Det gamle testamente 2022
29. august–4. september. Salomos ordspråk 1–4; 15–16; 22; 31; Forkynneren 1–3; 11–12: “Å frykte Herren er begynnelsen til visdom”


“29. august–4. september. Salomos ordspråk 1–4; 15–16; 22; 31; Forkynneren 1–3; 11–12: ‘Å frykte Herren er begynnelsen til visdom’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“29. august–4. september. Salomos ordspråk 1–4; 15–16; 22; 31; Forkynneren 1–3; 11–12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
mann som studerer Skriftene

29. august–4. september

Salomos ordspråk 1–4; 15–16; 22; 31; Forkynneren 1–3; 11–12

“Å frykte Herren er begynnelsen til visdom”

Hvordan kan budskapene i Salomos ordspråk og Forkynneren være til velsignelse for dem du underviser? Følg tilskyndelsene og inntrykkene du mottar når du studerer og forbereder deg til å undervise.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Det er mange vakre og mektige budskap i Salomos ordspråk og Forkynneren. Før dere snakker om bestemte skriftsteder, som de som er foreslått nedenfor, kan du be klassemedlemmene dele noen av sine favoritter fra sitt personlige eller familiens skriftstudium denne uken.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Salomos ordspråk 1–4; 15–16; Forkynneren 1–3; 11–12

“[Vend] ditt øre til visdommen”.

  • Oppfordringen om å søke visdom og forståelse gjentas gjennom hele Salomos ordspråk. Hvordan kan du hjelpe klassemedlemmene å dele det de har lært om visdom i løpet av sitt studium? En måte kan være å skrive visdom på tavlen og be klassemedlemmene legge til vers eller ord og uttrykk fra Salomos ordspråk eller Forkynneren som de føler gir innsikt om visdom. (Hvis det ville være nyttig, kan du foreslå at klassemedlemmene gransker Salomos ordspråk 1–4; 15–16; Forkynneren 1–3; 11–12.) Hva lærer disse skriftstedene oss om visdom? Hvordan blir vi velsignet når vi søker visdom fra Gud?

Salomos ordspråk 1:7; 2:5; 3:7; 8:13; 15:33; 16:6; 31:30; Forkynneren 12:13

“Vær ikke vis i egne øyne, frykt Herren.”

Bilde
kvinne med blomst

Learning to Trust the Lord [Lær å stole på Herren], av Kathleen Peterson

Salomos ordspråk 3:5–7

“Sett din lit til Herren av hele ditt hjerte”.

  • Klassemedlemmene kan ha glede av en konkretisering som hjelper dem å forstå hva “Sett din lit til Herren” og “stol ikke på din forstand” betyr (Salomos ordspråk 3:5). Du kan for eksempel be et klassemedlem lene seg mot noe solid og stabilt, som en vegg. Deretter kan vedkommende prøve å lene seg mot noe som ikke er solid, som en feiekost. Hvordan hjelper denne demonstrasjonen oss å forstå Salomos ordspråk 3:5? Hva lærer Salomos ordspråk 3:5–7 oss om hva det vil si å stole på Herren? Hvorfor er det uklokt å stole på vår forstand? Hvordan har vi følt Herren gjøre våre stier rette når vi har stolt på ham?

Salomos ordspråk 15:1–2, 4, 18, 28; 16:24–32

“Mildt svar demper harme.”

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte hvordan de kan ha mer fred og mindre strid i livet, kan du be dem lese Salomos ordspråk 15:1–2, 18; 16:32. Så kan de fortelle om erfaringer de har hatt som illustrerer sannhetene i disse versene. Når har for eksempel bruk av et “mildt svar” bidratt til å “[dempe] harme”? (Salomos ordspråk 15:1). Eller de kan tenke på tilfeller hvor Frelseren var et eksempel på det som undervises i disse versene (se Johannes 8:1–11; 18:1–11). Hvordan kan vi følge hans eksempel når vi omgås andre?

  • Selv om forfatterne av Salomos ordspråk ikke visste om de mange kommunikasjonskanalene som finnes i vår tid, kan rådene i Salomos ordspråk 15 og 16 anvendes på alle former for kommunikasjon. For å hjelpe klassemedlemmene å forstå dette kan du be hver enkelt velge ett av følgende skriftsteder å lese: Salomos ordspråk 15:1–2, 4, 18, 28; 16:24, 27–30. Klassemedlemmene kan så omformulere ordspråket sitt som et råd om å kommunisere med andre via sosiale medier, tekstmeldinger eller på Internett. De kan finne flere nyttige råd i “Språk” i Til styrke for ungdom (2011), 20–21.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

“Gudsfrykt er å elske og stole på ham.”

Eldste David A. Bednar forklarte:

“Gudsfrykt [kommer] av en riktig forståelse av vår Herre Jesu Kristi guddommelige natur og misjon, villighet til å underkaste oss hans vilje og kunnskap om at enhver mann og kvinne vil være ansvarlig for sine egne synder på dommens dag …

Gudsfrykt er å elske og stole på ham. Når vi frykter Gud mer fullstendig, elsker vi ham mer fullkomment. Og ‘den fullkomne kjærlighet driver frykten ut’ (Moroni 8:16). Jeg lover at gudsfryktens strålende lys vil jage bort den jordiske fryktens mørke skygger (se Lære og pakter 50:25) hvis vi ser hen til Frelseren, bygger på ham som vår grunnvoll og strever fremover på hans pakters vei med innviet plikttroskap” (“Derfor kuet de sin frykt”, Liahona, mai 2015, 48–49).

Vi kan forbedre vår undervisning

Fokuser på Jesus Kristus. Det finnes ingen bedre måte å øke troen til dem du underviser på, enn ved å la leksjonen dreie seg om Frelseren. Oppfordre ved din undervisning klassemedlemmene til å bygge “på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn” (Helaman 5:12).

Skriv ut