beter voor u zal werken.’ (‘Het werkt uitstekend!’, Liahona, november 2015, 22.)

Ons onderwijs verbeteren

Werk met andere gezinsleden samen. ‘De mensen die de grootste invloed hebben op een individu – ten goede of ten kwade – zijn meestal degenen met wie hij of zij samenwoont. Omdat ons thuis de basis is voor het naleven en leren van het evangelie, zijn uw inspanningen om een cursist te versterken het effectiefst als u samenwerkt met […] gezinsleden.’ (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 8.)

Afdrukken