Oude Testament 2022
30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: ‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’


‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16: “De Heere deed […] een verlosser opstaan”’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: Oude Testament 2022 (2021)

‘30 mei–5 juni. Richteren 2–4; 6–8; 13–16’, Kom dan en volg Mij – voor de zondagsschool: 2022

Afbeelding
Debora met legers

Illustratie, Debora voert de legers van Israël aan, © Lifeway Collection/licentie van goodsalt.com

30 mei–5 juni

Richteren 2–4; 6–8; 13–16

‘De Heere deed […] een verlosser opstaan’

Bedenk dat de Heilige Geest de belangrijkste leraar is. Hoe kunt u de Heilige Geest laten onderwijzen terwijl u de leringen uit het boek Richteren bespreekt?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Zet de namen van enkele rechters in Richteren 2–4; 6–8; 13–16 op het bord (zoals Debora, Barak, Gideon en Simson). Geef de klasleden een paar minuten de tijd om deze hoofdstukken door te lezen en onder een van de namen op het bord iets te schrijven wat ze van die persoon hebben geleerd.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

In de leer onderwijzen

Richteren 2:11–19; 3:5–12; 4:1–16

De Heer wil ons bevrijden als we afdwalen.

  • Israëls cirkelgang van opstandigheid, ellende, bekering en bevrijding biedt de klasleden inzicht in Gods macht ter bevrijding in hun eigen leven. Laat ze in kleine groepjes zoeken naar de cirkelgang die in Richteren 2:11–19; 3:5–12 wordt beschreven. Hoe werden de Israëlieten uit hun cirkelgang van zonde en leed bevrijd? Wat is volgens het boek Richteren het recept om aan zonde en leed te ontkomen? Op welke manieren bevrijdt God ons zoal? Vraag de klasleden naar Schriftteksten die van de Heer als onze Bevrijder en Verlosser getuigen. (Bijvoorbeeld: 2 Samuel 22:1–3; Psalmen 40:17–18; 1 Nephi 1:19–20; Mosiah 23:21–23; Leer en Verbonden 138:23.)

  • In Richteren 2:19 staat dat de Israëlieten zich herhaaldelijk van God afkeerden en afgoderij bedreven. Laat de klasleden dit vers in de vorm van een waarschuwing aan zichzelf samenvatten. In hoeverre hebben wij soms de neiging ons ‘neer te buigen’ voor ‘andere goden’? Hoe kan de Heer ons helpen onze ‘halsstarrige levenswandel’ te veranderen?

  • Laat iemand uit de klas het verhaal samenvatten van Debora en Barak die Israël van de Kanaänieten bevrijdden. (Vraag die persoon bij voorkeur enkele dagen van tevoren om zich daarop voor te bereiden.) Over welke indrukwekkende eigenschappen beschikte Debora? Hoe motiveerde Debora de Israëlieten om de Heer te volgen? Lees Richteren 4:14 samen en bespreek de betekenis van Debora’s gelovige verklaring: ‘Is de Heere niet uitgetrokken voor u uit?’ Hoe trekt de Heer voor ons uit? (Zie ook Leer en Verbonden 84:87–88.)

Richteren 6–8

De Heer kan wonderen verrichten als we op zijn wegen vertrouwen.

  • Inzicht in Gideons roeping om te dienen, kan klasleden in hun eigen dienstvaardigheid stimuleren. Laat ze Richteren 6:11–16 lezen en bespreken. Wat kunnen wij van die gebeurtenis leren? Vraag een of meer klasleden het verhaal in Richteren 7 vanuit het perspectief van Gideons soldaten te vertellen. De andere klasleden mogen ‘de soldaten’ vragen hoe ze die ervaring hebben beleefd. Welke parallellen zien we tussen dit verhaal en wat er in ons eigen leven gebeurt? Wat komen we uit dit verhaal over de Heer te weten?

Richteren 13–16

We putten kracht uit onze trouw aan onze verbonden met God.

  • Hoe kunt u de klasleden zowel de inspirerende leringen als de belangrijke waarschuwingen in het verhaal van Simson laten ontdekken? Laat de ene helft van de klas bijvoorbeeld in Richteren 14–16 op zoek gaan naar verzen die aantonen dat de Heer met Simson was. Laat de andere helft zoeken naar verzen waaruit blijkt dat Simson niet volkomen aan de Heer was toegewijd. Vraag ze naar hun bevindingen. Welke les trekken we uit Simsons leven wat betreft het nakomen van de verbonden die we met God sluiten? Het citaat van zuster Ann M. Dibb in de ‘Bijkomende leermiddelen’ kan nuttig zijn.

    Afbeelding
    Simson duwt pilaren omver

    Simson haalt pilaren neer, James Tissot en anderen

Afbeelding
Bijkomende leermiddelen (pictogram)

Bijkomende leermiddelen

Een les uit Simsons leven.

Zuster Ann M. Dibb heeft gezegd: ‘Simson was in potentie een groot man. Zijn moeder kreeg de belofte: “Hij zal beginnen Israël te verlossen uit de hand van de Filistijnen” [Richteren 13:5]. Maar toen Simson opgroeide, had hij meer oog voor de verleidingen van de wereld dan voor de leiding van God. Hij maakte keuzes, omdat die hem bevielen [zie Richteren 14:3] zonder zich af te vragen of die keuzes juist waren. Herhaaldelijk wordt in dit verhaal gezegd dat hij afdaalde of verder ging [zie Richteren 14:7] als er wordt ingegaan op Simsons reizen, daden en keuzes. In plaats van op te staan en zijn licht te laten schijnen om zijn grote potentieel te verwezenlijken, liet Simson zich overmeesteren door de wereld. Hij verloor de macht Gods en vond een tragische, ontijdige dood.’ (‘Sta op en laat je licht schijnen’, Liahona, mei 2012, 118.)

Ons onderwijs verbeteren

Voorzie in tijd om de aanwezigen aan het woord te laten. ‘Als de aanwezigen vertellen wat zij aan het bestuderen zijn, voelen zij niet enkel de Geest en versterken ze hun eigen getuigenis, maar moedigen zij ook hun klasgenoten aan de waarheid voor zichzelf te ontdekken. […] Reserveer elke les tijd om de aanwezigen aan het woord te laten.’ (Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland30.)

Afdrukken