Det gamle testamente 2022
21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: “Jeg har kommet min pakt i hu”


“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6: ‘Jeg har kommet min pakt i hu’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“21.–27. mars. 2 Mosebok 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Moses og den brennende busken

Moses and the Burning Bush [Moses og den brennende busken], av Harry Anderson

21.–27. mars

2 Mosebok 1–6

“Jeg har kommet min pakt i hu”

Tenk på dem du underviser, når du leser 2 Mosebok 1–6. Hvilke sannheter i disse kapitlene vil mest sannsynlig være meningsfylte for dem? Hvordan vil du hjelpe dem å oppdage disse sannhetene?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Ett forslag for å oppmuntre klassemedlemmene til å fortelle hva de lærer, er å skrive et spørsmål som dette på tavlen: Hva la dere merke til da dere leste 2 Mosebok 1–6, som dere ikke hadde lagt merke til før? Be klassemedlemmene svare.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Mosebok 1–2

Jesus Kristus er vår Befrier.

  • Selv om Frelseren ikke nevnes ved navn i 2 Mosebok 1–2, kan denne beretningen hjelpe klassemedlemmene å bygge opp tro på hans oppgave å befri oss fra fangenskap. Klassemedlemmene kan finne ord eller uttrykk i 2 Mosebok 1–2 som beskriver vanskelighetene israelittene sto overfor. Hvordan kan disse beskrivelsene sammenlignes med det åndelige fangenskapet eller andre vanskeligheter vi står overfor? Hvordan søkte Israels barn befrielse, og hvordan svarte Gud dem? (se også 2 Mosebok 2:23–25; 3:7–8). Hvordan kan vi benytte oss av Guds kraft når vi trenger befrielse? Hvordan besvarer Gud våre bønner om hjelp? Klassemedlemmene kan se etter ytterligere innsikt i president Russell M. Nelsons budskap “Vi kan bringe Jesu Kristi kraft inn i vårt liv” (Liahona, mai 2017, 39–42).

    Bilde
    Spedbarnet Moses i en kurv

    Moses in the Bulrushes [Moses i sivet], © Providence Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

2 Mosebok 3–4

Når vi utfører Herrens verk, kan vi ha Herrens kraft.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier foreslår å granske 2 Mosebok 3–4 for å finne ut hvordan Herren reagerte på Moses’ bekymringer med hensyn til oppgaven å befri israelittene fra trelldom. Hvis klassemedlemmene har gjort denne aktiviteten hjemme, kan du be dem fortelle hva de har lært. Eller dere kan gjøre denne aktiviteten som klasse. Klassemedlemmene kan granske 2 Mosebok 3:11–18; 4:1–17 og se etter Moses’ bekymringer og Herrens svar på hver av dem. Hvordan kan Herrens svar hjelpe oss når vi er i tvil med hensyn til våre evner til å utføre hans verk?

2 Mosebok 3:5

Vi skulle vise ærbødighet for hellige ting og steder.

  • Hvordan kan du bruke Moses’ eksempel til å inspirere til en drøfting om hvordan vi skulle behandle hellige ting? Etter å ha lest 2 Mosebok 3:5 sammen, kan dere for eksempel vise hellige gjenstander eller bilder av hellige ting (for eksempel Skriftene eller templer) og vanlige gjenstander eller bilder av vanlige ting (for eksempel verdslige bøker eller vanlige bygninger). Klassemedlemmene kan snakke om andre ting de anser som hellige, og fortelle hvordan de viser ærbødighet for disse tingene (se også 3 Mosebok 19:30; Lære og pakter 6:10–12). Hvorfor ønsker Frelseren at vi skal behandle hellige ting med ærbødighet?

2 Mosebok 5:4–9, 20–23; 6:1–13

Herrens hensikter vil bli oppfylt i hans egen beleilige tid.

  • Det kan være nedslående når vår oppriktige innsats for å gjøre godt ikke synes å fungere – kanskje en venn ikke reagerer på vår omsorgstjeneste eller våre bønner for et villfarent barn synes å gå ubesvart hen. For å lære om en lignende opplevelse Moses hadde, kan klassemedlemmene lese 2 Mosebok 5:4–9, 20–23. Hvordan hjalp Herren Moses å overvinne sin motløshet? (Se 2 Mosebok 6:1–13). Klassemedlemmene kan fortelle om erfaringer da de ikke så umiddelbare resultater av sin innsats for å tjene Herren. Hva lærer Moses’ opplevelse i disse kapitlene oss om hvordan vi kan reagere i lignende situasjoner? (Se også “Ytterligere ressurser”.)

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Vi tjener andre for Herren.

President Joy D. Jones fortalte at hun og mannen virket trofast i et omsorgsoppdrag, men ikke så fremgang av sin innsats. Ekteparet grunnet og ba om veiledning. President Jones fortalte om svaret på deres bønner og sa:

“Vi strevde oppriktig med å yte tjeneste til denne familien og til vår biskop, men vi måtte spørre oss selv om vi virkelig gjorde det av kjærlighet til Herren. Kong Benjamin tydeliggjorde dette skillet da han erklærte: ‘Se, jeg sier dere at fordi jeg sa til dere at jeg hadde brukt mine dager i deres tjeneste, ønsker jeg ikke å rose meg, for jeg har jo vært i Guds tjeneste’ [Mosiah 2:16; uthevelse tilføyd].

Hvem var det egentlig kong Benjamin tjente? Vår himmelske Fader og Frelseren. Kunnskap om hvem og hvorfor når vi yter tjeneste for andre hjelper oss å forstå at den sterkeste tilkjennegivelsen av kjærlighet er hengivenhet til Gud” (“For ham”, Liahona, nov. 2018, 50).

Vi kan forbedre vår undervisning

Fortell om åndelige opplevelser. En måte å innby Åndens innflytelse i klassen på er å be klassemedlemmene fortelle hva Den hellige ånd lærte dem mens de studerte Skriftene denne uken.

Skriv ut