Det gamle testamente 2022
31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11; Moses 8: “Noah fant nåde for Herrens øyne”


“31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11; Moses 8: ‘Noah fant nåde for Herrens øyne’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“31. januar–6. februar. 1 Mosebok 6–11; Moses 8”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Noah, familien hans, dyr, arken og en regnbue

Illustrasjon av Noah som forlater arken, av Sam Lawlor

31. januar–6. februar

1 Mosebok 6–11; Moses 8

“Noah fant nåde for Herrens øyne”

Historier i Skriftene kan ofte gi oss flere åndelige lærdommer. Når du leser om den store flommen og Babels tårn, kan du søke inspirasjon om hvordan disse beretningene gjelder deg.

Skriv ned inntrykkene dine

Generasjoner av bibellesere har blitt inspirert av historien om Noah og flommen. Men vi som lever i de siste dager, har spesiell grunn til å være oppmerksom på den. Da Jesus Kristus underviste hvordan vi skulle se etter hans annet komme, sa han: “Som det var i Noahs dager, slik skal det også være ved Menneskesønnens komme” (Joseph Smith – Matteus 1:41). I tillegg kan uttrykk som beskriver Noahs tid, som “fordervet” og “fylt … med vold”, like gjerne beskrive vår tid (1 Mosebok 6:12–13; Moses 8:28). Historien om Babels tårn synes også anvendelig i vår tid, med sin beskrivelse av stolthet etterfulgt av forvirring og splid blant Guds barn.

Disse beretningene fra oldtiden er verdifulle ikke bare fordi de viser oss at ugudelighet gjentar seg gjennom historien. Enda viktigere er det at de lærer oss hva vi skal gjøre med det. Noah “fant … nåde for Herrens øyne” (Moses 8:27) til tross for ugudeligheten rundt ham. Og Jareds og hans brors familier vendte seg til Herren og ble ledet bort fra ugudeligheten i Babel (se Ether 1:33–43). Hvis vi lurer på hvordan vi kan holde oss selv og våre familier trygge i vår egen tid med fordervelse og vold, har de kjente historiene i disse kapitlene mye å lære oss.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Mosebok 6; Moses 8

Det er åndelig trygghet i å følge Herrens profet.

Takket være det gjengitte evangelium vet vi mye mer om Noah enn det som finnes i Det gamle testamente. Joseph Smiths inspirerte oversettelse av 1 Mosebok 6, som finnes i Moses 8, viser at Noah var en av Guds store profeter. Han ble ordinert og sendt ut for å forkynne Jesu Kristi evangelium, han vandret og talte med Gud, og han ble utvalgt til å gjenopprette Guds barn på jorden etter flommen (se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 104, 197). Hva lærer Noahs erfaringer deg om profeter?

Når du leser om Noahs tid, vil du kanskje legge merke til likheter med vår tid. For eksempel:

Hva underviser profeter i dag om Jesu Kristi evangelium som kan holde deg trygg i dagens samfunn? Hva inspirerer deg til å følge Herrens profeter i dag når du leser om Noahs opplevelser?

Se også Mosiah 13:33; Lære og pakter 21:4–7.

1 Mosebok 9:8–17

Tegn eller symboler hjelper oss å huske våre pakter med Herren.

Evangeliets pakter kan fremstilles ved et tegn eller symbol (1 Mosebok 9:12). Tenk for eksempel på hvordan nadverdens brød og vann eller dåpens vann minner deg om hellige sannheter knyttet til dine pakter. Hva sier 1 Mosebok 9:8–17 om hva en regnbue kan få deg til å tenke på? Hva bidrar Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 9:21–25 (i Veiledning til Skriftene) til din forståelse? Hvorfor ønsker Herren at du skal minnes ham og paktene du har inngått?

Se også Gerrit W. Gong, “Alltid minnes Ham”, Liahona, mai 2016, 108–11.

1 Mosebok 11:1–9

Den eneste måten å nå himmelen på er ved å følge Jesus Kristus.

Oldtidens Babel, eller Babylon, har lenge vært brukt som et symbol på ugudelighet og verdslighet (se Johannes’ åpenbaring 18:1–10; Lære og pakter 133:14). Når du studerer 1 Mosebok 11:1–9, kan du grunne på den innsikt profeten Mormon ga, som skrev at det var Satan “som påvirket menneskenes hjerter til å bygge et tårn som var så høyt at de kunne nå opp til himmelen” (Helaman 6:28; se også vers 26–27). Hvilke advarsler har historien om Babels tårn til deg?

Se også Salmene 127:1.

Bilde
Babels tårn

Illustrasjon av Babels tårn: David Green

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 6–8.Hvordan kan du bruke historien om Noahs ark til å lære familien hvordan det å følge profeten kan holde oss åndelig trygge? (se “Noah og hans familie”, i Historier fra Det gamle testamente). Kanskje familien kan samarbeide om å bygge en enkel lekebåt av papir eller byggeklosser. Mens dere leser 1 Mosebok 6–7, kan dere sammenligne sikkerheten båten gir, med sikkerheten vi finner ved å følge profeten. Dere kan gjerne drøfte nylige råd fra profeten og skrive rådene hans på båten.

Hva annet har Gud gitt oss som kan sammenlignes med arken som reddet Noahs familie? Disse ressursene gir noen svar, men det finnes mange andre: 2 Nephi 9:7–13; Lære og pakter 115:5–6 og president Russell M. Nelsons budskap “Bli eksemplariske siste-dagers-hellige” (Liahona, nov. 2018, 113–14).

Moses 8:17.Hva vil det si at Herrens ånd “strever” med oss? (se 1 Nephi 7:14; Lære og pakter 1:33). Når har vi opplevd at Ånden strever med oss?

1 Mosebok 9:8–17.Små barn kan ha glede av å tegne eller fargelegge en regnbue mens dere snakker om hva den symboliserer (se også Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 9:21–25 [i Veiledning til Skriftene]). Dere kan også snakke om ting som hjelper oss å huske våre pakter, for eksempel nadverden, som hjelper oss å huske vår dåpspakt om å følge Jesus Kristus (se Lære og pakter 20:75–79).

1 Mosebok 11:1–9.Det kan være nyttig å lese Ether 1:33–43 mens familien studerer 1 Mosebok 11 og lærer om Babels tårn. Hva kan Jareds og hans brors familier lære oss som kan hjelpe vår familie å finne åndelig trygghet til tross for ugudeligheten i verden? Hvilke ytterligere lærdommer kan Noah og hans familie gi oss da de sto overfor en lignende utfordring? (Se Moses 8:13, 16–30).

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Følg profeten”, Barnas sangbok, 58–59, (vers 3).

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Del din innsikt. Når du deler det du lærer av Skriftene, velsigner du ikke bare andre, men styrker også din egen forståelse. Hva føler du deg inspirert til å dele fra Skriftene med familie, venner eller medlemmer av menigheten?

Bilde
Noahs ark

Fremstilling av Noahs ark, av Adam Klint Day

Skriv ut