Det gamle testamente 2022
7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2: “[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet”


“7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2: ‘[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“7.–13. februar. 1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Abraham og Sara

Illustrasjon av Abraham og Sara: Dilleen Marsh

7.–13. februar

1 Mosebok 12–17; Abraham 1–2

“[Å] være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet”

Når du leser om Abram og Sarai (senere kalt Abraham og Sara) og deres familie, kan du grunne på hvordan deres eksempel inspirerer deg. Skriv ned tilskyndelser om hva du kan gjøre for å “være en som enda mer hengivent [følger] rettferdighet” (Abraham 1:2).

Skriv ned inntrykkene dine

På grunn av pakten Gud inngikk med ham, har Abraham blitt kalt “de trofastes far” (Lære og pakter 138:41) og “Guds venn” (Jakobs brev 2:23). Millioner hedrer ham i dag som sin ane i direkte linje, og andre har blitt adoptert inn i familien hans ved omvendelse til Jesu Kristi evangelium. Men Abraham selv kom fra en prøvet familie – hans far, som hadde forlatt den sanne gudsdyrkelse, prøvde å få Abraham ofret til falske guder. Til tross for dette var Abrahams ønske å “være en som enda mer hengivent fulgte rettferdighet” (Abraham 1:2), og beretningen om hans liv viser at Gud oppfylte ønsket hans. Abrahams liv står som et vitnesbyrd om at uansett hva en persons slektshistorie har vært, kan fremtiden være fylt med håp.

Bilde
Learn More image
Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Abraham 1:1–19

Gud vil velsigne meg for min tro og mine rettferdige ønsker.

I likhet med mange av oss levde Abraham i ugudelige omgivelser, men han ønsket å være rettferdig. President Dallin H. Oaks forklarte hvor viktig det er å ha rettferdige ønsker: “Så viktig som det enn er å kvitte seg med ethvert ønske om å synde, krever evig liv mer. For å nå vårt evige mål må vi ønske og arbeide for å oppnå de egenskaper som kreves for å bli en evig person … Hvis dette virker for vanskelig – og det er så visst ikke lett for noen av oss – skulle vi begynne med et ønske om disse egenskapene og be vår kjærlige himmelske Fader om hjelp med våre følelser [se Moroni 7:48]” (“Ønsker”, Liahona, mai 2011, 44–45). Mens du leser Abraham 1:1–19, kan du overveie hvordan disse versene viser det president Oaks underviste. Spørsmål som disse kan hjelpe:

  • Hva ønsket og søkte Abraham? Hva gjorde han for å vise sin tro?

  • Hva er dine ønsker? Er det noe du føler du bør gjøre for at dine ønsker skal bli renere?

  • Hvilke utfordringer sto Abraham overfor på grunn av sine rettferdige ønsker? Hvordan hjalp Gud ham?

  • Hvilket budskap har disse versene til dem hvis familiemedlemmer ikke ønsker rettferdighet?

Se også Matteus 7:7; “Deliverance of Abraham” [Abrahams befrielse] (video), ChurchofJesusChrist.org; “Educate Your Desires, Elder Andersen Counsels” (ChurchofJesusChrist.org).

Abraham 2:10–11

Hvem er med i Abrahams pakt?

Da Herren inngikk sin pakt med Abraham, lovet han at denne pakten ville fortsette blant Abrahams etterkommere, eller “ætt”, og at “så mange som tar imot dette evangelium … skal regnes til din ætt” (Abraham 2:10–11). Dette betyr at løftene i Abrahams pakt gjelder Kirkens medlemmer i dag, enten de bokstavelig talt er etterkommere av Abraham eller adoptert inn i hans familie ved dåp og omvendelse til Jesu Kristi evangelium (se Galaterne 3:26–29; Lære og pakter 132:30–32). For å bli regnet som Abrahams ætt, må man adlyde evangeliets lover og ordinanser.

1 Mosebok 12:1–3; 13:15–16; 15:1–6; 17:1–8, 15–22; Abraham 2:8–11

Abrahams pakt velsigner meg og min familie.

Ettersom alle medlemmer av Kirken er med i Abrahams pakt, kan du gjerne bruke litt tid på å grunne på hvorfor denne pakten er meningsfylt i ditt liv. Skriv ned dine tanker om følgende spørsmål:

Hvordan kan løftene i Abraham 2:8–11 velsigne meg og min familie? (se også 1 Mosebok 12:1–3; 13:15–16).

Hva lærer jeg om Abrahams pakt av 1 Mosebok 15:1–6; 17:1–8, 15–22?

Hva føler jeg inspirasjon til å gjøre for å bidra til å oppfylle løftet om at “alle jordens familier [skal] velsignes”? (Abraham 2:11).

Du kan gjerne overveie at noen av de jordiske velsignelsene som ble lovet Abraham og Sara, som å arve et lovet land og å bli foreldre til en stor etterslekt, har evige paralleller. Disse omfatter en arv i Det celestiale rike (se Lære og pakter 132:29) og evig ekteskap med evige etterkommere (se Lære og pakter 131:1–4; 132:20–24, 28–32). Det er “i tempelet”, sa president Russell M. Nelson, at vi “mottar … våre ypperste velsignelser som Abrahams, Isaks og Jakobs ætt” (“Innsamlingen av det adspredte Israel”, Liahona, nov. 2006, 80).

Se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 15:9–12; 17:3–12 (i Veiledning til Skriftene); Veiledning til Skriftene, “Pakten med Abraham”; “Tanker å huske på: Pakten”, i denne ressursen.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 13:5–12.Hva gjorde Abraham for å skape fred i sin familie? Kanskje familiemedlemmene dine kan øve på å være en fredsstifter som Abraham ved å rollespille hvordan de kan løse konflikter som lett kan oppstå i familien.

1 Mosebok 13:16; 15:2–6; 17:15–19.Hvordan kan du hjelpe familien din å forstå Herrens løfte i disse versene – at selv om Abraham og Sara ennå ikke hadde barn, ville deres etterkommere bli like tallrike som støvet på jorden, stjernene på himmelen eller sandkornene ved havets bredd? (se også 1 Mosebok 22:17). Kanskje du kan vise familiemedlemmene en beholder med sand, se på stjernene sammen med dem eller bruke bildet som følger med denne oversikten. Hvordan kan vi stole på Guds løfter selv om de virker umulige?

1 Mosebok 14:18–20.Hva lærer Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 14:25–40 oss om Melkisedek? (i Veiledning til Skriftene; se også Alma 13:13–19). Hvordan kan vi “[opprette] rettferdighet” slik Melkisedek gjorde? (vers 36). Hva mer ved Melkisedeks tjenestegjerning inspirerer oss?

Bilde
Melkisedek velsigner Abram

Melchizedek Blesses Abram [Melkisedek velsigner Abram], av Walter Rane

1 Mosebok 16.Å lese om Hagar kan være en anledning til å drøfte hvordan Herren hjelper oss når vi føler oss krenket. Du kan gjerne påpeke at “Ismael” betyr “Gud hører”. Når har vi følt at Herren hørte og hjalp oss når vi følte oss krenket? (se 1 Mosebok 16:11).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Jeg prøver Herrens budskap”, Barnas sangbok, 72.

Vi kan forbedre vår undervisning

Vær tilgjengelig og mottagelig. Noen av de beste undervisningsøyeblikkene begynner som et spørsmål eller noe et familiemedlem er opptatt av. La familiemedlemmene få vite ved dine ord og handlinger at du gjerne vil høre dem. (Se Undervisning på Frelserens måte, 16.)

Bilde
Sara ser på himmelen full av stjerner

Gud lovet at Abrahams og Saras etterkommere ville bli tallrike “som stjernene på himmelen” (1 Mosebok 22:17). Pondering God’s Promise [Å grunne på Herrens løfte], av Courtney Matz.

Skriv ut