Nieuwe Testament 2023
6–12 november. Hebreeën 7–13: ‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’


‘6–12 november. Hebreeën 7–13: “Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Nieuwe Testament 2023 (2021)

‘6–12 november. Hebreeën 7–13’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2023

Afbeelding
Melchizedek zegent Abram

Melchizedek zegent Abram, Walter Rane. Geschenk van de schilder

6–12 november

Hebreeën 7–13

‘Hogepriester van de toekomstige heilsgoederen’

Denk, terwijl u Hebreeën 7–13 leest, na over de boodschap van de Heer aan de Hebreeuwse heiligen. Let ook op de boodschap die Hij u en uw leerlingen wil geven.

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag voor de les enkele leerlingen zich voor te bereiden om verzen uit Hebreeën 7–13 te bespreken die ze ‘tot [God laten] naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof’ (Hebreeën 10:22).

Afbeelding
onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Hebreeën 7–10

Oude en hedendaagse verordeningen verwijzen naar Jezus Christus.

  • In het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen staat de aanwijzing om in Hebreeën 7 te letten op verzen die over het Melchizedeks priesterschap gaan en die van Jezus Christus getuigen. Vraag de leerlingen naar hun bevindingen. U kunt ze ook tijdens de les tijd geven om hoofdstuk 7 door te nemen en verzen te zoeken die over dit priesterschap onderwijzen en van de Heiland getuigen. Waarin leek Melchizedek op Jezus Christus? (Zie de titels van Melchizedek in verzen 1–2.) Hoe kunnen wij door Melchizedeks-priesterschapsverordeningen tot Christus komen?

  • Hoewel we geen dierenoffers brengen, nemen we tegenwoordig deel aan verordeningen die op soortgelijke wijze onze aandacht op Christus richten en voorzien in ‘geautoriseerde kanalen waardoor de zegeningen en machten van de hemel in ons eigen leven kunnen vloeien’. (David A. Bednar, ‘Altijd vergeving van uw zonden behouden’, Liahona, mei 2016, 60.) Misschien kunt u gezamenlijk ontdekken hoe de oude verordeningen die in Hebreeën 8–10 worden omschreven symbool staan voor het zoenoffer van de Heiland. Waar staan het bloed van stieren en geiten bijvoorbeeld voor? (Zie Hebreeën 9:13–14.) Waar staat de hogepriester voor? (Zie Hebreeën 9:24–26.) De video ‘Sacrifice and Sacrament’ (ChurchofJesusChrist.org) kan hierbij interessant zijn. Hoe zijn de hedendaagse verordeningen ons tot zegen en hoe richten ze ons op Jezus? Hoe kunnen we deze verordeningen zinvoller en meer op de Heiland gericht maken?

Hebreeën 10:34–38; 11

Geloof vergt vertrouwen in Gods beloften.

  • Om Paulus’ leringen over geloof te verduidelijken, kunt u de leerlingen vragen hoe zij geloof in een enkele zin zouden omschrijven. Lees dan klassikaal de definitie die Paulus in Hebreeën 11:1 gaf en bespreek die. U kunt iedereen dan de opdracht geven om een van de personen die in Hebreeën 11 worden genoemd uit te kiezen en die te bestuderen. De leerlingen kunnen de voetnoten of de Gids bij de Schriften (schriften.ChurchofJesusChrist.org) gebruiken om de ervaringen van ‘hun’ persoon in het Oude Testament te bestuderen. Daarna kunnen ze aan de klas vertellen wat ze hebben gevonden. Hoe lieten deze mensen zien dat ze een ‘verzekering van dingen waarop gehoopt wordt’ voelden? (Bijbelvertaling van Joseph Smith, Hebreeën 11:1.) De leerlingen kunnen misschien andere voorbeelden van gelovige mensen delen. Wanneer hebben we geloof geoefend in beloften die nog niet waren vervuld?

  • De raad aan de Hebreeuwse heiligen, die geneigd waren om ‘zich [te onttrekken]’ aan hun geloof, kan waardevol zijn voor de leerlingen die het moeilijk hebben met hun getuigenis. Het kan ook behulpzaam zijn voor degenen die een dierbare in een geloofscrisis proberen te helpen. Om deze raad te ontdekken kunnen de leerlingen Hebreeën 10:34–38 en het citaat van ouderling Jeffrey R. Holland in de ‘Bijkomende leermiddelen’ lezen. Waarom komen wij soms in de verleiding om ons vertrouwen (zie Hebreeën 10:35) in de Heer en zijn evangelie weg te werpen? Hoe kunnen we ons geloof en onze vrijmoedigheid opbouwen en onderhouden om ‘de belofte [van God te] verkrijgen’? (Hebreeën 10:36.) De video’s ‘Good Things to Come’ en ‘An High Priest of Good Things to Come’ (ChurchofJesusChrist.org) kunnen een aanvulling op deze bespreking zijn.

Afbeelding
leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

‘Blijf ook nu op God vertrouwen.’

Over Hebreeën 10:32–39 heeft ouderling Jeffrey R. Holland gezegd:

‘Natuurlijk is dat moeilijk – voordat u lid wordt van de kerk, terwijl u probeert lid te worden, en als u eenmaal lid geworden bent. Zo is het altijd geweest, zegt Paulus, maar geef het niet op. Raak niet in paniek en trek u niet terug. Blijf op een goede afloop vertrouwen. Vergeet niet hoe u zich eens gevoeld hebt. Ga uw ervaring niet wantrouwen. […]

‘Bij elke belangrijke beslissing moeten we waarschuwingen en overwegingen in aanmerking nemen, maar is er eenmaal verlichting, pas dan op voor de verleiding om u terug te trekken van iets goeds. Als het goed was toen u erover bad, en erop vertrouwde en ernaar leefde, dan is het nu nog steeds goed. Geef het niet op als de druk toeneemt. […] Treed uw twijfels tegemoet. Beheers uw angsten. “Blijf dan ook nu op God vertrouwen.” Zit de rit uit en aanschouw de schoonheid van het leven die zich voor uw ogen ontvouwt.’ (‘Cast Not Away Therefore Your Confidence’, Ensign, maart 2000, 8–9.)

Ons onderwijs verbeteren

Raadpleeg eerst de Schriften. De Schriften zijn uw voornaamste bron voor studie en voorbereiding. De woorden van de hedendaagse profeten kunnen de standaardwerken aanvullen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 17.)

Afdrukken