Det nye testamente 2023
11.–17. september. 2 Korinter 1–7: “La dere forlike med Gud”


“11.–17. september. 2 Korinter 1–7: ‘La dere forlike med Gud’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“11.–17. september: 2 Korinter 1–7”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus Kristus

11.‒17. september

2 Korinter 1–7

“La dere forlike med Gud”

Når du leser 2 Korinter 1–7 denne uken, kan du tenke på bestemte klassemedlemmer – de som kommer til klassen, og de som ikke gjør det. Hvordan kan prinsippene i disse kapitlene velsigne dem?

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Klassemedlemmene kan ha nytte av å høre hverandres tanker om hvordan de kan gjøre sitt skriftstudium mer effektivt. Sett av noen minutter til dette en gang iblant.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Korinter 1:3–7; 4:6–10, 17–18; 7:4–7

Våre prøvelser kan være en velsignelse.

  • Erfaringene Paulus beskrev og rådene han ga i 2 Korinter, kan hjelpe klassemedlemmene å tenke på velsignelsene som kan komme av prøvelsene deres. For å innlede en drøfting kan du be en elev komme forberedt på å snakke om hvordan en prøvelse har velsignet ham eller henne, eller hva han eller hun har lært av en annen som gjennomgikk en prøvelse. Deretter kan du gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå 2 Korinter 1:3–7; 4:6–10, 17–18 og 7:4–7 for å finne ut hva Paulus forkynte om hensikten med og velsignelsene ved prøvelser. Be klassemedlemmene fortelle hva de finner ut. Du kan gjerne foreslå at de leser høyt verset der de fant en bestemt læresetning, og deretter dele en erfaring eller et vitnesbyrd med tilknytning til denne læresetningen.

  • For å bidra til drøftingen kan du vurdere om dere sammen skal synge klassemedlemmenes favorittsalmer som vitner om trøst og velsignelser som vår himmelske Fader og Frelseren gir oss i tider med prøvelser – som for eksempel “Så sikker en grunnvoll” (Salmer, nr. 42). Når dere har sunget sammen, kan du be klassemedlemmene se etter et utsagn i 2 Korinter 1 og 4 som de mener passer til salmens budskap.

2 Korinter 2:5–11

Tilgivelse er en velsignelse vi både gir og mottar.

  • Vi har alle opplevd at noen har “vært årsak til sorg” for oss eller vår familie (vers 5). Klassemedlemmene kan kanskje granske 2 Korinter 2:5–11 for å finne råd fra Paulus om hvordan vi skulle behandle noen som har fornærmet oss. Vurder å be klassemedlemmene gjennomgå Matteus 5:43–48 og Lukas 15:11–32 for å lære mer om hvordan vi skulle behandle dem som har fornærmet oss. Hvordan skader vi oss selv og andre når vi velger å ikke tilgi?

2 Korinter 5:14–21

På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi bli forlikt med Gud.

  • Mange kommer til kirken med et ønske om å føle seg nærmere Gud, og en drøfting om 2 Korinter 5:14–21 kan være til hjelp for dem. Dere kan begynne med at klassemedlemmene finner betydningen av ordet forlike, kanskje ved å begynne med å slå opp ordet i en ordbok. Hvilken innsikt gir dette oss om å bli forlikt med Gud? Hvilken ytterligere innsikt får vi av oppføringen “Forsoning” i Veiledning til Skriftene? Hvordan kan denne innsikten hjelpe oss å forstå 2 Korinter 5:14–21? Du kan gjerne be klassemedlemmene uttrykke sine følelser for Frelseren, hvis forsoning gjør det mulig for oss å bli gjenforent med Gud.

2 Korinter 7:8–11

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse.

  • 2 Korinter 7:8–11 gir en nyttig forklaring av bedrøvelse etter Guds sinn og dens rolle i omvendelse. Hva lærer vi om bedrøvelse etter Guds sinn av 2 Korinter 7:8–11 og president Dieter F. Uchtdorfs ord i “Ytterligere ressurser”? Hvorfor er bedrøvelse etter Guds sinn avgjørende for omvendelse?

  • Du vil kanskje føle deg tilskyndet til å oppmuntre til en bredere samtale om omvendelse. I så fall kan du prøve noe sånt som dette: Skriv på tavlen Omvendelse er . Be klassemedlemmene finne måter å fullføre dette utsagnet på ved å bruke ting de lærer av 2 Korinter 7:8–11, så vel som fra Skriftene og andre ressurser som finnes i Gospel Topics: “Repentance” (topics.ChurchofJesusChrist.org). Hvordan kan vi bruke disse læresetningene til å hjelpe noen å forstå hvordan man oppriktig kan omvende seg?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Bedrøvelse etter Guds sinn inspirerer til forandring og håp.

President Dieter F. Uchtdorf forklarte:

Bedrøvelse etter Guds sinn inspirerer til forandring og håp ved Jesu Kristi forsoning. Verdslig sorg river oss ned, slukker håp og overtaler oss til å gi etter for ytterligere fristelse.

Bedrøvelse etter Guds sinn fører til omvendelse og forandring i hjertet. Den får oss til å hate synd og elske det gode. Den oppmuntrer oss til å reise oss og vandre i lyset av Kristi kjærlighet. Sann omvendelse handler om forvandling, ikke tortur eller pine” (“Du kan klare det nå!”, Liahona, nov. 2013, 56).

Vi kan forbedre vår undervisning

Inkluder dem som strever. Noen ganger trenger elever som strever, bare å bli inkludert for å føle seg elsket. Vurder å gi dem i oppdrag å delta i en kommende leksjon. Ikke gi opp hvis de ikke reagerer positivt på din innsats til å begynne med. (Se Undervisning på Frelserens måte, 8–9.)

Skriv ut