Det Gamle Testamente 2022
30. maj-5. juni. Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16: »Herren lod en befrier fremstå blandt dem«


»30. maj-5. juni. Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16: ›Herren lod en befrier fremstå blandt dem‹«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: Det Gamle Testamente 2022, 2021

»30. maj-5. juni. Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16«, Kom og følg mig – Søndagsskolen: 2022

Billede
Debora med hære

Illustration af Debora, som leder Israels hære, © Providence Collection/med tilladelse fra goodsalt.com

30. maj-5. juni

Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16

»Herren lod en befrier fremstå blandt dem«

Husk, at den vigtigste lærer er Helligånden. Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne med at blive undervist af Helligånden, mens I drøfter sandhederne i Dommerbogen?

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Skriv på tavlen navne på nogle af dommerne i Dommerbogen 2-4; 6-8; 13-16 (såsom Debora, Barak, Gideon og Samson). Lad klassemedlemmerne få et øjeblik til at gennemgå disse kapitler og skrive en sandhed under et af navnene på tavlen, som de lærte af den person.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren

Dommerbogen 2:11-19; 3:5-12; 4:1-16

Herren tilbyder udfrielse, når vi kommer på afveje.

  • Når klassemedlemmerne studerer Israels cyklus af oprør, sorg, omvendelse og udfrielse, kan det hjælpe dem med at erkende Guds kraft til udfrielse i deres eget liv. Klassemedlemmer kan i små grupper arbejde på at finde den cyklus, der er beskrevet i Dommerbogen 2:11-19; 3:5-12. Hvordan blev Israels børn udfriet fra deres cyklus af synd og lidelse? Hvad lærer vi i Dommerbogen om, hvordan vi kan undslippe synd og lidelse? Hvad er nogle af de måder, hvorpå Gud kan udfri os? Du kan også opfordre klassemedlemmerne til at finde og dele skriftsteder, der vidner om Herren som vores Frelser og Forløser (f.eks. 2 Sam 22:1-3; Sl 40:16-17; 1 Ne 1:19-20; Mosi 23:21-23; L&P 138:23).

  • Dommerbogen 2:19 skildrer, hvordan israelitterne gentagne gange vendte sig væk fra Gud og dyrkede afguder. Måske kan klassemedlemmerne opsummere dette vers som en advarsel til sig selv. På hvilke måder »tilbeder« vi nogle gange »andre guder«? Hvordan kan Herren hjælpe os med at ændre vores »trodsige adfærd«?

  • For at indlede en diskussion om, hvordan Debora og Barak frelste Israel fra kana’anæerne, kan du bede et klassemedlem om at opsummere beretningen for klassen (det er måske en god idé at kontakte klassemedlemmet et par dage i forvejen, så han eller hun kan være forberedt). Klassen kan tale om nogle af de kvaliteter, Debora havde, der imponerer dem. Hvordan inspirerede Debora Israels børn til at følge Herren? Måske kan I sammen læse Dommerbogen 4:14 og drøfte betydningen af Deboras trofaste erklæring: »Herren drager selv ud foran dig.« Hvordan drager Herren ud foran os? (Se også L&P 84:87-88).

Dommerbogen 6-8

Herren kan udvirke mirakler, når vi stoler på ham.

  • Når klassemedlemmerne studerer Gideons kald til at tjene, kan det inspirere dem i forhold til deres egen tjeneste. Du kan bede dem om at læse og drøfte Dommerbogen 6:11-16. Hvad kan vi lære af denne oplevelse? For at hjælpe dem med at lære af Dommerbogen 7 kan du bede et eller flere klassemedlemmer om at foregive at være Gideons soldater og fortælle beretningen ud fra soldaternes perspektiv. Andre klassemedlemmer kan stille dem spørgsmål om soldaternes oplevelse. Hvilke paralleller ser vi mellem denne historie og det, der sker i vores liv? Hvad kan vi lære om Herren af denne beretning?

Dommerbogen 13-16

Styrke kommer fra trofasthed mod vores pagter med Gud.

  • Hvordan kan du hjælpe klassemedlemmerne med at opdage både de inspirerende sandheder og de vigtige advarsler i beretningen om Samson? En måde kunne være at bede halvdelen af klassen om at gennemgå Dommerbogen 14-16 og lede efter vers, der viser, at Herren var med Samson. Den anden halvdel kan lede efter vers, der viser, at Samson ikke helt havde forpligtet sig til Herren. Bed klassen om at fortælle, hvad de fandt. Hvad lærer Samsons liv os om at holde de pagter, vi indgår med Gud? Her kan erklæringen fra søster Ann M. Dibb i »Yderligere ressourcer« være nyttig.

    Billede
    Samson skubber til søjler

    Samson vælter søjlerne, af James Tissot og andre

Billede
yderligere ressourcer-ikon

Yderligere ressourcer

Et lærestykke fra Samsons liv.

Søster Ann M. Dibb har sagt: »Samson blev født med et stort potentiale. Hans mor fik følgende løfte: ›Han skal gøre de første skridt til at frelse Israel fra filistrene‹ (Dom 13:5). Men efterhånden som Samson voksede op, så han mere hen mod verdens fristelser end mod Guds vejledning. Han traf valg, fordi han ›syntes om dem‹ (Dom 14:3) og ikke, fordi de var rigtige. Gentagne gange bruger skriften sætningen ›han gik ned‹ (Dom 14:7), når der fortælles om Samsons rejser, handlinger og valg. I stedet for at rejse sig og lade sit lys skinne for at leve op til sit store potentiale, blev Samson overvældet af verden, mistede sin gudgivne kraft og led en tragisk og alt for tidlig død« (»Rejs jer og lad jeres lys skinne«, Liahona, maj 2012, s. 118).

Gør undervisningen bedre

Sørg for tid til at dele med hinanden. »Når eleverne fortæller om det, de lærer, mærker de ikke kun Ånden og styrker deres vidnesbyrd, men de tilskynder også andre i klassen til selv at finde sandheder. Sørg for, at klassemedlemmerne har tid til at dele med hinanden i hver lektion.« (Undervisning på Frelserens måde, s. 30).

Udskriv