Det nye testamente 2023
4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: “Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”


“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5: ‘Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“4.‒10. desember. Åpenbaringen 1–5”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
lam på gress

4.‒10. desember

Åpenbaringen 1–5

“Lammet, tilhører velsignelsen og æren … og makten i all evighet”

Å motta åndelige inntrykk hjelper deg å oppfatte det Den hellige ånd ønsker å lære deg. Når du skriver ned og følger disse inntrykkene, viser du at du setter pris på dem og ønsker å motta flere.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Når du innleder en drøfting, kan det være nyttig å be klassemedlemmene dele noen av budskapene de fant i Åpenbaringen under sitt personlige eller familiens studium. Hva lærte de for eksempel om vår himmelske Faders plan for å frelse sine barn? Hva lærte de om Frelseren og hans rolle i denne planen? Be klassemedlemmene fortsette å se etter viktige budskap om Jesus Kristus og frelsesplanen mens de fortsetter å lese Åpenbaringen hjemme. Gi dem en anledning under fremtidige leksjoner til å dele det de finner ut.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Åpenbaringen 1

Jesus Kristus er den levende Sønn av den levende Gud.

  • Billedspråket og symbolikken i Åpenbaringen 1 vitner på levende vis om at Jesus Kristus lever og at han leder sin kirke. Klassemedlemmene kan gjerne skrive på tavlen noen utsagn fra Åpenbaringen 1 som inneholder billedspråk eller symbolikk, og fortelle hva hvert utsagn lærer dem om Jesus Kristus. Hva kan vi for eksempel lære av disse symbolene om hvordan Kristus leder sin kirke i dag? Hvordan kan Johannes’ beskrivelse av Frelseren sammenlignes med den i Lære og pakter 110:1–4?

Åpenbaringen 2–3

Jesus Kristus kjenner oss personlig og vil hjelpe oss å overvinne våre utfordringer.

  • Å lese Herrens budskap til de forskjellige grenene av Kirken i Åpenbaringen 2–3 kan bidra til å forsikre klassemedlemmene om at Frelseren er oppmerksom på dem. Du kan gjerne be dem skumlese disse kapitlene for å finne tegn på at Jesus Kristus kjente hver grens prøvelser og sterke sider. De kan også fortelle om tilfeller da de følte at Frelseren var klar over deres unike omstendigheter. Hvilke råd ga Herren de hellige som også kan hjelpe oss å overvinne våre vanskeligheter?

  • I disse samme kapitlene ga Herren inspirerende løfter til dem som overvinner dem. Du kan gjerne be klassemedlemmene gå sammen to og to og granske Åpenbaringen 2–3 for å finne Herrens løfter. De kan gjerne også lage tegninger som forestiller noen av disse løftene, og deretter fortelle klassen hva de har funnet ut. Hvordan inspirerer disse løftene oss til å fortsette å arbeide med flid for å overvinne våre egne prøvelser og svakheter?

Åpenbaringen 5

Bare Jesus Kristus kunne gjøre vår himmelske Faders plan mulig.

  • Ville en konkretisering hjelpe klassen å forstå symbolikken i Åpenbaringen 5 om at Frelseren åpnet den forseglede boken? Du kan gjerne ta med noe godt i en låst beholder som du kan dele med klassen. Før leksjonen gir du i all hemmelighet en av klassemedlemmene nøkkelen til låsen. Beskriv for klassen hva som er inni beholderen, og la noen klassemedlemmer prøve å åpne den før vedkommende med nøkkelen åpner den. Klassen kan så sammenligne denne konkretiseringen med Åpenbaringen 5. Spørsmål som disse kan hjelpe: Hvordan er vår himmelske Faders barns frelse som den låste beholderen eller den forseglede boken? Hvorfor var Jesus Kristus den eneste som kunne åpne seglene? (se sitatet i “Ytterligere ressurser”).

  • I likhet med de jublende menneskene som er omtalt i Åpenbaringen 5, kan vi i dag også heve vår røst for å lovprise Frelseren som den som er verdig til å tilby oss frelse. Klassemedlemmene kan kanskje synge en lovsang sammen om Frelseren, for eksempel “Lover den Herre Gud” (Salmer, nr. 29). Klassemedlemmene kan finne sannheter salmen lærer oss om Jesus Kristus. Hvilke likheter ser vi mellom budskapene fra våre lovsanger og erklæringene i Åpenbaringen 5:9–14?

Bilde
ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Bare Jesus Kristus kunne sone for oss.

Eldste Jeffrey R. Holland beskrev hendelser i det førjordiske liv og sa:

“Kristus meldte seg frivillig til å respektere alle menneskers moralske handlefrihet og sone for deres synder. I denne prosessen ville han gi Faderen all ære for en slik forsonende kjærlighet.

Denne Kristi uendelige forsoning var mulig fordi (1) han var det eneste syndfrie menneske som noensinne har levd på denne jord, og han var derfor ikke underlagt den åndelige død som skyldes synd, (2) han var Faderens enbårne og var derfor i besittelse av guddommelige egenskaper som ga ham makt over fysisk død, og (3) han var tydeligvis den eneste som var ydmyk nok og villig i det førjordiske råd til å bli forutordinert til denne tjeneste” (“Jesu Kristi forsoning”, Liahona, mars 2008, 35).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk Skriftene og ordene til vår tids profeter. “Herren har befalt oss å ‘lære hverandre rikets lære’ [Lære og pakter 88:77] og å bruke Skriftene til å ‘undervise [hans] evangeliums prinsipper’ [Lære og pakter 42:12]. Skriftene og ordene til siste dagers profeter og apostler er kilden til sannhetene vi underviser” (Undervisning på Frelserens måte, 20).

Skriv ut