Oude Testament 2022
11–17 april. Pasen: ‘Hij zal de dood voor altijd verslinden’


‘11–17 april. Pasen: “Hij zal de dood voor altijd verslinden”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘11–17 april. Pasen’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
graf met weggerolde steen

Illustratie van het lege graf, Maryna Krjoetsjenko

11–17 april

Pasen

‘Hij zal de dood voor altijd verslinden’

Bedenk bij de voorbereiding op de les van paaszondag hoe u de deelnemers kunt helpen om het zoenoffer en de opstanding van Jezus Christus beter te waarderen en ervan te getuigen.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

U kunt de deelnemers vragen wat zij of hun gezin in deze paastijd hebben gedaan om hun geloof in Jezus Christus en zijn verzoening te versterken.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Omdat de Heiland de dood heeft overwonnen, zullen wij ook weer opstaan.

  • Vandaag is het paaszondag, dus u kunt in de Schriften het verhaal van de eerste Pasen bestuderen, over de opstanding van Jezus Christus (zie Johannes 20:1–17). U kunt een deelnemer vragen het verhaal in zijn of haar eigen woorden te vertellen. U kunt ook de video ‘He Is Risen’ (ChurchofJesusChrist.org) laten zien. Wellicht vinden de deelnemers het fijn om lofzangen te zingen over de Heiland en de bijbehorende Schriftteksten te lezen (onderaan elke lofzang in Lofzangen staan verwijzingen). De deelnemers kunnen dan vertellen wat hun favoriete regels uit de lofzangen zijn en wat voor gevoel ze hebben bij de Heiland.

  • Om de deelnemers te helpen zich een indruk te vormen van hoe het Oude Testament getuigt van Jezus Christus, kunt u hen de Schriften laten bestuderen in de tabel van het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen, en de passages uit het Boek van Mormon bij de tabel. Wat komen we van deze passages over de Heiland en zijn zending te weten? Waarom is het belangrijk om deze profetieën te kennen?

We kunnen vrede en vreugde vinden door de verzoening van de Heiland.

  • Het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen bevat een lijst met Schriftteksten die vrede en vreugde door Jezus Christus beschrijven. Als de deelnemers deze teksten thuis hebben gelezen, moedig hen dan aan om te vertellen wat ze erbij hebben gedacht en gevoeld. U kunt ook met de klas een aantal teksten lezen, en praten over de vrede en vreugde die we voelen dankzij de Heiland en zijn verzoening. Hoe kunnen we deze zegeningen delen met mensen die misschien moeite hebben om vrede en vreugde te vinden in hun leven? U kunt ook een deelnemer vragen om de toespraak ‘Vreugde en geestelijk overleven’ (Liahona, november 2016, 81–84) van president Russell M. Nelson te lezen in de week voor de zondagsschool, en zich voor te bereiden om te vertellen wat deze toespraak leert over vreugde vinden in de Heiland.

  • U voelt zich misschien geïnspireerd om een gesprek te leiden over het helpen van anderen om vrede en vreugde in Christus te vinden. U kunt de deelnemers vragen om te denken aan iemand die ze kennen, misschien zelfs iemand die ze bedienen, die steun of dienstbetoon nodig kan hebben, of gewoon baat kan hebben bij het horen van hun getuigenis van Christus en zijn verzoening. Moedig de deelnemers aan om de Schriften te raadplegen (bijvoorbeeld de verwijzingen in ‘Bijkomende leermiddelen’) wanneer ze nadenken over de dienst die ze kunnen verlenen, of over het getuigenis dat ze kunnen geven om degenen om hen heen te sterken. Vraag enkele deelnemers om hun mening te geven over dienen zoals Jezus deed.

Afbeelding
Christus aan het kruis

Grijze dag op Golgotha, J. Kirk Richards

Door zijn verzoening kan Jezus Christus ons helpen de zonde, de dood, beproevingen en zwakheden te overwinnen.

  • U kunt de deelnemers de zegeningen van de verzoening van de Heiland laten overdenken door bijvoorbeeld op het bord de kopjes Zonde, Dood, Beproevingen en Zwakheden te noteren. Vraag iedereen een van de Schriftteksten in ‘Bijkomende leermiddelen’ te lezen en te overwegen hoe de Heiland ons de dingen op het bord helpt overwinnen of doorstaan. De deelnemers kunnen hun Schriftteksten opschrijven onder een of meer van de kopjes op het bord, en hun getuigenis geven van de Heiland en zijn verzoening.

  • Verhalen en gelijkenissen kunnen ons de verzoening van Jezus Christus doen begrijpen. U kunt bijvoorbeeld een deelnemer vragen om een van de verhalen of gelijkenissen te delen uit de toespraak ‘De aanraking van de Heiland’ van ouderling Walter F. González (Liahona, november 2019, 90–92), of de toespraak ‘In God verblijven en de kloof dichten’ van zuster Neill F. Marriott (Liahona, november 2017, 10–12). Wat leren deze verhalen en gelijkenissen ons over de verzoening van Christus? Vraag de deelnemers om in tweetallen na te denken over hun eigen verhalen of gelijkenissen.

  • Wat leren we uit Jesaja 53:3–5; Mosiah 3:7 en Leer en Verbonden 19:16–19 over de prijs die Jezus Christus heeft betaald voor ons heil? Welke prijs heeft onze hemelse Vader betaald (zie Johannes 3:16)?

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Schriftteksten over de verzoening van Jezus Christus.

Ons onderwijs verbeteren

Bedank de deelnemers. ‘Verlies uzelf niet in die mate in uw les dat u vergeet de aanwezigen voor hun bijdragen te bedanken. Zij dienen te weten dat u hun bereidheid om anderen in hun inzichten en getuigenis te laten delen apprecieert’ (zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 33).

Afdrukken