Nieuwe Testament 2023
11–17 september. 2 Korinthe 1–7: ‘Laat u met God verzoenen’


‘11–17 september. 2 Korinthe 1–7: “Laat u met God verzoenen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘11–17 september. 2 Korinthe 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Jezus Christus

11–17 september

2 Korinthe 1–7

‘Laat u met God verzoenen’

Als u deze week 2 Korinthe 1–7 leest, denk dan aan specifieke leerlingen, zowel wie naar de les komt als wie niet komt. Hoe kunnen de beginselen in deze hoofdstukken hen tot zegen zijn?

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

De leerlingen kunnen er baat bij hebben om van elkaar te horen hoe ze hun Schriftstudie effectiever kunnen maken. Geef hier zo nu en dan wat tijd voor.

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

2 Korinthe 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Onze beproevingen kunnen een zegen zijn.

  • De ervaringen die Paulus in 2 Korinthe beschreef en de raad die hij gaf, kunnen de leerlingen helpen stilstaan bij de zegeningen die ze door hun beproevingen kunnen krijgen. Om een bespreking te beginnen, kunt u een leerling vooraf vragen te vertellen hoe een beproeving hem of haar tot zegen was, of wat hij of zij geleerd heeft van iemand die een beproeving heeft doorstaan. Gun de klas dan enkele minuten de tijd om in 2 Korinthe 1:3–7; 4:6–10, 17–18; en 7:4–7 op te zoeken wat Paulus over de doelen en zegeningen van beproevingen onderwees. Vraag de leerlingen naar hun bevindingen. Stel voor dat ze het vers waarin ze een bepaalde lering vonden voorlezen, en dat ze dan over een ervaring aangaande die lering vertellen of hun getuigenis ervan geven.

  • Zing als bijdrage aan de bespreking eventueel klassikaal de lievelingslofzangen van de klas over de troost en zegeningen die onze hemelse Vader en de Heiland ons in tijden van beproeving bieden. Bijvoorbeeld ‘O, vast als een rotssteen’ (Lofzangen, nr. 53). Na de lofzang kunt u de klas vragen in 2 Korinthe 1 en 4 te zoeken naar een zinsnede die de boodschap van de lofzang weergeeft.

2 Korinthe 2:5–11

Vergeving is een geschenk dat we kunnen geven en ontvangen.

  • We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat iemand ons of ons gezin ‘droef’ heeft gemaakt (zie vers 5). Misschien kunnen de leerlingen in 2 Korinthe 2:5–11 opzoeken hoe we volgens Paulus iemand die ons gekwetst heeft moeten behandelen. U kunt de klas vragen Mattheüs 5:43–48 en Lukas 15:11–32 nog eens door te lezen om meer te leren over onze reactie op mensen die ons kwetsen. Hoe berokkenen we onszelf en anderen schade als we ervoor kiezen om niet te vergeven?

2 Korinthe 5:14–21

Dankzij de verzoening van Jezus Christus kunnen wij ons met God verzoenen.

  • Veel mensen komen naar de kerk met een verlangen dichter tot God te komen en een bespreking van 2 Korinthe 5:14–21 kan daaraan bijdragen. Laat de leerlingen om te beginnen de betekenis van het woord verzoenen verkennen door het woord bijvoorbeeld in een woordenboek op te zoeken. Welke inzichten krijgen we daardoor over met God verzoend worden? Welke aanvullende inzichten kunnen we uit het lemma ‘Verzoenen, verzoening’ in de Gids bij de Schriften halen? Hoe kunnen we door deze inzichten 2 Korinthe 5:14–21 beter begrijpen? U kunt leerlingen naar hun gevoelens voor de Heiland vragen, want door zijn verzoening kunnen wij weer met God worden verenigd.

2 Korinthe 7:8–11

Droefheid overeenkomstig de wil van God leidt tot bekering.

  • In 2 Korinthe 7:8–11 staat een goede uitleg van droefheid overeenkomstig Gods wil en de rol die ze bij bekering vervult. Wat leren we uit 2 Korinthe 7:8–11 en het citaat van president Dieter F. Uchtdorf in ‘Bijkomende leermiddelen’ over de droefheid overeenkomstig Gods wil? Waarom is ze van essentieel belang voor bekering?

  • U wilt misschien een uitgebreidere bespreking over bekering voeren. U kunt dan bijvoorbeeld het volgende doen: schrijf op het bord Bekering is . Vraag de leerlingen deze zin aan te vullen met wat ze uit 2 Korinthe 7:8–11 en andere Schriftteksten en artikelen van de kerk hebben geleerd.¬ Hoe maken deze leringen duidelijk hoe men zich oprecht kan bekeren?

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Droefheid overeenkomstig Gods wil leidt tot verandering en hoop.

President Dieter F. Uchtdorf heeft uitgelegd:

De droefheid die overeenkomstig de wil van God is zet door de verzoening van Jezus Christus aan tot verandering en hoop. De droefheid van de wereld maakt ons kapot, vernietigt hoop en spoort ons aan toe te geven aan verleiding.

De droefheid overeenkomstig Gods wil zet aan tot bekering en een verandering van hart. Ze zorgt ervoor dat we zonde gaan haten en goedheid gaan liefhebben. Ze moedigt ons aan om op te staan en in het licht van de liefde van Christus te wandelen. Ware bekering draait om verandering, niet om foltering of kwelling.’ (‘Je kunt het nu wel’, Liahona, november 2013, 56.)

Ons onderwijs verbeteren

Betrek wie het moeilijk hebben ook bij de les. Soms moeten leerlingen die het moeilijk hebben bij de les worden betrokken om zich geliefd te voelen. Geef ze eventueel een opdracht in een van de volgende lessen. Blijf volhouden zelfs als ze niet onmiddellijk op uw pogingen reageren. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 8–9.)

Afdrukken