Det gamle testamente 2022
28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33: “Sannelig, Herren er på dette sted”


“28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33: ‘Sannelig, Herren er på dette sted’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. februar–6. mars. 1 Mosebok 28–33”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Tijuana Mexico tempel

28. februar–6. mars

1 Mosebok 28–33

“Sannelig, Herren er på dette sted”

Når du forbereder deg til å undervise, kan du ydmykt overveie hvilke prinsipper i 1 Mosebok 28–33 som kan være mest nyttige for klassemedlemmene dine. Følgende forslag er ment å bidra til ditt personlige studium og din inspirasjon.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Én velsignelse ved å være samlet i en Søndagsskole-klasse er at medlemmene kan hjelpe hverandre å finne mening i Skriftene. Be klassemedlemmene fortelle noen som sitter ved siden av dem hva Den hellige ånd lærte dem mens de studerte Skriftene denne uken. Noen kan bes om å fortelle klassen hva de drøftet. Dette kan være et godt utgangspunkt for drøftingen i klassen.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Mosebok 28:1–22

I tempelet inngår vi pakter med Gud.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å finne mening i Jakobs opplevelse i Betel, som beskrives i 1 Mosebok 28:10–22? De kan begynne med å gjennomgå 1 Mosebok 27:41–45; 28:1–5 og overveie Jakobs liv på den tiden. Hvordan kan Jakob ha følt seg? Klassemedlemmene kan så granske 1 Mosebok 28:10–22. Hvordan velsignet denne opplevelsen Jakob? Hvordan kan han ha blitt trøstet? Hvordan kan Jakobs erfaring inspirere oss når vi deltar i tempelets ordinanser? Klassen kan også synge, lese eller lytte til “Nærmere deg, min Gud”, som er basert på disse versene (Salmer, nr. 82). De kan dele ord eller uttrykk fra sangen eller 1 Mosebok 28:10–22 som minner dem om erfaringer de har hatt med å prøve å komme nærmere Frelseren.

  • Stigen Jakob så i drømmen, har ofte blitt sammenlignet med tempelpakter. Kanskje du kan vise eller lage en tegning av en stige og et tempel. Klassemedlemmene kan gjennomgå 1 Mosebok 28:10–22 og snakke om hva stigen i Jakobs drøm lærer oss om tempelet. Hva annet finner vi i disse versene som minner oss om velsignelser vi mottar på grunn av våre tempelpakter? (Se “About the Temple Endowment” og “About a Temple Sealing” [temples.ChurchofJesusChrist.org].)

  • For å hjelpe klassemedlemmene å grunne på løftene i pakten med Abraham, som Herren fornyet med Jakob, kan du be dem lese 1 Mosebok 28:10–15 og snakke om hvordan vi kan motta disse velsignelsene i dag (se også 1 Mosebok 12:2–3). De kan også lese president Russell M. Nelsons uttalelse i “Ytterligere ressurser” og legge merke til velsignelser som kommer av å inngå og holde pakter. Hvordan ble Jakob velsignet ved å motta løftene i 1 Mosebok 28:10–15? Hvilke sammenhenger ser vi mellom hendelsene i disse versene og hendelsene i 1 Mosebok 29 og 30 (Jakob gifter seg og hans barn blir født)? Hvordan velsigner Herren oss når vi inngår og holder hellige pakter?

Bilde
Jakob og Esau omfavner hverandre

Illustrasjon av Jakob og Esau som omfavner hverandre: Robert T. Barrett

1 Mosebok 32–33

Frelseren kan hjelpe oss å overvinne splid i familien.

  • 1 Mosebok 32–33 kan være inspirerende for elever som ønsker å finne helbredelse i sine familieforhold. Det kan være nyttig å be en elev kort sammenfatte hendelsene som er nedtegnet i 1 Mosebok 27. Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier inneholder spørsmål å grunne på mens de studerer 1 Mosebok 32–33. Klassemedlemmene kan kanskje velge ett av disse spørsmålene og lete etter svar i kapitlene. Kanskje de også er villige til å fortelle om erfaringer de har hatt med å styrke anstrengte forhold i sin familie. Oppfordre dem til å snakke om hvordan vår himmelske Fader hjalp dem.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi er paktens barn.

President Russell M. Nelson har undervist:

“I dåpen inngår vi en pakt om å tjene Herren og holde hans bud. Når vi tar del i nadverden, fornyer vi denne pakten og erklærer vår villighet til å påta oss Jesu Kristi navn. Dermed blir vi adoptert som hans sønner og døtre og blir kjent som brødre og søstre. Han er far til vårt nye liv. Til slutt, i det hellige tempel, kan vi bli medarvinger til velsignelsene av en evig familie, slik det en gang ble lovet Abraham, Isak og Jakob og deres etterkommere. Derfor er celestialt ekteskap opphøyelsens pakt.

Når vi innser at vi er paktens barn, vet vi hvem vi er og hva Gud forventer av oss. Hans lov er skrevet i vårt hjerte. Han er vår Gud, og vi er hans folk. Paktens trofaste barn forblir standhaftige selv om de møter motgang. Når denne læren er plantet dypt i vårt hjerte, blir til og med dødens brodd lindret og vår åndelige utholdenhet styrket” (“Pakter”, Liahona, nov. 2011, 88).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp klassemedlemmene å handle ifølge tilskyndelser. “Sann omvendelse innebærer mer enn bare å føle Ånden bekrefte sannheten for vår sjel. Vi må også følge disse sannhetene. I tillegg til å hjelpe elevene å føle og gjenkjenne Ånden, kan du hjelpe dem å følge tilskyndelsene de mottar” (Undervisning på Frelserens måte10).

Skriv ut