Det gamle testamente 2022
14.–20. februar. 1 Mosebok 18–23: “Skulle noen ting være umulig for Herren?”


“14.–20. februar. 1 Mosebok 18–23: ‘Skulle noen ting være umulig for Herren?’” Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“14.–20. februar. 1 Mosebok 18–23”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Sara holder spedbarnet Isak

Sarah and Isaac [Sara og Isak], av Scott Snow

14.–20. februar

1 Mosebok 18–23

“Skulle noen ting være umulig for Herren?”

Les og grunn på 1 Mosebok 18–23, og skriv ned inntrykkene dine. Du kan bruke forslagene i denne oversikten som hjelp til å studere disse kapitlene, og du kan også bli inspirert til å søke etter andre budskap i Skriftene som Herren har spesielt for deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Abrahams liv, fylt med både hjerteskjærende og hjertevarmende hendelser, er tegn på en sannhet Abraham lærte i et syn – at vi er på jorden for å bli prøvet, “for å se om [vi] vil gjøre alt som Herren [vår] Gud befaler” (Abraham 3:25). Ville Abraham selv holde seg trofast? Ville han fortsette å ha tro på Guds løfte om en stor etterslekt, selv om han og Sara fremdeles var barnløse i sin alderdom? Og da Isak ble født, ville Abrahams tro utholde det utenkelige – en befaling om å ofre nettopp den sønnen Gud hadde lovet å oppfylle denne pakten gjennom? Abraham holdt trofast ut. Abraham stolte på Gud, og Gud stolte på Abraham. I 1 Mosebok 18–23 finner vi historier fra Abrahams og andres liv som kan få oss til å tenke på vår egen evne til å tro på Guds løfter, til å flykte fra ugudelighet og aldri se oss tilbake, og til å stole på Gud uansett hva vi må ofre.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Mosebok 18:9–14; 21:1–7

Herren oppfyller sine løfter i sin egen beleilige tid.

Herren har gitt strålende løfter til de trofaste, men noen ganger kan omstendighetene i vårt liv få oss til å lure på hvordan disse løftene i det hele tatt kan oppfylles. Abraham og Sara kan noen ganger ha følt det slik. Hva lærer du av deres erfaringer? Det kan være nyttig å innlede ditt studium med å gjennomgå det Herren hadde lovet Abraham i 1 Mosebok 17:4, 15–22. Hvordan reagerte Abraham og Sara? (se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 17:23 [i 1 Mosebok 17:17, fotnote b, i den engelske King James versjonen av Bibelen]; 1 Mosebok 18:9–12). Hvordan reagerte Herren for å hjelpe dem å få større tro på hans løfter? (se 1 Mosebok 18:14).

Hva finner du i disse versene som bygger opp din tro? Hvilke andre erfaringer – i ditt eget eller en annens liv – har styrket din tro på at Herren vil oppfylle sine løfter til deg i sin egen beleilige tid og på sin egen måte?

Se også Lære og pakter 88:68.

1 Mosebok 19:12–29

Herren befaler oss å flykte fra ugudelighet.

Hva lærer du om å flykte fra ugudelighet når du leser om Lot og hans familie? Hva gjør for eksempel inntrykk på deg ved det englene sa og gjorde for å hjelpe Lot og hans familie å unnslippe ødeleggelse? (se 1 Mosebok 19:12–17). Hvordan hjelper Herren deg og din familie å flykte eller finne beskyttelse mot ond påvirkning i verden?

Du finner mer om Sodomas og Gomorras synder i Esekiel 16:49–50 og Judas 1:7–8.

Se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 19:9–15 (i Veiledning til Skriftene).

Bilde
illustrasjon av Lot og hans familie som flykter fra Sodoma og Gomorra

Fleeing Sodom and Gomorrah [Flukten fra Sodoma og Gomorra], av Julius Schnorr von Carolsfeld

1 Mosebok 19:26

Hva gjorde Lots hustru galt?

Eldste Jeffrey R. Holland sa:

“Tilsynelatende var det som var galt med Lots hustru, at hun ikke bare seg tilbake. Innerst inne ønsket hun å dra tilbake. Det kan virke som om hun, selv før hun hadde passert bygrensen, allerede savnet det Sodoma og Gomorra hadde hatt å tilby henne … Hun [hadde ikke] tro. Hun tvilte på Herrens evne til å gi henne noe bedre enn det hun allerede hadde …

Til alle [mennesker] i enhver generasjon roper jeg: ‘Kom Lots hustru i hu!’ [Lukas 17:32]. Tro peker mot fremtiden. Tro bygger på fortiden, men lengter aldri etter å bli der. Tro stoler på at Gud har store ting i vente for hver og en av oss og at Kristus virkelig er ‘yppersteprest for de goder som skulle komme’ (Hebreerne 9:11)” (“Det beste har ennå ikke hendt”, Liahona, jan. 2010, 17, 21).

1 Mosebok 22:1–19

Abrahams villighet til å ofre Isak er et bilde på Gud og hans Enbårne Sønn.

Vi vet ikke alle grunnene til at Gud befalte Abraham å ofre Isak. Vi vet at det var en prøve på hans tro på Gud (se 1 Mosebok 22:12–19). Hva lærer du av Abrahams erfaring når du leser 1 Mosebok 22:1–19?

Abrahams villighet til å ofre sin sønn var “et bilde på Gud og hans Enbårne Sønn” (Jakobs bok 4:5). Hva føler du for din himmelske Fader når du grunner på likhetene mellom Abrahams prøve og Gud Faderens offer av sin Sønn som et offer for oss?

Det er også likheter mellom Isak og Frelseren. Vurder å lese 1 Mosebok 22:1–19 om igjen og se etter disse likhetene.

Se også “Akedah (The Binding)” (video), ChurchofJesusChrist.org.

Bilde
family study icon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 18:14.Er det historier fra Skriftene, fra slektshistorien din eller fra ditt eget liv du kan dele som har lært deg at ingenting er for vanskelig for Herren?

1 Mosebok 18:16–33.Hva lærer disse versene oss om Abrahams karakter? Hvordan kan vi følge hans eksempel? (Se også Alma 10:22–23.)

1 Mosebok 19:15–17.Disse versene kan hjelpe familiemedlemmene å forberede seg til tilfeller da de trenger å flykte fra ugudelige situasjoner. Hva kan noen av disse situasjonene være? Dere kan for eksempel ha en samtale om upassende medier eller fristelsen til å sladre. Hvordan kan vi flykte fra slike situasjoner?

1 Mosebok 21:9–20.Hva gjør inntrykk på familien deres ved hvordan Gud behandlet Hagar og Ismael etter at Sara og Abraham kastet dem ut?

1 Mosebok 22:1–14.Hvordan kan du hjelpe familien å se sammenhengen mellom historien om at Gud befalte Abraham å ofre Isak og Frelserens sonoffer? Du kan vise bilder av Abraham og Isak og av korsfestelsen (se “Abraham og Isak”, i Historier fra Det gamle testamente) mens familiemedlemmene drøfter likheter de ser mellom disse hendelsene. Dere kan også synge en salme eller sang om Frelserens offer, for eksempel “Han sendte Sønnen” (Barnas sangbok, 20–21), og se etter uttrykk som beskriver Frelserens offer.

Hva har vi blitt bedt om å ofre som familie? Hvordan har disse ofrene bragt oss nærmere Gud?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Gud elsket oss, sin Sønn oss ga”, Salmer, nr. 99.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Lytt til Ånden. Legg merke til dine tanker og følelser mens du studerer, selv om de ikke synes å ha sammenheng med det du leser. Disse inntrykkene kan være akkurat det Gud ønsker at du skal vite.

Bilde
Abraham og Isak spaserer sammen

Illustrasjon av Abraham og Isak: Jeff Ward

Skriv ut