Nya testamentet 2023
9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”


”9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet: ’Allt förmår jag i honom som ger mig kraft’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2021)

”9–15 oktober. Filipperbrevet; Kolosserbrevet”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
Paulus dikterar ett brev i fängelset

9–15 oktober

Filipperbrevet; Kolosserbrevet

”Allt förmår jag i honom som ger mig kraft”

Börja med att läsa Filipperbrevet och Kolosserbrevet, och begrunda under bön den lära Herren vill att du undervisar om. Låt Anden vägleda dig när du begrundar de frågor och resurser du kan använda för att undervisa om den här läran.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna dela med sig av ett ord eller en fras som sammanfattar vad de lärt sig av Filipperbrevet och Kolosserbrevet och att sedan förklara varför de valde det ordet eller den frasen. Uppmuntra dem att hänvisa till verser i skrifterna som en del av sin förklaring.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Filipperbrevet 2:1–5, 14–18; 4:1–9; Kolosserbrevet 3:1–17

Vi blir ”nya” när vi lever efter Jesu Kristi evangelium.

  • Det kan vara bra att hjälpa dina klassdeltagare att visualisera vad det innebär att ”klä av sig den gamla människan” och ”klä sig i den nya människan” genom Jesus Kristus (se Kolosserbrevet 3:9–10). För att göra detta kan du visa före- och efterbilder av något gammalt som har förvandlats till något nytt (t.ex. en möbel, ett hem eller en cykel). Klassdeltagarna kan diskutera hur vi blir ”nya” genom vår tro på Jesus Kristus och vår villighet att leva efter hans evangelium. Som en del av diskussionen kan du be halva klassen studera Filipperbrevet 2:1–5, 14–18; 4:1–9 och den andra halvan att studera Kolosserbrevet 3:1–17 och urskilja egenskaper hos den ”gamla människan” och den ”nya människan”. Du kan också be några klassdeltagare berätta hur de har blivit nya människor genom att ha tro på Jesus Kristus och att leva efter evangeliet.

Filipperbrevet 4:1–13

Vi kan finna glädje i Kristus oavsett våra omständigheter.

  • Även om våra omständigheter skiljer sig från Paulus kan vi alla lära oss av hans villighet att vara nöjd och glädjas i livets alla omständigheter. För att inleda ett samtal om det här ämnet kan du gå igenom några av de prövningar Paulus fick uppleva (se t.ex. 2 Korintierbrevet 11:23–28). Du kan sedan be klassdeltagarna att gå igenom Filipperbrevet 4:1–13 för att hitta råd som Paulus gav som kan hjälpa oss glädjas även i prövningens tider.

  • Klassdeltagarna kanske kan berätta om tillfällen då de kände ”Guds frid, som övergår allt förstånd” (Filipperbrevet 4:7) eller då de kände sig styrkta ”i Kristus” (se v. 13) så att de kunde göra något de annars inte hade kunnat göra.

  • Om du vill utforska det här ämnet ytterligare kan du be en klassdeltagare dela med sig av några inspirerande berättelser eller citat från president Russell M. Nelsons tal ”Glädje och andlig överlevnad” (Liahona, nov. 2016, s. 81–84). Eller så kan klassen titta på videon ”Motgångens prövning” [Trial of Adversity] (ChurchofJesusChrist.org). Hur fann personerna i president Nelsons tal eller kvinnan i videon glädje trots sina svåra omständigheter?

  • Eftersom ondskan ökar i dagens värld har dina klassdeltagare nytta av Paulus råd ”tänk på allt sådant” som är ”rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm” (Filipperbrevet 4:8). Du kanske kan tilldela varje klassdeltagare (eller små grupper av klassdeltagare) en av de egenskaper som nämns i Filipperbrevet 4:8 eller Trosartiklarna 1:13. De kan använda Handledning för skriftstudier för att finna skriftställen om den egenskap de fick i uppgift att hitta, och berätta om den för klassen. De kan också nämna exempel på den egenskapen i människors liv. Hur ”söker vi efter detta”?

Kolosserbrevet 1:12–23; 2:2–8

När vi är ”rotade” i Jesus Kristus blir vi styrkta mot världsliga inflytanden.

  • Paulus vittnesbörd om Frälsaren i Kolosserbrevet 1:12–23; 2:2–8 ger klassdeltagarna ett bra tillfälle att begrunda och stärka sin egen tro. Klassdeltagarna kan söka igenom de här verserna för att hitta sådant som stärker deras tro på Jesus Kristus. Vad betyder det att vara ”rotade och uppbyggda i [Jesus Kristus]” (Kolosserbrevet 2:7)? Bilden av ett träd i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer och videon ”Andliga virvelvindar” [Spiritual Whirlwinds] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjälpa klassdeltagarna att diskutera den här versen. Vad kan stärka eller försvaga ett träds rötter? Hur stärker det oss mot världsliga influenser att vara ”rotade och uppbyggda i [Jesus Kristus]” (se Kolosserbrevet 2:7–8; se även Helaman 5:12; Ether 12:4)?

  • Du kan be klassdeltagarna nämna sådant som Kolosserbrevet 1:12–23; 2:2–8 lär oss att vi kan göra för att undvika den ”tomma och förrädiska filosofi” som kan ”fånga” oss (Kolosserbrevet 2:8). Hur kan vi stötta varandra i våra ansträngningar att följa Frälsaren och undvika Satans bedrägerier?

Förbättra vår undervisning

Använd musik. Andlig musik inbjuder den Helige Andens inflytande. Detta hjälper dig att skapa en vördnadsfull atmosfär och inspirerar till förpliktelse och handling. Fundera över hur detta att ”undervisa och förmana varandra med psalmer, hymner och andliga sånger” kan bli en del av dina lektioner (Kolosserbrevet 3:16, se även Undervisa på Frälsarens sätt, s. 22).

Skriv ut