Det nye testamente 2023
25. september‒1. oktober. Galaterne: “Vandre i Ånden”


“25. september‒1. oktober. Galaterne: ‘Vandre i Ånden’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“25. september‒1. oktober. Galaterne”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Kristus viser seg for Paulus i fengsel

Den oppstandne Frelseren besøkte Paulus i fengsel (se Apostlenes gjerninger 23:11). Jesus Kristus kan befri oss fra “trelldommens åk” (Galaterne 5:1).

25. september‒1. oktober

Galaterne

“Vandre i Ånden”

Når du med bønnens hjelp leser og grunner på Galaterne, vil Herren lære deg hva du trenger å dele med klassen. Å skrive ned inntrykkene dine viser takknemlighet til Gud for hans hjelp.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Skriftstudium fører ofte til meningsfylte samtaler om evangeliet med familie eller venner. Skjedde dette for klassemedlemmene denne uken? Be dem fortelle hva de opplevde.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Galaterne 1:6–7; 3:1–5; 4:8–21; 5:1, 13–14

Jesu Kristi evangelium gir frihet.

  • Studiet av en hvilken som helst bok med hellig skrift blir lettere når vi vet hvorfor den ble skrevet. Av denne grunn kan det være lurt å innlede samtalen om Galaterne med et spørsmål som “Hva tror dere Paulus’ hensikt med å skrive dette brevet var?” eller “Hvilket problem prøvde Paulus å løse?” Be klassemedlemmene se etter ledetråder i Galaterne 1:6–7; 3:1–5; 4:8–21. Hvordan er Paulus’ budskap relevant for oss i dag?

  • Noen av de galatiske hellige trodde at de måtte fortsette å etterleve Moseloven. For Paulus var dette som å leve med “trelldommens åk” sammenlignet med den “frihet” som Jesus Kristus tilbyr oss (Galaterne 5:1). For å hjelpe klassemedlemmene å granske Paulus’ læresetninger om frihet og trelldom, kan du be dem nevne holdninger og handlinger som begrenser vår åndelige vekst og utvikling (for eksempel kulturelle skikker, dårlige vaner, usanne trosoppfatninger eller å fokusere på ytre handlinger istedenfor indre omvendelse). Hva sier Galaterne 5:1, 13–14 om hvordan vi kan finne frihet fra disse holdningene og handlingene? Hvordan har vi opplevd den frihet som finnes ved Jesus Kristus? Hvordan kan vi svare noen som føler at etterlevelse av evangeliet begrenser personlig frihet?

Galaterne 5:16–26

Hvis vi vil “vandre i Ånden”, vil vi motta “Åndens frukt”.

Bilde
epler på et tre

Vi kan motta “Åndens frukt” når vi søker den.

Galaterne 6:7–10

Når vi sår “i Ånden”, vil vi høste velsignelser når tiden er inne.

  • Å studere Galaterne 6:7–10 kan hjelpe klassemedlemmene å tenke dypere over de langsiktige konsekvensene av sine valg. For å hjelpe dem kan du ta med deg frø av forskjellig slag, sammen med planter, frukt eller grønnsaker som vokser av hvert av disse frøene (eller du kan ta med bilder av disse tingene). Klassemedlemmene kan samarbeide om å sette hvert frø sammen med det som vokser av det. De kan deretter lese vers 7–10 og snakke om hva det vil si at noen “sår i sitt kjød” og “i Ånden”. (Budskapet fra eldste Ulisses Soares i “Ytterligere ressurser” kan være til hjelp.) Hva vil vi høste når vi sår i kjødet? Hva vil vi høste når vi sår i Ånden? (se Galaterne 5:22–23).

  • Noen av klassemedlemmene er kanskje “trette” av å gjøre godt (Galaterne 6:9) – kanskje fordi de ikke er sikre på at innsatsen deres bærer frukt. En drøfting av Galaterne 6:7–10 kan være nyttig. For å presentere disse versene kan du be noen i klassen snakke kort om en gang han eller hun trengte tålmodighet for å dyrke noe. Hva kan denne personens erfaring, sammen med Galaterne 6:7–10, lære oss om vår innsats for å “vandre i Ånden”? (Galaterne 5:25).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Åndens frukt.

President Gordon B. Hinckley underviste: “Du gjenkjenner Åndens tilskyndelser ved Åndens frukter – det som opplyser, det som oppbygger, det som er positivt og fint og oppløftende og som gir oss bedre tanker og bedre ord og bedre gjerninger, er av Guds ånd” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Gordon B. Hinckley [2016], 117).

Å så i Ånden.

Eldste Ulisses Soares forklarte: “Å så i Ånden betyr at alle våre tanker, ord og handlinger må løfte oss til det samme nivå av guddommelighet som våre himmelske foreldre. Skriftene omtaler imidlertid kjødet som det naturlige menneskes fysiske eller kjødelige natur, noe som lar folk bli påvirket av kjødelig lidenskap, begjær, lyster og drifter istedenfor å søke inspirasjon fra Den hellige ånd” (“Hold deg på Herrens territorium!”, Liahona, mai 2012, 39).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å oppløfte hverandre. “Hver enkelt i klassen er en rik kilde til vitnesbyrd, innsikt og erfaringer med å etterleve evangeliet. Oppfordre dem til å dele med og oppløfte hverandre” (Undervisning på Frelserens måte5).

Skriv ut