Det nye testamente 2023
16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: “Utfylle det som ennå mangler i deres tro”


“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker: ‘Utfylle det som mangler i deres tro’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“16.–22. oktober. 1 og 2 Tessaloniker”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
søstermisjonærer snakker med en ung mann

16.‒22. oktober

1 og 2 Tessaloniker

“Utfylle det som ennå mangler i deres tro”

Alma sa: “Betro heller ingen å være deres lærer eller åndelige leder uten at han er en Guds mann som vandrer på hans veier og holder hans bud” (Mosiah 23:14). Hva sier dette skriftstedet om hvordan du skulle forberede deg til å undervise?

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Gi klassemedlemmene noen minutter til å se raskt over 1 og 2 Tessaloniker og finne et vers som gjør inntrykk på dem. Be dem dele verset sitt med en annen i klassen, og be så noen av parene om å fortelle hva de har lært av hverandre.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Tessaloniker 1:5–8; 2:1–13

Herrens tjenere skulle forkynne med oppriktighet og kjærlighet.

  • Paulus innledet sitt brev til tessalonikerne ved å minne de hellige på hvordan han og de andre hadde delt evangeliet med dem. Dette kan være en god mulighet for klassemedlemmene til å evaluere hvordan de ligger an med hensyn til å lære av og undervise hverandre. Du kan gjerne be klassemedlemmene lese 1 Tessaloniker 1:5–8; 2:1–13 og finne prinsipper om å dele evangeliet effektivt. De kan så skrive spørsmål basert på disse versene som vil hjelpe dem å evaluere sin innsats for å undervise andre i evangeliet. Ett spørsmål kan for eksempel være: “Er jeg et eksempel på det jeg vet?” (se 1 Tessaloniker 1:7). Hvordan kan det å følge prinsippene i dette skriftstedet hjelpe oss å bli bedre til å hjelpe dem vi underviser?

1 Tessaloniker 3:9–13; 4:1–12

Når vi følger Jesus Kristus, kan han gjøre oss hellige.

  • Paulus lærte de hellige i Tessaloniki at “Gud kalte oss ikke til urenhet, men til helliggjørelse” (1 Tessaloniker 4:7). For å innlede en drøfting om hellighet kan klassen eller en enkeltperson synge “Mer hellighet gi meg” (Salmer, nr. 79). Be klassemedlemmene snakke om kjennetegn på hellighet som er nevnt i salmen, og som skiller seg ut for dem. Skriv på tavlen Mer hellighet gi meg, mer …, og be klassemedlemmene se etter ord eller uttrykk fra 1 Tessaloniker 3:9–13; 4:1–12 for å fullføre setningen. Hvordan kan vi utvikle disse egenskapene?

  • Oppfordringen om å være hellig kan virke skremmende. Det kan hjelpe hvis klassemedlemmene forstår at det å utvikle hellighet er en gradvis prosess som krever at vi blir “enda mer rike i dette” over tid (1 Tessaloniker 4:10). For å illustrere denne prosessen, kan du be et klassemedlem snakke om et talent eller en prestasjon som har krevd konsekvent innsats over tid, som for eksempel å lage et lappeteppe eller spille et musikkinstrument. Hvordan ligner dette på prosessen med å bli hellig? Be klassemedlemmene gjennomgå 1 Tessaloniker 3:9–13; 4:1–12 og utveksle innsikt om hva som skal til for å bli hellig på de måtene Paulus beskriver. Hva har hjulpet oss å utvikle oss mot hellighet?

1 Tessaloniker 4:11–12; 2 Tessaloniker 3:7–13

Vi skulle arbeide for å forsørge oss selv og de trengende.

  • Spørsmål som de følgende kan inspirere til en drøfting om Paulus’ råd om arbeid: Hva er konsekvensene av dovenskap? Hva er velsignelsene ved arbeid? Hva tror du Paulus mente med ordet “stillhet”? (1 Tessaloniker 4:11; 2 Tessaloniker 3:12). Du kan gjerne skrive spørsmål som disse på tavlen, som klassen kan grunne på mens de leser 1 Tessaloniker 4:11–12 og 2 Tessaloniker 3:7–13. Hvilke andre skriftsteder hjelper oss å forstå hvor viktig det er med arbeid og hvor farlig lediggang kan være? (se forslagene i “Ytterligere ressurser”).

2 Tessaloniker 2

Et frafall skulle komme før Jesu Kristi annet komme.

  • Det kan være nyttig å drøfte noen av metaforene profeter har brukt til å beskrive frafallet. Ordet frafall er brukt i 2 Tessaloniker 2:3, hunger er brukt i Amos 8:11–12, glupende ulver som går inn en saueflokk, er brukt i Apostlenes gjerninger 20:28–30, og kløende ører er brukt i 2 Timoteus 4:3–4. Vurder å la klassemedlemmene gå sammen to og to og be dem lese ett eller flere av disse skriftstedene (eller andre som du velger), og beskrive hva de lærer oss om det store frafallet. Hva sa profetene om frafallet og virkningen det ville ha?

  • Selv om Kirken ikke vil oppleve et nytt frafall (se 2 Tessaloniker 2:3) slik den gjorde i oldtiden, kan vi likevel falle fra hver for oss. Hva sier 2 Tessaloniker 2 om hvordan dette frafallet kan skje (se vers 9–10) og hvordan vi kan unngå det? (se vers 15–17).

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Skriftsteder om arbeid og dovenskap.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk forskjellige metoder. Det kan være lett å finne seg til rette med en bestemt undervisningsstil, men forskjellige undervisningsmetoder når forskjellige klassemedlemmer. Prøv å variere undervisningsmetoden din, for eksempel ved å bruke videoer, illustrasjoner eller musikk, eller ved å gi klassemedlemmene anledninger til å undervise (se Undervisning på Frelserens måte, 22).

Skriv ut