Det gamle testamente 2022
5.‒11. september. Jesaja 1–12: “Gud er min frelse”


“5.–11. september. Jesaja 1–12: ‘Gud er min frelse’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“5.–11. september. Jesaja 1–12”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
oldtidsprofet som skriver

The Prophet Isaiah Foretells Christ’s Birth [Profeten Jesaja forutsier Kristi fødsel], av Harry Anderson

5.‒11. september

Jesaja 1–12

“Gud er min frelse”

Overvei hvordan du kan oppfordre klassemedlemmene til å dele inntrykk og forståelse de har fått under sitt personlige og familiens studium.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier gir forslag for å forstå Jesajas skrifter. Du kan gjerne be klassemedlemmene fortelle hvordan et av disse forslagene, eller noe annet, har hjulpet dem å lære av Jesaja 1–12.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jesaja 1–12

Jesajas ord vil alle bli oppfylt.

  • Frelseren talte om Jesaja og sa at “ting som han talte, har skjedd og skal skje ifølge de ord som han talte” (3 Nephi 23:3). Du kan gjerne innlede en drøfting om Jesaja ved å dele dette skriftstedet og uttalelsen i “Ytterligere ressurser”. Deretter kan du skrive Jesajas tid, Frelserens jordiske virke og De siste dager på tavlen. Klassemedlemmene kan se etter skriftsteder i Jesaja 1–12 som kan gjelde ett eller flere av uttrykkene på tavlen (for eksempel Jesaja 2:1–5; 7:1–7; 7:10–14; 9:2–7; 10:20; 11:10; 12:1). Hvorfor er det en velsignelse å ha disse profetiene tilgjengelig for oss i dag?

Jesaja 1; 3; 5

“Hold opp med å gjøre det som er ondt!”

  • Du kan gjerne be klassemedlemmene fortelle hva de har lært av sitt personlige og familiens studium av Jesaja 1, 3, 5 om Judas rikes åndelige tilstand på Jesajas tid. De kan kanskje gjennomgå disse kapitlene og lage en liste over versene og forholdene de beskriver. Hvilke budskap om håp fant vi i disse kapitlene? (Om nødvendig kan du henvise klassemedlemmene til Jesaja 1:16–20, 25–27; 3:10.) Hvis oldtidens Juda hadde et budskap til oss, hva kunne det være?

  • Klassemedlemmene kan gjerne late som om de bodde i Jerusalem da Jesaja profeterte. Du kan intervjue noen av dem og spørre dem hva Jesaja sa og hva de syntes om det. Du kan for eksempel be klassemedlemmene snakke om Jesajas ord som finnes i Jesaja 1:16–20; 3:16–26; 5:20–23. Hva sa Jesaja som inspirerer oss til å omvende oss?

Jesaja 2; 4; 11–12

Gud vil utføre et stort verk i de siste dager.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å grunne på hvordan Jesajas profetier om de siste dager blir oppfylt, kan du velge noen vers fra Jesaja 2; 4; 11–12 (for eksempel Jesaja 2:2–3; 4:5–6). Be så klassemedlemmene finne de fremtidsrettede verbene i disse versene (for eksempel “skal være” eller “skal utgå”). Be dem erstatte noen av disse med verb i nåtid (for eksempel “er” eller “utgår”). Hvordan blir disse profetiene oppfylt i vårt liv? Hvorfor er det viktig å kjenne til disse profetiene?

  • Du kan gjerne påpeke at da Moroni besøkte Joseph Smith i 1823, siterte han Jesaja 11 og sa at det var i ferd med å bli oppfylt (se Joseph Smith – Historie 1:40; se også Lære og pakter 113:1–6). Klassemedlemmene kan gjerne lese noen vers fra Jesaja 11 (for eksempel vers 6–12) og sammenfatte med egne ord det Jesaja forutså. Hva er vår rolle i å oppfylle disse profetiene?

Bilde
kvinne som holder et spedbarn

“For et barn er oss født, en sønn er oss gitt” (Jesaja 9:6).

Jesaja 7–9

Jesaja profeterte om Jesus Kristus.

  • Du kan gjerne spørre klassemedlemmene hva de lærer om Jesus Kristus av skriftsteder som Jesaja 7:14; 8:13–14; 9:2, 6–7. Hvorfor er for eksempel Immanuel en god tittel på Frelseren? (se Matteus 1:23). Hvordan har Jesus Kristus vært en “Rådgiver” eller “Fredsfyrste” for oss? Klassemedlemmene kan også dele andre skriftsteder de fant i Jesaja 1–12, som minner dem om Jesus Kristus. Hva lærer disse skriftstedene oss om ham?

  • Før leksjonen kan du be klassemedlemmene ta med seg et bilde av Kristus som de føler forestiller en av beskrivelsene av Frelseren som finnes i Jesaja 7–9. Under leksjonen kan du gi dem tid til å vise bildet de tok med seg, og forklare sammenhengen med Jesajas ord.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Jesajas profetier kan ha flere oppfyllelser.

President Dallin H. Oaks har sagt: “Jesajas bok inneholder en rekke profetier som synes å ha mange oppfyllelser. En synes å gjelde menneskene på Jesajas tid eller den neste generasjon. En annen betydning, ofte symbolsk, synes å vise til hendelser i tidens midte, da Jerusalem ble ødelagt og dens innbyggere ble adspredt etter Guds Sønns korsfestelse. Atter en annen betydning eller oppfyllelse av samme profeti synes å gjelde hendelser i forbindelse med Frelserens annet komme. Det faktum at mange av disse profetiene kan ha flere betydninger understreker hvor viktig det er at vi søker åpenbaring fra Den hellige ånd når vi skal tolke dem” (“Scripture Reading and Revelation”, Ensign, jan. 1995,8).

Vi kan forbedre vår undervisning

Innby Ånden. “Hellig musikk, Skriftene, uttalelser fra profeter i de siste dager, uttrykk for kjærlighet og vitnesbyrd, og stunder med stille ettertanke, [kan] alt sammen innby Åndens nærvær” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut