Det gamle testamente 2022
28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: “Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”


“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13: ‘Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“28. mars–3. april. 2 Mosebok 7–13”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Moses, Aron og Farao

Illustrasjon av Moses og Aron ved Faraos hoff: Robert T. Barrett

28. mars–3. april

2 Mosebok 7–13

“Kom i hu denne dagen da dere drog ut av Egypt”

Din evne til å bli veiledet av Ånden i din undervisning vil bli betydelig styrket når du har din egen åndelige opplevelse mens du studerer 2 Mosebok 7–13.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Tenk på et spørsmål eller to som vil oppmuntre klassemedlemmene til å dele innsikt og erfaringer de fikk mens de studerte 2 Mosebok 7–13 hver for seg og sammen med sin familie. Du kan for eksempel spørre: “Hva leste dere denne uken som styrket deres tro på Jesus Kristus?” eller “Hva leste dere som var til velsignelse for familien deres?”

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Mosebok 7–12

Vi kan velge å bløtgjøre vårt hjerte.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å tenke på sin villighet til å gi sitt hjerte til Gud kan du be dem lese et av følgende skriftsteder: 2 Mosebok 7:14–25; 8:5–15; 8:16–19; 8:20–32; 9:1–7; 9:8–12; 9:22–26; 10:12–15; 10:21–29; 12:29–33. Deretter kan de skrive ord eller uttrykk på tavlen som beskriver hvordan Farao reagerte på de ti landeplagene Gud sendte over egypterne. (Du kan gjerne bemerke at Joseph Smiths oversettelse viser at Farao forherdet sitt eget hjerte.) Hvorfor tror dere Farao reagerte slik han gjorde? Hvorfor er det noen ganger vanskelig å gi vårt hjerte og vår vilje til Gud? Hvordan hjelper vår himmelske Fader og Jesus Kristus oss å overvinne disse vanskelighetene?

  • Ved å ta med en hard og en myk gjenstand til klassen, kan du hjelpe klassen å forstå hva det vil si å ha et hardt eller mykt hjerte. Du kan sende de to gjenstandene rundt i klassen, mens noen leser en av beskrivelsene av Faraos hjerte som finnes i 2 Mosebok 7–10 (for eksempel 2 Mosebok 9:22–35). Hvorfor er “forherdet” en god beskrivelse av Faraos hjerte? Hva lærer disse versene oss om hva det vil si å ha et mykt hjerte? (Hvis det er til hjelp, kan klassemedlemmene se etter innsikt i ett eller flere av disse skriftstedene: 1 Nephi 2:16; Mosiah 3:19; Alma 24:7–8; 62:41; Ether 12: 27.) Hvordan hjelper Frelseren oss å bløtgjøre vårt hjerte? Videoen “A Change of Heart” [En forandring i hjertet] (ChurchofJesusChrist.org) kan bidra til deres forståelse.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å tenke på hvorfor Herren sendte landeplagene over Egypt kan du be hvert klassemedlem velge en henvisning fra følgende liste og finne mulige grunner: 2 Mosebok 3:20; 7:5, 17; 9:14–16; 10:1–2. Du kan også be klassemedlemmene fortelle hvordan de har lært at “ingen er som [vår himmelske Fader og Jesus Kristus] på hele jorden” (2 Mosebok 9:14).

2 Mosebok 12

Påskemåltidet og nadverden lærer oss om befrielse gjennom Jesus Kristus.

  • Å feire påskehøytiden hjalp Israels barn å huske at Herren hadde befridd dem fra fangenskap. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå påskemåltidets symbolikk kan du lage to kolonner på tavlen merket Symbol og Mulig betydning, med et bilde av Jesus Kristus over kolonnene. Klassemedlemmene kan studere 2 Mosebok 12:1–13 og skrive på tavlen alt fra disse versene som kan symbolisere vår befrielse gjennom Jesus Kristus. De kan så drøfte hva disse symbolene lærer oss om Frelserens forsoning (du finner noen forslag i tabellen i “Ytterligere ressurser”). Videoen “The Passover” [Påskemåltidet] (ChurchofJesusChrist.org) kan hjelpe dem å visualisere det de leser i 2 Mosebok 12.

    Bilde
    people taking the sacrament

    I likhet med påskemåltidet hjelper nadverden oss å minnes vår Frelser Jesus Kristus.

  • For noen er ikke nadverden alltid så åndelig som den kunne vært. Overvei hvordan en drøfting om 2 Mosebok 12 kan hjelpe alle i klassen å finne dypere mening i nadverden. Når klassemedlemmene for eksempel har gjennomgått 2 Mosebok 12, kan du be dem fortelle hva israelittene fra den tidsperioden kunne ha sagt hvis en sønn eller datter hadde spurt dem hva påskemåltidet betydde for dem. Klassemedlemmene kan så drøfte hva de kan si hvis noen spør hva nadverden betyr for dem, herunder eventuell innsikt de får av påskemåltidet. Du kan gjerne gi klassemedlemmene tid til å grunne på hva de kan gjøre for å minnes Frelseren daglig. Videoen “Always Remember Him” [Alltid minnes ham] (ChurchofJesusChrist.org) kan være til hjelp for dem.

Bilde
additional resources icon

Ytterligere ressurser

Påskemåltidet lærer oss om Frelseren.

Symbol

Mulig betydning

Symbol

Lammet (2 Mosebok 12:3–5)

Mulig betydning

Jesus Kristus

Symbol

Blod på dørstolpene (2 Mosebok 12:7)

Mulig betydning

Jesu Kristi forsonende blod, som redder oss

Symbol

Å spise lammet (2 Mosebok 12:8)

Mulig betydning

Å gjøre Frelseren til en del av vårt liv

Symbol

Bitre urter (2 Mosebok 12:8)

Mulig betydning

Fangenskapets bitterhet (synd)

Vi kan forbedre vår undervisning

Lytt. “Å lytte er en kjærlighetshandling … Be din himmelske Fader hjelpe deg å forstå hva klassens medlemmer sier. Når du er ekstra oppmerksom på deres uttalte og uuttalte budskap, vil du forstå deres behov, deres bekymringer og deres ønsker bedre” (Undervisning på Frelserens måte, 34).

Skriv ut