Det nye testamente 2023
9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne: “Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”


“9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne: ‘Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“9.–15. oktober. Filipperne; Kolosserne”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
Paulus dikterer et brev fra fengselet

9.‒15. oktober

Filipperne; Kolosserne

“Alt makter jeg i ham som gjør meg sterk”

Begynn med å lese Filipperne og Kolosserne, og overvei med bønnens hjelp hvilken lære Herren ønsker at du skal undervise. La Ånden veilede deg når du vurderer spørsmål og ressurser du kan bruke til å undervise i denne læren.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene dele ett ord eller uttrykk som sammenfatter det de har lært av Filipperne og Kolosserne, og deretter forklare hvorfor de valgte dette ordet eller uttrykket. Oppfordre dem til å dele skriftsteder som en del av sin forklaring.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Filipperne 2:1–5, 14–18; 4:1–9; Kolosserne 3:1–17

Vi blir “nye” når vi etterlever Jesu Kristi evangelium.

  • Du kan gjerne hjelpe klassemedlemmene å visualisere hva det vil si å “[kle av seg] det gamle menneske” og “[ikle seg] det nye menneske” gjennom Jesus Kristus (Kolosserne 3:9–10). For å gjøre dette kan du vise før- og etter-bilder av noe gammelt som har blitt omgjort til noe nytt (for eksempel et møbel, en bolig eller en sykkel). Klassemedlemmene kan drøfte hvordan vi blir “nye” ved vår tro på Jesus Kristus og vår villighet til å etterleve hans evangelium. Som en del av denne drøftingen kan du be halvparten av klassen studere Filipperne 2:1–5, 14–18; 4:1–9 og den andre halvparten studere Kolosserne 3:1–17, og finne kjennetegn på “det gamle menneske” og “det nye menneske”. Du kan også be noen klassemedlemmer fortelle hvordan det å tro på Jesus Kristus og etterleve hans evangelium har hjulpet dem å bli nye mennesker.

Filipperne 4:1–13

Vi kan finne glede i Kristus, uavhengig av våre omstendigheter.

  • Selv om våre omstendigheter er forskjellige fra Paulus’, kan vi alle lære av hans villighet til å være tilfreds og finne glede i alle livets omstendigheter. For å innlede en drøfting om dette emnet kan du gjennomgå noen av prøvelsene Paulus opplevde (se for eksempel 2 Korinter 11:23–28). Deretter kan du be klassemedlemmene gjennomgå Filipperne 4:1–13 for å finne råd Paulus ga som kan hjelpe oss å finne glede selv om vi opplever prøvelser.

  • Klassemedlemmene kan kanskje fortelle om tilfeller da de følte “Guds fred, som overgår all forstand” (Filipperne 4:7), eller da de følte seg styrket “i Kristus” (vers 13) til å oppnå noe de ikke kunne ha klart ellers.

  • Hvis du ønsker å granske dette emnet ytterligere, kan du be en elev dele noen inspirerende beretninger eller uttalelser fra president Russell M. Nelsons tale “Glede og åndelig overlevelse” (Liahona, nov. 2016, 81–84). Eller klassen kan se videoen “Trial of Adversity” [Motgangens prøvelse] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan klarte personene i president Nelsons tale eller kvinnen i videoen å finne glede, til tross for sine vanskelige omstendigheter?

  • Fordi ondskapen vokser i dagens samfunn, vil klassemedlemmene ha nytte av Paulus’ råd om å “gi akt på” det som er rent, verd å elske, som folk taler vel om, eller er ros verd (Filipperne 4:8). Du kan kanskje gi hver elev (eller små grupper av klassemedlemmer) en av egenskapene som er nevnt i Filipperne 4:8 eller Trosartiklene 1:13. De kan så finne skriftsteder om sin tildelte egenskap og fortelle klassen hva de finner ut. De kan også gi eksempler på denne egenskapen i menneskers liv. Hvordan kan vi “trakte” etter disse tingene?

Kolosserne 1:12–23; 2:2–8

Når vi er “rotfestet” i Jesus Kristus, blir vi styrket mot verdslig innflytelse.

  • Paulus’ vitnesbyrd om Frelseren som finnes i Kolosserne 1:12–23; 2:2–8, gir klassemedlemmene en god anledning til å tenke over og styrke sin egen tro. Klassemedlemmene kan granske disse versene for å finne noe som styrker deres tro på Jesus Kristus. Hva vil det si å være “rotfestet og oppbygget i [Jesus Kristus]”? (Kolosserne 2:7). Bildet av et tre i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og videoen “Spiritual Whirlwinds” [Åndelige virvelvinder] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe klassemedlemmene å drøfte dette verset. Hva kan styrke eller svekke røttene til et tre? Hvordan kan det å være “rotfestet og oppbygget i [Jesus Kristus]” styrke oss mot verdslig innflytelse? (se Kolosserne 2:7–8; se også Helaman 5:12; Ether 12:4).

  • Du kan gjerne be klassemedlemmene skrive ned ting som Kolosserne 1:12–23; 2:2–8 lærer oss at vi kan gjøre for å unngå “tomt bedrag” som kan ødelegge vår tro på Kristus (Kolosserne 2:8). Hvordan kan vi støtte hverandre i vår innsats for å følge Frelseren og unngå Satans bedrag?

Vi kan forbedre vår undervisning

Benytt musikk. Hellig musikk innbyr Den hellige ånds innflytelse. Det kan skape en ærbødig atmosfære og inspirere til engasjement og handling. Overvei hvordan det at dere “lærer og formaner hverandre i all visdom med salmer og lovsanger” kan foregå i klassen (Kolosserne 3:16; se også Undervisning på Frelserens måte, 22).

Skriv ut