Det gamle testamente 2022
9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: “Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”


“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24: ‘Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“9.–15. mai. 4 Mosebok 11–14; 20–24”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
ørkendal

9.–15. mai

4 Mosebok 11–14; 20–24

“Sett dere bare ikke opp mot Herren! Og vær ikke redd”

En av de beste måtene å vite hva du skal fokusere på i klassen, er å spørre klassemedlemmene hva de synes var meningsfylt da de studerte Skriftene. Dette vil avdekke hva som er viktig for dem og hva de er klare til å lære.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Noen ganger er alt som trengs for å oppmuntre klassemedlemmene til å dele innsikt fra sitt studium, å stille et enkelt spørsmål som “Hva lærte Den hellige ånd dere mens dere leste Skriftene denne uken?” Gi dem så tid til å grunne og svare.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

4 Mosebok 12

Å tale mot Herrens profet krenker Herren.

  • Å lese 4 Mosebok 12 kan hjelpe klassemedlemmene å forstå alvoret i å tale mot Herrens profet. Du kan gjerne be klassemedlemmene lese dette kapittelet og snakke om hva Herren føler for sine tjenere. Hva tror du det vil si å tale mot Herrens profet, basert på vers 1–2? Hva er farene ved å gjøre det? Hva kan vi lære av Moses’ og israelittenes handlinger i vers 13 og 15?

4 Mosebok 12:3

“Moses var en meget saktmodig mann”.

  • Noen vil kanskje bli overrasket over å lese at en så mektig leder som Moses, som sto foran Farao og utførte imponerende mirakler med Herrens kraft, også var “meget saktmodig”. Du kan bruke 4 Mosebok 12:3 til å innlede en drøfting om hva ekte saktmodighet er. Du kan gjerne slå opp definisjonen i “Saktmodig, saktmodighet” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Som klasse kan dere også se etter tegn på Moses’ saktmodighet i 4 Mosebok 12.

  • Hvilke andre tegn på Moses’ saktmodighet kan vi lære av? (se for eksempel 2 Mosebok 18:13–25; 4 Mosebok 11:26–29; Hebreerne 11:24–27; Moses 1:10–11). Dere kan også lese og drøfte hvordan Frelseren viste saktmodighet (se Matteus 11:29; 27:11–14; Lukas 22:41–42; Johannes 13:4–5). Hva lærer eksemplene til Moses og Frelseren – eller til noen vi kjenner – oss om saktmodighet? Hvorfor ønsker Gud at vi skal være saktmodige?

4 Mosebok 13–14

Med tro på Herren kan vi ha håp for fremtiden.

  • Mens dere drøfter historien om de 12 israelittene som speider ut det lovede land og gir sin rapport, kan du vurdere å spørre klassemedlemmene hvordan de føler denne historien kan anvendes på situasjoner de står overfor. For å hjelpe kan du be klassemedlemmene skrive ting fra 4 Mosebok 13:23–33 som kan sammenlignes med noe i vårt liv. Det lovede land kan for eksempel symbolisere noe Herren ønsker at vi skal oppnå, drueklasene kan være velsignelser, kjempene kan være utfordringene vi vil møte, og så videre. Be klassemedlemmene fortelle hva de føler Herren kanskje ønsker at de skal lære av denne historien.

    Bilde
    menn som viser frukt til Moses

    Ti av de israelittiske speiderne var redde. Josva og Kaleb hadde tro. © Lifeway Collection/med tillatelse fra goodsalt.com

4 Mosebok 21:4–9

Hvis vi ser hen til Jesus Kristus i tro, kan han helbrede oss åndelig.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte beretningen i 4 Mosebok 21:4–9 og bygge opp sin tro på Frelseren, kan du skrive spørsmål som disse på tavlen: Hva symboliserer kobberslangen? Hva kan slangebittene symbolisere? Hvorfor nektet noen å se på kobberslangen? Hvordan kan vi “se på” den i dag? Klassemedlemmene kan dele svarene de finner når de leser 4 Mosebok 21:4–9; 1 Nephi 17:40–41; Alma 33:18–22 og Helaman 8:13–15. Hva er noen enkle ting Frelseren oppfordrer oss til å gjøre for å motta hans helbredelse? Hvorfor er det noen ganger vanskelig å gjøre slike enkle ting? (Du finner noen tanker om dette under “Ytterligere ressurser”). Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hvordan det å gjøre disse tingene har bragt Frelserens kraft inn i deres liv.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Små og enkle ting”.

Eldste L. Whitney Clayton fortalte om en biskop som ga menighetens medlemmer råd når de sto overfor en rekke vanskelige utfordringer:

“Hans råd til menighetens medlemmer omfattet svært ofte å vende tilbake til enkel trosutøvelse, som for eksempel å studere Mormons bok[,] … betale tiende og utføre trofast tjeneste i Kirken. De reagerte imidlertid ofte med skepsis: ‘… Hva har noen av disse tingene å gjøre med de problemene jeg opplever?’

… De som er bevisst opptatt av å gjøre de ‘små og enkle ting’ [Alma 37:6] – å adlyde i tilsynelatende små ting – blir velsignet med tro og styrke som går langt utover lydighetshandlingene i seg selv, og faktisk kan virke fullstendig ubeslektet med dem” (“Hva han sier til dere, det skal dere gjøre”, Liahona, mai 2017, 98).

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på det som er viktigst. Det er ikke mulig å dekke alle historier eller ethvert prinsipp. Følg Ånden, og ta klassemedlemmenes behov med i betraktningen når du bestemmer deg for hvordan dere skal bruke tiden i klassen. Husk at hjemmet, ikke klasserommet, står sentralt for læring av evangeliet.

Skriv ut