Det gamle testamente 2022
3.–9. oktober. Jesaja 58–66: “Det skal komme en gjenløser for Sion”


“3.–9. oktober. Jesaja 58–66: ‘Det skal komme en gjenløser for Sion’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“3.–9. oktober. Jesaja 58–66”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Jesus underviser i synagogen

Jesus in the Synagogue at Nazareth [Jesus i synagogen i Nasaret], av Greg K. Olsen

3.–9. oktober

Jesaja 58–66

“Det skal komme en gjenløser for Sion”

Når du studerer den vakre læren i disse kapitlene, kan du be Ånden veilede deg til budskapene som vil være mest meningsfylte for klassemedlemmene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Du kan gjerne be klassemedlemmene skrive på tavlen henvisningene til vers som inspirerte dem under deres skriftstudium denne uken. Som klasse kan dere så slå opp disse versene og snakke om sannhetene som finnes der. Denne innsikten kan føre til dypere drøfting av ett eller flere av prinsippene nedenfor.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Jesaja 58:3–12

Faste gir velsignelser.

  • For å hjelpe klassemedlemmene å drøfte hvorfor og hvordan Herren har befalt oss å faste, kan du lage to kolonner på tavlen merket “Dere faster ikke slik nå” og “Den faste jeg finner behag i”. Klassemedlemmene kan så lese Jesaja 58:3–7 og fylle ut den første kolonnen med beskrivelser av hvordan israelittene fastet, og den andre kolonnen med beskrivelser av faste slik Herren ønsker. Hvordan påvirker disse beskrivelsene vårt syn på faste? Klassemedlemmene kan også fortelle hvordan det å faste fører til velsignelsene Herren lovet i vers 8–12.

  • Noen i klassen kan ha hatt erfaringer med å forklare for andre hvorfor vi faster. Be dem fortelle hva de har sagt. Du kan også invitere et medlem av biskopsrådet til å snakke om hvordan fasteoffer brukes. Eller du kan gi et av eksemplene fra president Henry B. Eyrings budskap “Er ikke dette den faste jeg finner behag i?” (Liahona, mai 2015, 22–25). Hvordan bidrar faste og betaling av fasteoffer til å “[sprenge] åkets bånd” for oss selv og andre? (Jesaja 58:6).

Jesaja 61:1–3; 63:7–9

Jesus Kristus er vår Frelser og Forløser.

  • Da Jesus Kristus bekjentgjorde for Nasarets innbyggere at han var Messias, siterte han fra Jesaja 61:1–3 (se Lukas 4:16–21; se også videoen “Jesus Declares He Is the Messiah” [Jesus erklærer at han er Messias], ChurchofJesusChrist.org). Kanskje klassemedlemmene kan lese Jesaja 61:1–3 og snakke om hvorfor disse versene er en god beskrivelse av Frelserens misjon. Du kan gjerne lage en liste på tavlen over alt Frelseren ble salvet til å gjøre, og snakke om hva hvert punkt betyr. Hvordan oppfylte Frelseren disse aspektene av sin misjon i løpet av sitt jordiske liv? Hvordan har han oppfylt dem i vårt liv?

  • Klassemedlemmene kan også lese Jesaja 63:7–9 og fortelle hvordan Jesus Kristus har velsignet dem på disse måtene.

  • Jesaja 61:1–3 bruker vakkert og poetisk språk til å beskrive Jesu Kristi evne til å forløse det som virker ødelagt. For å illustrere disse versene kan du vurdere å fortelle en historie om noe som man trodde var tapt eller ødelagt, men som ble gjort til noe enda vakrere. Du finner eksempler i videoen “Provo City Center Temple” (ChurchofJesusChrist.org; se også “Ytterligere ressurser”) eller historien i begynnelsen av president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Han vil løfte deg på sine skuldre og bære deg hjem” (Liahona, mai 2016, 101–4). Klassemedlemmene kan gjerne snakke om hvordan de har sett Herren gi folk noe vakkert når de trodde at livet deres var ødelagt.

Jesaja 65:17–25

Ved sitt annet komme vil Herren skape “en ny himmel og en ny jord”.

  • Jesaja 65:17–25 beskriver forholdene på jorden etter Frelserens annet komme. Du kan gjerne be klassemedlemmene gjennomgå disse versene for å finne svar på spørsmål som disse: Hvordan vil livet på den nye jorden være annerledes enn livet på jorden er nå? Hva finner du i disse versene som får deg til å glede deg?

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Herren “forlater oss ikke i asken”.

Etter å ha fortalt hvordan en brann nesten ødela Provo tabernakel og senere gjorde det mulig å gjenoppbygge det som Provo City Center tempel, sa søster Linda S. Reeves: “Herren lar oss bli prøvet, noen ganger til grensen av det vi kan klare. Vi har sett noen vi er glad i – kanskje også oss selv – billedlig talt få livet brent til grunnen, og har lurt på hvorfor en kjærlig og omsorgsfull himmelsk Fader ville la noe slikt få skje. Men han forlater oss ikke i asken – han står med åpne armer, og inviterer oss ivrig til å komme til ham. Han bygger våre liv til praktfulle templer hvor hans Ånd kan være for evig” (“Gjør krav på velsignelsene ved dine pakter”, Liahona, nov. 2013,119).

Vi kan forbedre vår undervisning

Bli kjent med dem du underviser. Alle du underviser, har en unik bakgrunn, et unikt perspektiv og et unikt knippe talenter. Overvei disse forskjellene når du prøver å hjelpe alle å lære på meningsfylte og minneverdige måter. (Se Undervisning på Frelserens måte, 7.)

Skriv ut