Det gamle testamente 2022
7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2: “[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet”


“7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2: ‘[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Abraham og Sara

Illustrasjon av Abraham og Sara: Dilleen Marsh

7.–13. februar

1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2

“[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet”

Hva har Den hellige ånd lært deg denne uken mens du studerte 1 Mosebok 12–17 og Abraham 1–2? Sørg for å gi klassemedlemmene anledninger til å fortelle hva Den hellige ånd har lært dem.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

For å gi klassemedlemmene anledninger til å fortelle om noe de har lært av 1 Mosebok 12–17 og Abraham 1–2, kan hver av dem velge en person som er nevnt i disse kapitlene, og fullføre en setning som følgende: “Abraham lærte meg ” eller “Sara lærte meg .”

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

1 Mosebok 15:1–6; 17:15–22; Abraham 1:1–19

Gud vil velsigne oss for vår tro og våre rettferdige ønsker.

  • Abrahams og Saras erfaringer som er nedtegnet i 1 Mosebok 15; 17; Abraham 1, kan hjelpe klassemedlemmene å bevare troen på at deres rettferdige ønsker vil bli oppfylt i Herrens beleilige tid. Hvordan kan du innlede en drøfting om dette prinsippet? Ett forslag er å be klassen granske 1 Mosebok 15:1–6 og Abraham 1:1–19, og beskrive Abrahams ønsker og vanskelige omstendigheter. Hvordan viste Abraham og Sara sin tro i vanskelige tider? (se Hebreerne 11:8–13). Hvordan ble deres rettferdige ønsker til slutt oppfylt? (se 1 Mosebok 17:15–22; 21:1–3; Lære og pakter 132:29; Abraham 1:31). Hvordan kan vi vise vår tro når våre rettferdige ønsker ennå ikke er oppfylt slik vi ønsker at de skal bli? Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hvordan Frelseren har støttet dem i slike situasjoner.

  • Noen elever får kanskje lite støtte fra familien når de gjør sitt beste for å etterleve evangeliet – og de kan til og med møte motstand. Hva kan vi lære av Abrahams eksempel i Abraham 1:1–19 som kan hjelpe dem som gjør sitt beste for å leve rettferdig i slike situasjoner?

  • Du kan gjerne be klassemedlemmene lese Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:36–40 (i Veiledning til Skriftene) og fortelle hva de lærer om Abrahams tro og ønsker. De kan også fortelle hvordan de har blitt velsignet når de har utøvet sin tro ved å betale tiende.

Abraham 2:6–11

Pakten med Abraham velsigner oss alle.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å forstå hva pakten med Abraham er, kan du presentere uttalelsene av president Russell M. Nelson i “Ytterligere ressurser” (se også Gospel Topics, “Abrahamic Covenant”, topics.ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan ha lært om pakten med Abraham 2:6–11, som foreslått i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier. Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hva de har lært, eller klassen kan studere disse versene sammen. Hvilke løfter og ansvarsoppgaver mottar vi gjennom Abrahams pakt? Videoen “Special Witness – President Nelson” [Spesielle vitner – president Nelson] kan bidra til å besvare dette spørsmålet (ChurchofJesusChrist.org/media-library/video/2011-04-18-special-witness-president-nelson). Hva må vi gjøre for å motta velsignelsene ved denne pakten? Hvordan kan vi, som Abrahams ætt, velsigne “alle jordens familier”? (Abraham 2:11).

1 Mosebok 14:18–19; Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:25–40

“Melkisedek [var] en troens mann.”

  • På grunn av evangeliets gjengivelse er de fleste medlemmer av Kirken kjent med Det melkisedekske prestedømme, men noen vet ikke noe om mannen Melkisedek. For å hjelpe klassemedlemmene å lære mer om ham kan du be dem forestille seg at de ble bedt om å presentere ham for en som ikke kjente ham, og lage en liste på tavlen over ting de ville sagt. De kan basere disse tingene på det de leser i Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:26–27, 33–38 (i Veiledning til Skriftene); Alma 13:13–19 og Lære og pakter 107:1–4. Hva lærer disse versene oss om Det melkisedekske prestedømme?

    Bilde
    Melkisedek velsigner Abram

    Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Velsignelser ved pakten med Abraham.

President Russell M. Nelson har sagt:

“Pakten som Gud inngikk med Abraham og senere bekreftet overfor Isak og Jakob, er av overjordisk betydning … Herren [viste] seg i disse siste dager for å fornye pakten med Abraham … I og med denne fornyelse har vi, som de i fordums tid, mottatt det hellige prestedømme og det evige evangelium. Vi er berettiget til å motta evangeliets fylde, nyte prestedømmets velsignelser og kvalifisere oss til Guds største velsignelse – nemlig evig liv” (“Pakter”, Liahona, nov. 2011, 87).

“De største velsignelser av pakten med Abraham blir overdratt i hellige templer. Disse velsignelsene lar oss komme frem i den første oppstandelse og arve troner, riker, makter, fyrstedømmer og herredømmer, til vår ‘opphøyelse og herlighet i alle ting’ [Lære og pakter 132:19]” (“Spesielle vitner om Kristus”, Liahona, april 2001, 7).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bær vitnesbyrd ofte. Ditt enkle, oppriktige vitnesbyrd om åndelig sannhet kan ha stor innflytelse på dem du underviser. Du kan for eksempel bære et enkelt vitnesbyrd om hvordan pakter har velsignet deg.

Skriv ut