Det gamle testamente 2022
21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27: Pakten fornyes


“21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27: Pakten fornyes”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Rebekka

Illustrasjon av Rebekka: Dilleen Marsh

21.–27. februar

1 Mosebok 24–27

Pakten fornyes

Mens du leser 1 Mosebok 24–27, kan du be om å få vite hvordan du kan oppmuntre klassemedlemmene til å få sine egne erfaringer med å lære av Skriftene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å oppmuntre klassemedlemmene til å dele sin innsikt fra 1 Mosebok 24–27 kan du be dem velge et bestemt skriftsted som inspirerte dem, og skrive det på en papirlapp. Samle inn lappene, og velg noen å lese og drøfte som klasse.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Mosebok 24

Paktsekteskap er avgjørende for Guds evige plan.

  • Den vekt Abraham la på å finne en hustru til Isak, er en anledning til å drøfte hvor viktig paktsekteskapet er i Guds plan for oss. For å innlede drøftingen kan klassemedlemmene skumlese 1 Mosebok 24 og fortelle hva Herren gjorde for å føre Isak og Rebekka sammen i ekteskap. Hvorfor er ekteskapet viktig for Herren? For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte dette spørsmålet kan du dele eldste D. Todd Christoffersons uttalelse i “Ytterligere ressurser”. Hvordan kan vi bidra til å sikre at Guds hensikter med ekteskapet blir oppfylt?

  • Spør klassemedlemmene hvilke egenskaper de har sett hos en ektefelle, foreldrene eller andre ektepar som har bidratt til et trofast og lykkelig ekteskap. Beretningen i 1 Mosebok 24 viser egenskaper som kan hjelpe oss å skape lykke i ekteskapet – og andre aspekter av livet. I vers 12 lærer vi for eksempel om å bli veiledet av bønn, og i vers 19 lærer vi om å yte ekstra innsats i tjeneste. Hvilke andre prinsipper finnes i disse kapitlene? Klassemedlemmene kan også se i “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org).

1 Mosebok 25:1–34

Vi kan velge mellom umiddelbar tilfredsstillelse og ting av større verdi.

  • Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å finne personlige lærdommer fra Jakobs og Esaus erfaringer? Ett forslag er å be dem lage to lister på tavlen – én over evige velsignelser Gud ønsker å gi oss, og en annen over verdslige ting som avleder oss fra disse velsignelsene. Deretter kan klassemedlemmene lese 1 Mosebok 25:29–34 og erstatte “førstefødselsrett” med noe fra den første listen og “det røde” med noe fra den andre listen. Hvordan prøver djevelen å overtale oss til å bytte Guds velsignelser mot ting som er mindre verdifulle? Vurder å be klassemedlemmene gi hverandre råd om hvordan de kan fokusere på Frelseren og de evige velsignelser han tilbyr oss.

1 Mosebok 26:18–25, 32–33

Jesus Kristus er brønnen med levende vann.

  • 1 Mosebok 26 nevner flere ganger at Isak og hans husstand måtte grave brønner for å finne vann, og dette krevde ofte stor innsats. Dette kan hjelpe deg å undervise klassemedlemmene om den innsats som kreves for å bringe Frelserens “levende vann” inn i vårt liv (se Johannes 4:10). Kanskje du kan illustrere dette med en tegning på tavlen av en vannkilde dekket av dyp jord. Klassemedlemmene kan bytte på å viske ut noe av jorden når de beskriver hvordan de kan finne Frelserens levende vann. Oppfordre dem til å bruke Veiledning til Skriftene til å finne vers som er relevante for det de deler.

    Bilde
    en gammel brønn

    En brønn i oldtidens Be’er-seba, hvor Abraham og Isak gravde brønner.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Ekteskap og familie er Guds skaperverk.

Eldste D. Todd Christofferson ga noen grunner til at ekteskap og familie er så viktig for Guds plan:

“En familie bygget på ekteskap mellom en mann og en kvinne, gir de beste forutsetninger for at Guds plan skal lykkes – for å føde barn som kommer i renhet og uskyld fra Gud, og det miljø for lærdom og forberedelse som de vil trenge for et godt jordeliv og evig liv i neste verden. Et visst antall familier som er bygget på slike ekteskap, er avgjørende for at et samfunn skal overleve og trives …

Men våre påstander om ekteskapets og familiens rolle hviler ikke på samfunnsvitenskap, men på den sannhet at de er Guds skaperverk. Det var han som i begynnelsen skapte Adam og Eva i sitt bilde, til mann og kvinne, og forenet dem som mann og hustru for å bli ‘ett kjød’ og bli mange og fylle jorden. Hver enkelt bærer det guddommelige bildet, men det er i en ekteskapelig forening hvor mann og kvinne blir ett, at vi oppnår kanskje den mest komplette betydningen av å ha blitt skapt i Guds bilde – som mann og kvinne … Et slikt ekteskap … er like mye en del av planen for lykke som fallet og forsoningen” (“Hvorfor ekteskap, hvorfor familie”, Liahona, mai 2015, 52).

Vi kan forbedre vår undervisning

Det sentrale i din undervisning skulle være læren. Når du oppfordrer klassemedlemmene til å dele, må du sørge for stadig å bringe samtalen tilbake til læresetningen i Skriftene. Du kan gjøre dette ved å be klassemedlemmene lese skriftsteder i klassen, stille spørsmål om hva Skriftene sier og be klassemedlemmene bære sitt vitnesbyrd om læren som blir undervist.

Skriv ut