Det gamle testamente 2022
21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27: Pakten fornyes


“21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27: Pakten fornyes”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. februar. 1 Mosebok 24–27”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2022

Bilde
Rebekka

Illustrasjon av Rebekka: Dilleen Marsh

21.–27. februar

1 Mosebok 24–27

Pakten fornyes

Legg merke til åndelig innsikt du mottar mens du leser 1 Mosebok 24–27. Be om å få vite hvordan prinsippene du finner, er relevante for ditt liv.

Skriv ned inntrykkene dine

Guds pakt med Abraham omfattet løftet om at gjennom Abraham og hans etterkommere “skal alle jordens familier velsignes” (Abraham 2:11). Dette er ikke et løfte som kan oppfylles på én generasjon: Bibelen er på mange måter historien om Guds vedvarende oppfyllelse av sitt løfte. Og han begynte med å fornye pakten med Isaks og Rebekkas familie. Gjennom deres erfaringer lærer vi noe om å være en del av pakten. Deres eksempel lærer oss om vennlighet, tålmodighet og tillit til Guds lovede velsignelser. Og vi lærer at det er vel verdt å gi avkall på alt det “røde” i verden (1 Mosebok 25:30) for å sikre oss Guds velsignelser for oss selv og våre barn i mange generasjoner fremover.

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

1 Mosebok 24

Ekteskap er avgjørende for Guds evige plan.

I dag er det mange som prioriterer ekteskapet lavt eller betrakter det til og med som en byrde. Abraham hadde et annet perspektiv – for ham var hans sønn Isaks ekteskap av største betydning. Hvorfor tror du det var så viktig for ham? Når du leser 1 Mosebok 24, kan du tenke på hvor viktig ekteskapet er i Guds frelsesplan. Du kan også lese eldste D. Todd Christoffersons budskap “Hvorfor ekteskap, hvorfor familie” (Liahona, mai 2015, 50–53) og overveie hvorfor “en familie bygget på ekteskap mellom en mann og en kvinne, gir de beste forutsetninger for at Guds plan skal lykkes” (side 52).

Spørsmål som de følgende kan hjelpe deg å overveie andre viktige prinsipper i dette kapittelet:

1 Mosebok 24:1–14. Hva gjorde Abraham og hans tjener for å inkludere Herren i sin innsats for å finne en hustru til Isak?

1 Mosebok 24:15–28, 55–60. Hvilke egenskaper ser du i Rebekka som du ønsker å etterligne?

Hvilken annen innsikt finner du?

Se også Lære og pakter 131:1–4; “Familien – en erklæring til verden”, ChurchofJesusChrist.org.

1 Mosebok 25:29–34

Jeg kan velge mellom umiddelbar tilfredsstillelse og ting av større verdi.

I Abrahams kultur fikk den eldste sønnen i en familie vanligvis en lederstilling og et privilegium, kalt fødselsretten. Denne sønnen mottok en større arv fra sine foreldre, sammen med større ansvar for å ta vare på resten av familien.

Mens du leser 1 Mosebok 25:29–34, kan du overveie hvorfor Esau kan ha vært villig til å gi avkall på sin fødselsrett i bytte for et måltid. Hvilke lærdommer finner du i denne beretningen? Finnes det for eksempel noe “rødt” som avleder deg fra velsignelser som er av størst verdi for deg? Hva gjør du for å fokusere på og verdsette disse velsignelsene?

Se også Matteus 6:19–33; 2 Nephi 9:51; M. Russell Ballard, “Det viktigste er det som varer lengst”, Liahona nov. 2005, 41–44.

1 Mosebok 26:1–5

Abrahams pakt ble fornyet gjennom Isak.

Pakten Gud inngikk med Abraham skulle fortsette gjennom mange generasjoner, så Abrahams og Saras arv i form av å holde pakter måtte overføres til Isak, Jakob og andre trofaste kvinner og menn blant deres etterkommere. Når du leser 1 Mosebok 26:1–5, kan du se etter noen av velsignelsene ved pakten som Gud nevnte. Hva lærer disse versene deg om Gud?

1 Mosebok 26:18–25, 32–33

Jesus Kristus er brønnen med levende vann.

Du legger kanskje merke til at brønner og kilder og andre vannkilder spiller en viktig rolle i mange historier i Det gamle testamente. Dette er ikke overraskende, for de fleste av disse historiene fant sted på svært tørre steder. Når du leser i 1 Mosebok 26 om Isaks brønner, kan du grunne på hva vann kan symbolisere i Skriftene. Hvilken innsikt finner du om åndelige brønner med “levende vann”? (se Johannes 4:10–15). Hvordan graver du åndelige brønner i ditt liv? Hvordan er Frelseren som levende vann for deg? Legg merke til at filistrene hadde “kastet til” brønnene (se 1 Mosebok 26:18). Er det noe i livet ditt som “kaster til” dine brønner med levende vann?

Bilde
en gammel brønn

En brønn i oldtidens Be’er-seba, hvor Abraham og Isak gravde brønner.

1 Mosebok 27

Var det galt av Rebekka og Jakob å bedra Isak?

Vi vet ikke grunnene til fremgangsmåten Rebekka og Jakob brukte for å oppnå en velsignelse for Jakob. Det er nyttig å huske at Det gamle testamente slik det nå er, er ufullstendig (se Moses 1:23, 41). Det kan mangle informasjon fra de opprinnelige opptegnelsene som kan forklare det som kan virke urovekkende for oss. Vi vet imidlertid at det var Guds vilje at Jakob skulle motta velsignelsen fra Isak fordi Rebekka fikk en åpenbaring om at Jakob skulle regjere over Esau (se 1 Mosebok 25:23). Da Isak skjønte at han hadde velsignet Jakob istedenfor Esau, bekreftet han at Jakob “skal … være velsignet” (1 Mosebok 27:33) – noe som tyder på at Guds vilje hadde blitt oppfylt.

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

1 Mosebok 24:2–4, 32–48.Abraham ba en betrodd tjener om å finne en hustru til Isak, og tjeneren inngikk en pakt med Abraham om at han ville gjøre det. Hvordan viste Abrahams tjener trofasthet når det gjaldt å holde pakten? Hvordan kan vi følge hans eksempel?

1 Mosebok 24:15–28, 55–60.Familien kan se i disse versene etter egenskaper som gjorde Rebekka til en verdig, evig ledsager for Isak. Oppfordre familiemedlemmene til å velge en av disse egenskapene som de føler de bør utvikle.

1 Mosebok 25:19–3427.For å repetere historiene om hvordan Esaus fødselsrett og velsignelse kom til Jakob isteden, kan du skrive setningene fra “Jakob og Esau” (i Historier fra Det gamle testamente) på separate papirstrimler. Familiemedlemmene kan samarbeide om å sette setningene i riktig rekkefølge.

Når dere snakker om at Esau solgte fødselsretten, kan dere også snakke om det som betyr mest for deres familie, som deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Familiemedlemmene kan kanskje finne gjenstander eller bilder som symboliserer det de anser for å være av evig verdi. La dem forklare hvorfor de valgte disse tingene.

1 Mosebok 26:3–5.For å hjelpe familien å forstå Abrahams pakt kan du be dem finne løftene som er beskrevet i disse versene. Hvorfor er det viktig for oss å vite om disse løftene i dag? (Se “Tanker å huske på: Pakten”, i denne ressursen).

1 Mosebok 26:18–25, 32–33.Hvorfor er brønner viktige? Hvordan kan Jesus Kristus sammenlignes med en brønn med vann?

For flere forslag til undervisning av barn, se denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Velg det rette”, Salmer, nr. 131.

Vi kan forbedre vårt personlige studium

Lær et skriftsted utenat. Eldste Richard G. Scott sa: “Et skriftsted lært utenat, blir en varig venn som ikke blir svekket med tiden” (“Skriftenes kraft”, Liahona, nov. 2011, 6).

Bilde
Esau og Jakob

Esau Sells His Birthright to Jacob [Esau selger sin fødselsrett til Jakob], av Glen S. Hopkinson

Skriv ut