Det nye testamente 2023
18.‒24. desember. Jul: “En stor glede”


“18.‒24. desember. Jul: ‘En stor glede’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det nye testamente 2023 (2021)

“18.‒24. desember. Jul”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2023

Bilde
nyfødt barn

Little Lamb [Lite lam], av Jenedy Paige

18.‒24. desember

Jul

“En stor glede”

Samtaler om evangeliet er åndelig virkningsfulle når de dreier seg om Jesus Kristus. Når du studerer Jesu Kristi fødsel og misjon denne uken, bør du søke inspirasjon fra Den hellige ånd for å få vite hvordan du best kan la klassedrøftingen dreie seg om Frelseren.

Bilde
deling-ikon

Oppfordre til å dele

Be klassemedlemmene fortelle hva de gjør eller har gjort tidligere, som enkeltpersoner eller familier for å feire Frelserens fødsel på en måte som bringer dem nærmere ham.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus steg velvillig ned og ble født på jorden.

  • Julen er en fin anledning til å tenke over og feire Kristi velvillige nedstigning – han var villig til å komme “fra himlens hjem her ned, blant oss å bo, han døden led” (“Igjen vi møtes ved ditt bord”, Salmer, nr. 97). For å inspirere til en drøfting om dette emnet kan du spørre klassemedlemmene hva de lærte i sitt personlige eller familiens studium denne uken om hvem Jesus Kristus var før han ble født (se Johannes 17:5; Mosiah 7:27; Lære og pakter 76:12–14, 20–24; Moses 4:2). Deretter kan du vise bildet i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier mens klassemedlemmene leser om Frelserens fødsel (se Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20). Oppfordre dem til å dele sine tanker og følelser når de sammenligner Frelserens førjordiske herlighet med hans fødsel i enkle kår.

  • Et spørsmål som det engelen stilte Nephi i 1 Nephi 11:16, kan være en god måte å innlede en klassedrøfting, men du kan gjerne formulere det annerledes. Du kan gjerne skrive Hva er Guds velvillige nedstigning? på tavlen, og be klassemedlemmene grunne på dette spørsmålet mens de leser 1 Nephi 11:17–33. Be dem dele eventuelle tanker om Frelseren som disse versene inspirerer til. Hvilke bilder kan du vise klassen som skildrer scener fra Frelserens liv som beskrives av Nephi? Klassemedlemmene kan også overveie Frelserens velvillige nedstigning mens de ser en video om hans fødsel, for eksempel “A Gift to the World” [En gave til verden], “The Nativity” [Jesu fødsel] eller “He Is the Gift” [Han er gaven] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Musikk er en fantastisk måte å innby Ånden til klassen på. Vurder å be noen fremføre en julesang, eller les eller syng noen salmer sammen som klasse (se Salmer, nr. 118–129). Klassemedlemmene kan se etter ord eller utsagn i disse salmene og skriftstedene som er oppført sammen med salmene, som øker deres takknemlighet for Frelseren og hans villighet til å komme til jorden.

Bilde
Jesus kneler i Getsemane

Gethsemane [Getsemane], av J. Kirk Richards

Lukas 4:16–21; Johannes 3:16

Jesus Kristus utførte sin misjon, som gjorde det mulig for oss å arve evig liv.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å snakke om grunner til at Jesus Kristus ble født, kan du be dem finne og dele skriftsteder som sammenfatter hans misjon (du finner noen eksempler i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier). Klassemedlemmene kan gjerne se etter og lese vers to og to sammen eller i små grupper. Hva lærer de om Kristi misjon av versene de har funnet? Hva lærer vi om hans misjon av noen av titlene han har fått i Skriftene? (se Veiledning til Skriftene, “Jesus Kristus”).

  • Klassemedlemmene kan lære om Frelserens misjon ved å lese “Den levende Kristus – apostlenes vitnesbyrd” (ChurchofJesusChrist.org) og dele uttalelser de finner som forklarer hvorfor han kom til jorden. Gi klassemedlemmene tid til å reflektere over sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans misjon. Kan de fortelle om personlige erfaringer eller historier fra Frelserens liv som har styrket deres tro på og kjærlighet til ham? Hvordan har studiet av Det nye testamente i år bidratt til en mer meningsfylt jul? For å repetere noen av beretningene fra Det nye testamente som klassemedlemmene har lært om i år, kan du vise videoene “For God So Loved the World” [For så har Gud elsket verden] eller “To This End Was I Born” [Til dette er jeg født] (ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Sett av tid til at klassemedlemmene kan dele. “Når elevene forteller hva de lærer, føler de ikke bare Ånden og styrker sitt eget vitnesbyrd, men de oppmuntrer også andre klassemedlemmer til å oppdage sannheter selv … Sett av tid til at elevene kan dele i hver leksjon. I noen tilfeller kan du oppdage at disse diskusjonene er leksjonen” (Undervisning på Frelserens måte, 29–30).

Skriv ut