Det gamle testamente 2022
2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19: “Helliget Herren”


“2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19: ‘Helliget Herren’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“2.–8. mai. 2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
São Paulo Brasil tempel

2.–8. mai

2 Mosebok 35–40; 3 Mosebok 1; 16; 19

“Helliget Herren”

Når du har meningsfylte erfaringer med å studere Skriftene, vil du kunne undervise og bære vitnesbyrd når du møter klassemedlemmene på søndag. Hva kan du gjøre for å oppmuntre klassemedlemmene til å gjøre det samme?

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Kapitlene i denne ukens lesning bruker symboler til å undervise om Jesus Kristus og hans sonoffer. Du kan gjerne begynne leksjonen med å be klassemedlemmene skrive eller tegne på tavlen noe de fant i 2 Mosebok 35–40 eller 3 Mosebok 1; 16; 19, som lærte dem noe om Frelseren. Be dem snakke om det de lærte.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

2 Mosebok 35–40

Herren ønsker at vi skal bli hellige slik han er.

  • Da klassemedlemmene studerte 2 Mosebok 35–40 denne uken, grunnet de kanskje på hvordan elementer i oldtidens tabernakel vender deres tanker til Jesus Kristus. Hvis de gjorde det, kan du oppfordre dem til å uttrykke sine tanker. Tabellen i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier kan bidra til denne drøftingen. Dere kan også snakke om hva disse symbolene knyttet til tabernakelet lærer oss om å bli mer hellige. Hvordan hjelper Jesus Kristus oss å bli mer hellige?

  • For mange kan tanken på å bli mer hellig virke uoppnåelig. Hvordan vil du hjelpe klassemedlemmene å forstå at det å bli hellig er en del av vår himmelske Faders plan for oss? Dere kan gjerne lese president Henry B. Eyrings uttalelse i “Ytterligere ressurser” sammen. Hva vil det si å bli hellig? Hvordan hjelper våre templer i de siste dager og det arbeidet vi gjør der, oss til å bli mer hellige? (se også Lære og pakter 84:19–24; 109:6–26; 128:15–18). Du kan så be klassemedlemmene fortelle hvordan disse tingene har hjulpet dem – eller andre de kjenner – å bli mer hellige.

  • Israelittenes tabernakel i villmarken ligner på mange måter på våre templer i de siste dager. Du kan gjerne be klassemedlemmene skrive ned ting de lærte om tabernakelet i 2 Mosebok 35–40, som minner dem om det vi opplever i tempelet. Hvis de trenger hjelp, kan du henvise dem til vers i 2 Mosebok 40 som nevner et slør, altere, hellige klær, tvetting og salving. Hvordan hjelper tempelet oss å komme til Kristus? Hva kan vi gjøre for å la vår tid i tempelet dreie seg om ham?

3 Mosebok 1:1–9; 16

På grunn av Jesu Kristi forsoning kan vi få tilgivelse.

  • Selv om tanken på dyreofring kan virke underlig for oss i dag, kan denne praksisen lære oss mye om Jesu Kristi sonoffer. For å innlede en drøfting kan du vise bilder av Frelseren i Getsemane og på korset (se Kunst inspirert av evangeliet, bok, nr. 5657). Klassemedlemmene kan dele ord de føler angår Jesu Kristi sonoffer. Be så klassemedlemmene gjennomgå 3 Mosebok 1:1–9 eller 3 Mosebok 16, som beskriver dyreofring, og finne ord de føler også kan ses i sammenheng med Frelserens offer. Hvordan kan disse ofrene i oldtiden hjelpe oss å forstå Jesu Kristi forsoning bedre? Klassemedlemmene kan synge en salme om Frelseren og uttrykke sine følelser for ham.

    Bilde
    mennesker i oldtiden som kommer med offergaver for å bygge tabernakelet

    Israels barn ga offergaver til tabernakelet fordi de hadde “hjertelag til det” (2 Mosebok 35:5). Illustrasjon: Corbert Gauthier, © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

  • Det kan være nyttig for klassemedlemmene å sammenligne ofre Herren krevde på gammeltestamentlig tid, med de ofre han ber oss om i dag. De kan for eksempel nevne hvordan vi ofrer for Herren og hans verk, som å virke i kall, betale fasteoffer, utføre slektshistorisk arbeid eller utføre omsorgstjeneste for hverandre. Deretter kan dere lese 3 Mosebok 1:1–9 sammen, og du kan be klassemedlemmene se etter elementer av offergavene som er beskrevet i disse versene, som kan relateres til offergavene Herren ber oss gi i dag (se 3 Nephi 9:19–20; Lære og pakter 64:34). Hva kan vi lære av Moses 5:7 om hvordan vi skulle se på våre ofre for Herrens verk?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Gud kan gjøre oss hellige.

President Henry B. Eyring underviste:

“Større lykke kommer gjennom større personlig hellighet … Skriftene lærer oss blant annet at vi kan bli helliggjort, eller bli mer hellige, når vi utøver tro på Kristus, viser vår lydighet, omvender oss, ofrer for Ham, mottar hellige ordinanser og holder våre pakter med Ham …

Salmen ‘Mer hellighet gi meg’ [Salmer, nr. 79] viser en måte man kan be om hjelp til å bli mer hellig. Viselig antyder forfatteren at den hellighet vi søker etter, er en gave fra en kjærlig Gud som gis over tid etter at vi har gjort alt vi kan” (“Hellighet og lykkens store plan”, Liahona, nov. 2019, 100–101, 103).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk hellig musikk. Budskapene i salmene kan underbygge læren i Skriftene. Å synge en salme som “Mer hellighet gi meg” eller “Jeg står helt forundret” (Salmer, nr. 79, 111) kan for eksempel underbygge noen av budskapene i 3 Mosebok 16 og 19.

Skriv ut