Det Gamle Testamente 2022
23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24: »Vær modig og stærk«


»23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24: »Vær modig og stærk«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, (2021)

»23.-29. maj. Josva 1-8; 23-24«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Moses ordinerer Josva

Illustration af Moses, der ordinerer Josva, af Darrell Thomas

23.-29. maj

Josva 1-8; 23-24

»Vær modig og stærk«

Når du læser Josva 1-8 og 23-24, bør du overveje rådet om at »grunde på [loven] dag og nat« (Jos 1:8). Læg mærke til de tilskyndelser, du får. De kan føre til idéer til din undervisning af klassen.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Bed klassemedlemmerne om at dele et skriftsted fra deres læsning i denne uge, der styrkede deres tro på Jesus Kristus. For eksempel har de måske tænkt over, hvordan Josvas mission mindede dem om Jesus Kristus. Hvorfor er vi taknemmelige for beretningerne i Josvabogen?

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Josva 1:1-9

»Vær modig og stærk!«

  • Josva fik flere gange at vide, at han skulle »være modig og stærk« (se 5 Mos 31:7, 23; Jos 1:6-7, 9). Måske vil klassemedlemmerne have gavn af at tale om, hvad Herren mener med dette udsagn. De kan søge i Josva 1:1-9 for at få de samme råd, som Herren gav Josva for at hjælpe ham med at være modig og stærk. De kan også dele eksempler på mennesker, de kender til, der har disse træk. Hvordan viste Josva mod og styrke i de beretninger, der findes i Josvabogen? (Se f.eks. kapitel 3, 6 og 8). Klassemedlemmer kan fortælle om, hvordan de prøver at være modige og stærke for Kristus.

Josva 1:8

Guds ord kan sørge for, at det vil gå os godt.

  • For at opmuntre klassemedlemmerne i deres personlige studium og deres familiestudium kan I læse Josva 1:8 i klassen. Hvad kan vi lære af dette vers om, hvordan man studerer skrifterne? Måske kan klassemedlemmer fortælle om, hvad de gør for at »grunde« over skrifterne »dag og nat.« Hvordan har Herren sørget for, at »det vil gå os godt«, og at vi »har lykken med os«, når vi studerer hans ord?

    Billede
    kvinde, der læser skrifterne

    Guds ord kan sørge for, at »det vil gå [os] godt« (Jos 1:8).

Josva 3-4

Vi kan opleve Guds »undere«.

  • Måske kan klassen have gavn af en kort gennemgang af beretningen om, da israelitterne krydsede Jordanfloden. Du kan opdele klassen i par og bede hvert par om at fortælle hinanden beretningen ved skiftevis at sige en sætning ad gangen (tilskynd dem til at se i Jos 3, hvis de har brug for hjælp til at huske beretningen). Derefter kan de som klasse tale om de detaljer, som de især lagde mærke til. Hvad kan vi lære af denne beretning, der kan hjælpe os med at opleve Herrens »undere« i vores liv? (V. 5). Hvilke »undere« har han gjort for os? Hvorfor er det vigtigt, at hver generation har åndelige oplevelser, der lærer dem, at »Herren … er stærk«? (Jos 4:24).

  • Selvom vi alle har brug for vores egne trosfremmende oplevelser, er det også vigtigt at huske, hvad Herren har gjort for vores forfædre. Hvad gjorde israelitterne ifølge Josva 4 for at hjælpe fremtidige generationer med at huske overgangen over Jordanfloden? (Se Jos 4:1-7). Hvad gør vi for at sikre, at fremtidige generationer ikke glemmer vores oplevelser?

Josva 6-8

Lydighed bringer Guds kraft ind i mit liv.

  • Denne uges oplæg i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier foreslår at sammenligne israelitternes kampe mod kana’anæerne i Josva 6-8 med vores personlige kampe mod fristelser. Du kan spørge klassemedlemmerne, hvilke tanker eller indtryk de fik, da de læste disse kapitler med denne sammenligning i tankerne. Eller du kan henvise dem til specifikke vers, der synes relevante for vores kampe for at undgå synd, og de kan tale om, hvad disse vers lærer os om at få adgang til Guds kraft i vores liv. Nogle af disse vers kan omfatte Josva 6:1-5, 18, 20; 7:11-13.

Josva 23-24

»Vælg i dag, hvem I vil tjene.«

  • Måske kan det hjælpe klassemedlemmerne til at anvende Josva 23-24 på sig selv, hvis de forestiller sig, at de var israelitter, der hørte Josva give dette råd mod slutningen af sit liv. Du kan give dem et par vers at læse i stilhed og derefter bede dem om at dele noget fra de vers, der kan have inspireret dem til at forblive trofaste mod Herren. De kan også fortælle, hvordan de personligt har taget beslutningen om »hvem [de] vil tjene« (Jos 24:15). Hvorfor tog de denne beslutning?

  • Du kan opfordre klassemedlemmerne til at vælge en sætning fra Josva 23-24, der inspirerer dem til at vælge at tjene Gud og derefter oprette en plakat eller et meme med denne sætning til at sætte op derhjemme eller på de sociale medier.

Gør undervisningen bedre

Åndelig vækst sker derhjemme. Dine klassemedlemmer har brug for at få deres egne åndelige oplevelser uden for klassen for at forblive åndeligt stærke. Find på måder at bruge den korte tid, du har sammen med dem, til at inspirere dem til at finde åndelig næring i skrifterne derhjemme – individuelt og sammen med deres familier. (Se Undervisning på Frelserens måde, s. 18).

Udskriv