Nya testamentet 2023
18–24 december. Jul: ”Jag bär bud till er om en stor glädje”


”18–24 december. Jul: ’Jag bär bud till er om en stor glädje’”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: Nya testamentet 2023 (2021)

”18–24 december. Jul”, Kom och följ mig – för Söndagsskolan: 2023

Bild
nyfödd baby

Lilla Lammet, av Jenedy Paige

18–24 december

Jul

”Jag bär bud till er om en stor glädje”

Evangeliesamtal har andlig kraft när de fokuserar på Jesus Kristus. När du studerar Jesu Kristi födelse och verksamhet den här veckan, sök då inspiration från den Helige Anden för hur du bäst kan se till att samtalen i klassen fokuserar på Jesus Kristus.

Bild
ikonen dela

Uppmuntra till delaktighet

Be klassdeltagarna berätta vad de gör eller har gjort tidigare som individer eller familjer för att fira Frälsarens födelse på ett sådant sätt att det för dem närmare honom.

Bild
Ikonen Undervisa

Undervisa om läran

Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20

Jesus Kristus steg ner för att födas på jorden.

  • Julen utgör ett bra tillfälle att begrunda och fira att Frälsaren steg ner – hans villighet att lämna ”sin Faders tron” (”I Jesu namn vi samlas här”, Psalmer, nr 120). För att inspirera till ett samtal om det här ämnet kan du fråga klassdeltagarna vad de lärde sig i sina personliga skriftstudier eller skriftstudier med familjen den här veckan om vem Jesus Kristus var innan han föddes (se Johannes 17:5; Mosiah 7:27; Läran och förbunden 76:12–14, 20–24; Mose 4:2). Därefter kan du visa bilden i veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer när klassdeltagarna läser om Frälsarens födelse (se Matteus 1:18–25; Lukas 1:26–38; 2:1–20). Uppmuntra dem att dela med sig av sina tankar och känslor när de jämför Frälsarens förjordiska härlighet med hans födelse under ringa omständigheter.

  • En fråga som liknar den ängeln ställde till Nephi i 1 Nephi 11:16 kan vara ett bra sätt att inleda ett samtal i klassen, men du kanske formulerar frågan på ett annat sätt. Du kan kanske skriva på tavlan: Vad innebär Guds välvilja? och be klassdeltagarna begrunda den här frågan när de läser 1 Nephi 11:17–33. Be dem dela eventuella tankar kring Frälsaren som de här verserna frammanar. Vilka bilder skulle du kunna visa för klassen som skildrar scener ur Frälsarens liv som de beskrivs av Nephi? De kan också begrunda Frälsarens välvilja medan de ser en video om hans födelse, såsom ”En gåva till världen” [A Gift to the World], ”Jesu födelse” [The Nativity] eller ”Han är gåvan” [He Is the Gift] (ChurchofJesusChrist.org).

  • Musik är ett underbart sätt att inbjuda Anden till lektionen. Bjud gärna in någon att framföra en julsång, eller läs eller sjung några psalmer tillsammans som klass (se Psalmer, nr 132–147). Klassdeltagarna kan titta efter fraser i de här psalmerna och i skriftställena som anges längst ner på sidan vid varje psalm som stärker deras tacksamhet för Frälsaren och hans villighet att komma till jorden.

Bild
Jesus knäböjer i Getsemane

Getsemane, av J. Kirk Richards

Lukas 4:16–21; Johannes 3:16

Jesus Kristus fullgjorde sin mission, vilket möjliggjorde för oss alla att få evigt liv.

  • Som en hjälp för klassdeltagarna att diskutera orsakerna till att Jesus Kristus föddes, kan du be dem hitta och dela med sig av skriftställen som sammanfattar hans mission (se veckans studieförslag i Kom och följ mig – för enskilda och familjer för att hitta några exempel). Klassdeltagarna kan kanske titta efter och läsa verser i par eller små grupper. Vad lär de sig om Kristi mission av verserna de fann? Vad lär vi oss om hans mission av några av de titlar han ges i skrifterna? (Se Bible Dictionary, ”Christ, names of”.)

  • Klassdeltagarna kan lära sig om Frälsarens mission genom att läsa ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (JesuKristiKyrka.org) och berätta om uttalanden de finner som förklarar varför han kom till jorden. Ge klassdeltagarna tid att reflektera över sina vittnesbörd om Jesus Kristus och hans mission. Kan de berätta om personliga upplevelser eller berättelser ur Frälsarens liv som har stärkt deras tro på och kärlek till honom? Hur har deras studier i Nya testamentet i år bidragit till en mer meningsfull juletid? För att gå igenom några av de redogörelser i Nya testamentet som klassdeltagarna har lärt sig om i år kanske du kan visa videorna ”Så älskade Gud världen” [For God So Loved the World] eller ”Därför är jag född” [To This End Was I Born] (ChurchofJesusChrist.org).

Förbättra vår undervisning

Avsätt tid för att eleverna ska kunna vara delaktiga. ”När elever berättar vad de lär sig känner de inte bara Anden och stärker sina egna vittnesbörd, de uppmuntrar också andra klassdeltagare att själva upptäcka sanningar. … Avsätt tid för eleverna att berätta något under varje lektion – ibland kan det hända att de här samtalen blir själva lektionen” (Undervisa på Frälsarens sätt, s. 29–30).

Skriv ut