Det gamle testamente 2022
24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: “En ny ånd vil jeg gi i dere”


“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47: ‘En ny ånd vil jeg gi i dere’”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“24.–30. oktober. Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Jesus leder sauer

Come, Follow Me [Kom, følg med meg], av Scott Sumner

24.–30. oktober

Esekiel 1–3; 33–34; 36–37; 47

“En ny ånd vil jeg gi i dere”

Esekiels ord har blitt bevart av Herren i en vis hensikt, og kan velsigne klassemedlemmene. Grunn på dette når du studerer Esekiels skrifter denne uken.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

De som hørte Esekiel, syntes hans ord var vakre og behagelige, “men [levde] ikke etter dem” (se Esekiel 33:30–33). Klassemedlemmene kan gjerne dele et skriftsted de fant i Esekiels skrifter, som inspirerte dem til å gjøre noe.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Esekiel 34

Herren oppfordrer oss til å fø hans får.

For å hjelpe klassemedlemmene å finne personlig mening i Esekiel 34 kan du skrive på tavlen situasjoner de kan oppleve, for eksempel å forberede seg til å reise på misjon, oppdra barn eller motta et omsorgsoppdrag. Klassemedlemmene kan velge en å grunne på mens de hver for seg leser Esekiel 34:1–10. Be dem fortelle hvilke råd basert på disse versene de kan gi til noen i den situasjonen de valgte. Hva vil det si å røkte oss selv istedenfor Herrens hjord? Hvordan kan vi være hyrder slik Frelseren er? (se vers 11–16).

Du føler deg kanskje inspirert til å stille spørsmål som hjelper klassemedlemmene å grunne på symbolikken i Esekiel 34:11–31. Hva kan for eksempel “god beitemark” og “god havnegang” symbolisere i vers 14? Hva er forskjellen på en sau som er “fortapt” og en som er “bortdrevet”? (vers 16). Hvordan redder Frelseren begge slags får? Klassemedlemmene kan dele andre symboler de finner i disse versene, og snakke om hva disse symbolene lærer dem om Jesus Kristus.

Esekiel 37

Herren samler sitt folk og gir dem nytt liv.

  • Å lese Esekiel 37 og tenke på Herrens løfte om å samle Israel kan gi oss innsikt i hva innsamlingen betyr og hvordan vi deltar i den. For å hjelpe klassemedlemmene å finne denne innsikten kan du skrive spørsmål som Hva prøver Herren å oppnå ved Israels innsamling? på tavlen. Hvordan oppnår han den? Du kan gjerne be halve klassen lese Esekiel 37:1–14 og den andre halvparten lese Esekiel 37:15–28 mens de prøver å finne innsikt disse to skriftstedene kan gi angående spørsmålene på tavlen. Det kan hjelpe å forklare at Josefs og Judas stav som er nevnt i vers 16–19, symboliserer Mormons bok og Bibelen. Etter hvert som klassemedlemmene svarer, kan du oppfordre dem til å snakke om sin rolle i Israels innsamling i de siste dager.

Bilde
ørken og Dødehavet

Esekiel så i et syn en elv strømme fra tempelet og helbrede Dødehavet.

Esekiel 47:1–12

Tempelet gir åndelig helbredelse.

  • Bilder kan hjelpe klassemedlemmene å forstå synet som beskrives i Esekiel 47:1–12. Du kan for eksempel vise et bilde av et tempel, en elv, en ørken og Dødehavet (se bildene i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og Bibelfotografier, nr. 3, “Ødemark i Judea”). Det kan hjelpe å forklare at Dødehavet er så salt at fisk og planter ikke kan leve i det. Klassemedlemmene kan gjerne lese vers 1–12 og fortelle hva som gjør inntrykk på dem ved vannet som beskrives i synet (se også Johannes’ åpenbaring 22:1 og uttalelsen i “Ytterligere ressurser”). De kan også tegne Esekiels syn. Hva kan vannet symbolisere? Hva kan trærne som er beskrevet i vers 12, symbolisere? Klassemedlemmene kan kanskje fortelle hvordan tempelet og dets velsignelser har gitt dem åndelig liv og helbredelse.

Bilde
ytterligere ressurser-ikon

Ytterligere ressurser

Tempelets velsignelser kan helbrede oss.

Eldste Dale G. Renlund sa følgende om vannet som strømmet fra tempelet i Esekiels syn (se Esekiel 47:1–12):

“Det er verdt å merke seg to kjennetegn ved vannet. For det første: Selv om den lille bekken ikke fikk tilsig fra andre bekker, vokste den til en mektig elv, og ble bredere og dypere desto lenger den fløt. Noe tilsvarende skjer med velsignelser som strømmer fra tempelet når mennesker besegles som familier. Vekst av betydning inntreffer og går bakover og fremover gjennom generasjoner idet beseglende ordinanser sammenføyer familier.

For det annet: Elven fornyet alt den kom i kontakt med. På samme måte har tempelets velsignelser en forbløffende evne til å helbrede. Tempelets velsignelser kan helbrede vårt hjerte og vår familie” (“Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse”, Liahona, mai 2018, 47–48; se også videoen “And the River Will Grow” [Og elven vil vokse], ChurchofJesusChrist.org).

Vi kan forbedre vår undervisning

Hjelp andre å motta Ånden. “Noen ganger kan lærere bli fristet til å tro at det er deres kunnskap eller metoder eller personlighet som inspirerer dem de underviser … Din hensikt som lærer er ikke å gjøre en imponerende presentasjon, men snarere å hjelpe andre å motta Den hellige ånds innflytelse” (Undervisning på Frelserens måte, 10).

Skriv ut