Det gamle testamente 2022
17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: “Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”


“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6: ‘Du skal undervise dine barn åpent om disse ting’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“17.–23. januar. 1 Mosebok 5; Moses 6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Adam og Eva utenfor Edens hage

Better than Paradise [Bedre enn paradis], av Kendal Ray Johnson

17.–23. januar

1 Mosebok 5; Moses 6

“Du skal undervise dine barn åpent om disse ting”

Før du leser mer materiell, kan du lese og grunne på 1 Mosebok 5 og Moses 6, og skrive ned dine åndelige inntrykk. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og denne oversikten kan gi deg ideer om hvordan du kan hjelpe dem du underviser, å oppdage sannheter som er relevante for dem.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Hvordan kan du oppmuntre klassemedlemmene til å dele innsikt og erfaringer de hadde mens de studerte 1 Mosebok 5 og Moses 6? Du kan gjerne skrive navnene Adam og Enok på tavlen og be klassemedlemmene skrive noe som en av disse profetene gjorde eller underviste om som var meningsfylt for dem.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Moses 6:26–39

Herren kaller oss til å utføre sitt verk til tross for vår utilstrekkelighet.

  • Det er en god sjanse for at noen i klassen har følt seg – eller føler seg – utilstrekkelig med hensyn til et ansvar hjemme eller i kirken. For å bygge opp klassemedlemmenes tro på at Herren kan hjelpe dem, kan du be dem lese Enoks opplevelse som finnes i Moses 6:26–39. Hvordan hjalp Gud Enok å utføre sitt verk til tross for Enoks frykt? Be klassemedlemmene tenke på andre eksempler på personer som overvant sine svakheter og utførte Herrens verk, enten fra Skriftene eller sitt eget liv. Hvilke eksempler kan vi gi? (se også 2 Mosebok 4:10–16; Jeremia 1:4–10; 2 Nephi 33:1–4; Ether 12:23–29).

  • Mange apostler og profeter i vår tid har uttrykt bekymringer som ligner på Enoks når de har beskrevet hvordan det føltes å motta kallene sine. Deres erfaringer kan forbedre klassemedlemmenes forståelse av Moses 6:26–39. Vurder å gjennomgå videoen “On the Lord’s Errand: The Life of Thomas S. Monson” [I Herrens ærend: Thomas S. Monsons liv] (ChurchofJesusChrist.org; mellom tidene 35:46 og 39:40) eller en tale av et nylig kalt medlem av De tolvs quorum (se for eksempel eldste Ronald A. Rasbands, eldste Gary E. Stevensons og eldste Dale G. Renlunds vitnesbyrd [Liahona, nov. 2015, 89–94]). La klassen fortelle hva som gjør inntrykk på dem ved disse eksemplene. Hva kan vi lære av disse lederne om vår egen følelse av utilstrekkelighet? Uttalelsen av president Thomas S. Monson i “Ytterligere ressurser” kan også være nyttig som en del av denne drøftingen.

Moses 6:48–65

Tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånd forbereder oss til å vende tilbake til Gud.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å lese Moses 6:48–62 for å finne ut hva hver enkelt av oss må vite og gjøre for å bli forløst. Klassemedlemmene kan kanskje dele eventuell innsikt som kom av dette studiet hjemme. Alternativt kan dere drøfte Moses 6:48–62 sammen i klassen. Hvordan ville vi svare en som spør hvorfor tro, omvendelse, dåp og å motta Den hellige ånds gave er nødvendig? Hvordan besvarer Herren dette spørsmålet i vers 53–65, og hva lærer hans svar oss?

    Bilde
    familie som studerer skriftene

    Foreldre skulle undervise sine barn i evangeliet.

Moses 6:51–63

“Du skal undervise dine barn åpent om disse ting.”

  • I Moses 6:51–63 lærer vi om sannheter i evangeliet som Herren underviste Adam om, og ba ham undervise fremtidige generasjoner om. Klassemedlemmene kan kanskje lage en liste over disse sannhetene ved å studere mindre grupper av vers, for eksempel vers 51–52, 53–57, 58–60, 61–63. Hvorfor er disse sannhetene verdifulle for dagens oppvoksende generasjon? Hva ønsker du at de unge skal vite om Frelseren i disse versene? Klassemedlemmene er kanskje villige til å utveksle ideer eller erfaringer for å hjelpe hverandre å undervise barn og ungdom mer effektivt i disse sannhetene. Hva annet kan vi lære av Herrens instruksjoner til foreldre i Mosiah 4:14–15 og Lære og pakter 68:25–28; 93:40–50?

  • For å legge til det Moses 6 lærer oss om foreldres ansvar for å undervise sine barn, kan du gjerne be klassemedlemmene se én eller flere av følgende videoer: “Parenting: Touching the Hearts of Our Youth” [Barneoppdragelse: Berør våre ungdommers hjerte], “Proclamation Series: Children” [Serie om erklæringen: Barn] eller “Mother in Israel” [Mor i Israel] (ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer disse videoene oss om å undervise våre barn i evangeliet? Hvis du underviser ungdom, kan du be dem fortelle hvordan de kan støtte sine foreldre i deres anstrengelser for å undervise i evangeliet hjemme.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Den Herren kaller, den gjør Herren skikket.”

President Thomas S. Monson sa: “Noen av dere er kanskje sjenerte av natur eller føler dere utilstrekkelige til å kunne ta imot et kall. Husk at dette verk ikke er deres og mitt alene. Det er Herrens verk, og når vi er i Herrens tjeneste, er vi berettiget til Herrens hjelp. Husk at den Herren kaller, den gjør Herren skikket” (“Plikten kaller”, Lys over Norge, juli 1996, 46).

Vi kan forbedre vår undervisning

Den hellige ånd er læreren. Din rolle som lærer er viktig, men husk at Den hellige ånd er den egentlige læreren. Hjelp klassemedlemmene å lære av Ånden og dele det de lærer, med hverandre.

Skriv ut