Det nye testamente 2023
4.–10. september. 1 Korinter 14–16: “Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud”


“4.–10. september. 1 Korinter 14–16: ‘Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“4.–10. september. 1 Korinter 14–16”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
døpefont i et tempel

4.‒10. september

1 Korinter 14–16

“Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud”

Før du gjennomgår denne oversikten, bør du lese 1 Korinter 14–16. Skriv ned dine første inntrykk om hvilke sannheter som vil hjelpe klassemedlemmene, og søk stadig ytterligere veiledning fra Ånden mens du forbereder deg til å undervise.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å gjennomgå 1 Korinter 14–16 og finne et vers de føler er spesielt meningsfylt. Be dem finne en i klassen som de kan dele verset sitt med og forklare hvorfor de valgte det.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Korinter 14

Når vi samles, skulle vi prøve å oppbygge hverandre.

  • Vurder å bruke Paulus’ læresetninger i 1 Korinter 14 til å minne klassen om at vi kan bygge hverandre opp – eller støtte og oppløfte hverandre – i kirken. En enkel måte å gjennomgå dette kapittelet på kan være å skrive et spørsmål på tavlen, som for eksempel: Hva skulle være målet vårt når vi samles? Be klassemedlemmene lete etter mulige svar i 1 Korinter 14. Andre ideer kan finnes i Moroni 6:4–5 og Lære og pakter 50:17–23. Når klassemedlemmene forteller hva de har funnet ut, kan du vurdere å spørre dem hvordan de føler at klassen ligger an med hensyn til å nå disse målene. De kan også fortelle om tilfeller da de følte seg oppbygget av noe en annen elev delte.

1 Korinter 15

Fordi Jesus Kristus oppsto, skal vi alle oppstå.

  • Hvordan kan du bruke Paulus’ vitnesbyrd i 1 Korinter 15 til å styrke klassemedlemmenes vitnesbyrd om oppstandelsen? Én måte kan være å dele klassen i to grupper, og be én gruppe om å lete i 1 Korinter 15 etter konsekvensene vi ville oppleve hvis Jesus Kristus ikke hadde oppstått. Den andre gruppen kan se etter velsignelsene vi mottar på grunn av hans oppstandelse. Hver gruppe kan så skrive på tavlen hva de har lært. Hva kan de legge til på listen sin etter å ha lest uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson i “Ytterligere ressurser”? For å hjelpe klassemedlemmene å føle Ånden under denne drøftingen, kan du vurdere å vise et bilde av den oppstandne Frelseren (se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier) eller spille eller synge en salme om oppstandelsen.

  • Fordi Paulus svarte noen som ikke trodde på oppstandelsen, kan klassen ha nytte av å rollespille en lignende situasjon. For eksempel: Hvordan kan de styrke en av sine nærmestes tro på oppstandelsen? Hva finner vi i 1 Korinter 15 som vil hjelpe oss å forklare behovet for og bevisene på Jesu Kristi oppstandelse? Hvilke andre skriftsteder kan vi bruke? (Se for eksempel Lukas 24:1–12, 36–46; Alma 11:42–45.)

    Bilde
    soloppgang

    Paulus underviste om oppstandelsen ved å henvise til “himmelske legemer” som solen (1 Korinter 15:40).

  • 1 Korinter 15 er et av de få stedene i Skriftene hvor dåp for de døde er nevnt (se vers 29; se også Lære og pakter 128:18). Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om gleden de har opplevd når de har utført dåp eller andre ordinanser for sine forfedre. Hvorfor tror du Paulus omtalte dåp for de døde som et bevis på oppstandelsen? Hvis det kan hjelpe å drøfte hvorfor dåp for de døde er nødvendig, kan du se artikkelen “Baptisms for the Dead” [Dåp for de døde] (topics.ChurchofJesusChrist.org). Videoen “Glad Tidings: The History of Baptisms for the Dead” [Et godt budskap: Historien om dåp for de døde] (ChurchofJesusChrist.org) forklarer hvordan dette prinsippet ble gjengitt i vår tid.

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Betydningen av oppstandelsen.

Eldste D. Todd Christofferson underviste:

“Tenk et øyeblikk over betydningen av oppstandelsen for en gang for alle å fastslå Jesus fra Nasarets sanne identitet og besvare de store filosofiske stridigheter og spørsmål i livet. Hvis Jesus virkelig oppsto i bokstavelig forstand, må han nødvendigvis være guddommelig. Ingen jordisk person har makt i seg selv til å våkne til liv igjen etter døden. Fordi han oppsto, kan ikke Jesus bare ha vært en snekker, en lærer, en rabbiner eller en profet. Fordi han oppsto, måtte Jesus ha vært en Gud, ja, Faderens enbårne Sønn.

Derfor er det han underviste, sant, for Gud kan ikke lyve.

Derfor var han jordens Skaper, slik han sa.

Derfor finnes himmel og helvete, slik han forkynte.

Derfor finnes det en åndeverden som han besøkte etter sin død.

Derfor vil han komme igjen slik englene sa, og personlig regjere på jorden.

Derfor er det en oppstandelse og en endelig dom for alle” (“Jesu Kristi oppstandelse”, Liahona, mai 2014, 113).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli kjent med dem du underviser. Det finnes ikke to personer som er helt like. Alle du underviser, har en unik bakgrunn, et unikt perspektiv og et unikt knippe talenter. Be om å få vite hvordan du kan bruke disse til å engasjere klassemedlemmene. Når du forstår klassemedlemmene bedre, kan du skape meningsfylte og minneverdige undervisningsøyeblikk for dem (se Undervisning på Frelserens måte, 7).

Skriv ut