Det nye testamente 2023
18.–24. september. 2 Korinter 8–13: “Gud elsker en glad giver”


“18.–24. september. 2 Korinter 8–13: ‘Gud elsker en glad giver’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2022)

“18.–24. september: 2 Korinter 8–13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Jesus snakker med små barn

18.‒24. september

2 Korinter 8–13

“Gud elsker en glad giver”

Når du leser 2 Korinter 8–13, kan du tenke på dem du underviser, og planlegge aktiviteter som vil hjelpe dem å oppdage prinsippene i disse kapitlene. Gjennomgå så denne oversikten for å få flere ideer.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Her er en måte å oppfordre klassemedlemmene til å fortelle hva de har lært av 2 Korinter 8–13: Be noen av dem skrive på tavlen et favorittutsagn fra sin lesning og fortelle hvorfor disse utsagnene er meningsfylte for dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Korinter 8:1–15; 9:6–15

De hellige deler med glede det de har for å velsigne de fattige og trengende.

  • Gud har befalt sine hellige å bidra til å ta vare på de trengende, og vers i 2 Korinter 8–9 kan inspirere klassemedlemmene i deres innsats. For å hjelpe dem å finne disse skriftstedene kan du skrive på tavlen spørsmål som Hvorfor gir vi? og Hvordan skulle vi gi? Halvparten av klassen kan lete etter svar i 2 Korinter 8:1–15, og den andre halvparten kan lete i 2 Korinter 9:6–15. (Du kan gjerne forklare at i kapittel 8, vers 1–5, talte Paulus om de makedonske hellige som eksempler på giverglede.) Hvordan kan prinsippene Paulus forkynte, hjelpe oss å ta bedre vare på de fattige og trengende?

2 Korinter 11:1–4

Vi skulle fokusere på “den enkle og rene troskap mot Kristus”.

  • Noen ganger føler Kirkens medlemmer seg overveldet av livets krav – herunder det de kan se på som krav for å være en siste dagers hellig. Paulus’ råd om “den enkle og rene troskap mot Kristus” (2 Korinter 11:3) kan være til hjelp. Kanskje dere kan lese 2 Korinter 11:3 sammen og drøfte hva uttrykket “den enkle og rene troskap mot Kristus” kan bety. Du kan også be klassemedlemmene forestille seg at de ble bedt om å skrive en beskrivelse av Jesu Kristi evangelium for en avis, begrenset til 100 ord. Gi dem tid til å skrive beskrivelsene sine, og la dem fortelle hverandre hva de skrev. Hvis de trenger hjelp, kan de slå opp Johannes 3:16–17; 3 Nephi 27:13–21; president Dieter F. Uchtdorfs uttalelse i “Ytterligere ressurser”. Klassemedlemmene kan utveksle ideer om hvordan vi kan “forenkle [vår] tilnærming til disippelskap”.

2 Korinter 12:5–10

Frelserens nåde er tilstrekkelig til å hjelpe oss å finne styrke i vår svakhet.

  • Hva ville du si til en venn som har bedt om lindring for en fysisk skrøpelighet, men føler at denne bønnen ikke blir besvart? Vurder å be klassemedlemmene grunne på følgende spørsmål mens de hver for seg leser 2 Korinter 12:5–10. Deretter kan de utveksle innsikt fra disse versene som kan være nyttige i denne situasjonen. De kan også fortelle om tilfeller da de ved Jesu Kristi nåde eller hans guddommelige kraft og hjelp fant styrke i svakhet. Hvordan har denne erfaringen påvirket dem? Hvorfor er det viktig å stole på Herrens tidsplan?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi kan forenkle vår tilnærming til å etterleve evangeliet.

President Dieter F. Uchtdorf underviste:

“Brødre og søstre, det behøver ikke å være komplisert å etterleve evangeliet.

Det er veldig enkelt. Det kan beskrives som følger:

  • Å høre Guds ord med oppriktig hensikt får oss til å tro på Gud og stole på hans løfter.

  • Jo mer vi stoler på Gud, desto mer blir vårt hjerte fylt med kjærlighet til ham og til hverandre.

  • På grunn av vår kjærlighet til Gud ønsker vi å følge ham og bringe våre handlinger i samsvar med hans ord.

  • Fordi vi elsker Gud, ønsker vi å tjene ham. Vi ønsker å være til velsignelse for andre og hjelpe de fattige og trengende.

  • Jo mer vi går på denne disippelens vei, desto mer ønsker vi å lære Guds ord.

Og slik fortsetter det. Hvert trinn fører til det neste og fyller oss med stadig større tro, håp og kjærlighet.

Det er så enkelt at det er vakkert, og det virker helt fantastisk.

Brødre og søstre, hvis dere noensinne tror at evangeliet ikke virker så godt for dere, vil jeg be dere om å ta ett trinn tilbake, se på livet fra et høyere nivå og forenkle deres tilnærming til disippelskap. Fokuser på evangeliets grunnleggende læresetninger, prinsipper og anvendelse. Jeg lover at Gud vil veilede og velsigne dere på deres vei til et givende liv, og evangeliet vil definitivt virke bedre for dere” (“Det virker helt fantastisk!”, Liahona, nov. 2015, 22).

Vi kan forbedre vår undervisning

Samarbeid med familiemedlemmer. “De som har størst innflytelse på en person – på godt og vondt – er vanligvis de som bor sammen med dem. Fordi hjemmet er midtpunktet for etterlevelse av evangeliet, vil din innsats for å styrke et klassemedlem være mest effektiv når du samarbeider med … slektninger” (Undervisning på Frelserens måte, 8).

Skriv ut