Det gamle testamente 2022
11.–17. april. Påske: “Han skal oppsluke døden for evig”


“11.–17. april. Påske: ‘Han skal oppsluke døden for evig’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“11.–17. april. Påske”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
grav med stein rullet bort fra inngangen

Illustrasjon av den tomme graven: Maryna Kriuchenko

11.–17. april

påske

“Han skal oppsluke døden for evig”

Når du forbereder deg til å undervise på første påskedag, kan du overveie hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å få en dypere forståelse av og et sterkere vitnesbyrd om Jesu Kristi sonoffer og oppstandelse.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan gjerne be klassemedlemmene fortelle hva de eller familien deres gjorde for å styrke sin tro på Jesus Kristus og hans forsoning denne påsken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Fordi Frelseren overvant døden, skal også vi leve igjen.

  • Siden det i dag er første påskedag, kan du vurdere å gjennomgå Skriftenes beretning om den første påsken – Jesu Kristi oppstandelse (se Johannes 20:1–17). Du kan gjerne be en elev fortelle historien med egne ord. Du kan også vise videoen “He Is Risen” [Han er oppstått] (ChurchofJesusChrist.org). Klassemedlemmene kan også ha glede av å synge salmer om Frelseren og lese relevante skriftsteder (det står henvisninger nederst på hver sang i Salmer). Klassemedlemmene kan så dele favorittsetninger fra salmene og uttrykke sine følelser for Frelseren.

  • For å hjelpe klassen å forstå hvordan Det gamle testamente vitner om Jesus Kristus, kan du be dem gjennomgå skriftstedene i tabellen i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, så vel som skriftstedene i Mormons bok som følger tabellen. Hva lærer disse skriftstedene oss om Frelseren og hans misjon? Hvorfor er det verdifullt å kjenne til disse profetiene?

Vi kan finne fred og glede gjennom Frelserens forsoning.

  • Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier inneholder en liste over skriftsteder som beskriver den fred og glede som kommer gjennom Jesus Kristus. Hvis klassemedlemmene leser disse skriftstedene hjemme, kan du oppfordre dem til å uttrykke tanker og følelser om dem. Dere kan også lese noen skriftsteder som klasse og snakke om den fred og glede vi føler på grunn av Frelseren og hans forsoning. Hvordan kan vi dele disse velsignelsene med noen som kanskje har vanskelig for å finne fred og glede i livet? Du kan også be en av klassemedlemmene om å lese president Russell M. Nelsons budskap “Glede og åndelig overlevelse” (Liahona, nov. 2016, 81–84) uken før leksjonen og komme til klassen forberedt på å fortelle hva dette budskapet lærer oss om å finne glede i Frelseren.

  • Du føler deg kanskje inspirert til å lede en drøfting om hvordan vi kan hjelpe andre å finne fred og glede i Kristus. Du kan gjerne be klassemedlemmene tenke på en de kjenner – kanskje en de yter omsorgstjeneste til – som kan trenge deres støtte, tjeneste eller ganske enkelt å høre deres vitnesbyrd om Kristus og hans forsoning. Be klassemedlemmene slå opp i Skriftene (for eksempel i “Ytterligere ressurser”) når de overveier tjeneste de kan yte eller vitnesbyrd de kan bære for å styrke menneskene rundt seg. Be noen klassemedlemmer utveksle tanker om å tjene slik Jesus gjorde.

Bilde
Kristus på korset

Grey Day Golgotha [Grå dag på Golgata], av J. Kirk Richards

Gjennom sin forsoning har Jesus Kristus makt til å hjelpe oss å overvinne synd, død, prøvelser og svakheter.

  • Én måte å hjelpe klassemedlemmene å grunne på velsignelsene vi mottar gjennom Frelserens forsoning, kan være å skrive overskriftene Synd, Død, Prøvelser og Svakheter på tavlen. Hvert klassemedlem kan lese ett av skriftstedene som er oppført i “Ytterligere ressurser”, og grunne på hvordan Frelseren hjelper oss å overvinne det som står på tavlen. Klassemedlemmene kan skrive skriftstedhenvisningene sine under én eller flere av overskriftene på tavlen og bære sitt vitnesbyrd om Frelseren og hans forsoning.

  • Historier og analogier kan hjelpe oss å forstå Jesu Kristi forsoning. Du kan for eksempel be et av klassemedlemmene om å fortelle en av historiene eller analogiene i eldste Walter F. González’ budskap “Frelserens berøring” (Liahona, nov. 2019, 90–92) eller søster Neill F. Marriotts budskap “Bli i Gud og reparer bruddet” (Liahona, nov. 2017, 10–12). Hva lærer disse historiene og analogiene oss om Kristi forsoning? Be klassemedlemmene gå sammen to og to og komme på sine egne historier eller analogier.

  • Hva kan følgende vers lære oss om prisen Jesus Kristus betalte for vår frelse: Jesaja 53:3–5; Mosiah 3:7; Lære og pakter 19:16–19? Hvilken pris betalte vår himmelske Fader? (se Johannes 3:16).

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Skriftsteder om Jesu Kristi forsoning.

Vi kan forbedre vår undervisning

Takk klassemedlemmene. “Bli ikke så opptatt av leksjonen at du glemmer å takke elevene for deres bidrag. De trenger å vite at du setter pris på deres villighet til å dele sin innsikt og sitt vitnesbyrd” (Undervisning på Frelserens måte, 33).

Skriv ut