Det gamle testamente 2022
31. oktober–6. november. Daniel 1–6: “Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”


“31. oktober–6. november. Daniel 1–6: ‘Det finnes ingen annen gud som makter å frelse’”, Kom, følg med meg – for søndagsskolen: Det gamle testamente 2022 (2021)

“31. oktober–6. november. Daniel 1–6”, Kom, følg med meg – for Søndagsskolen: 2022

Bilde
Daniel tyder kongens drøm

Daniel Interprets Nebuchadnezzar’s Dream [Daniel tyder Nebukadnesars drøm], av Grant Romney Clawson

31. oktober–6. november

Daniel 1–6

“Det finnes ingen annen gud som makter å frelse”

Mange av klassemedlemmene vil være kjent med noen av historiene i Daniels bok. Når du studerer og forbereder deg til å undervise, kan du søke veiledning fra Ånden om hvordan du kan hjelpe klassemedlemmene å finne personlig mening fra disse kapitlene.

Skriv ned inntrykkene dine

Bilde
dele-ikon

Oppfordre til å dele

Det kan være nyttig å be klassemedlemmene fortelle hvordan det går med deres personlige eller familiens skriftstudium. Når klassemedlemmene forteller om noe Ånden har lært dem denne uken, kan du spørre dem hva de gjorde som førte til denne innsikten.

Bilde
undervisning-ikon

Undervis i læren

Daniel 1; 3; 6

Vi kan stole på Herren når vår tro blir prøvet.

  • For å innlede en drøfting om hvordan Daniel, Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego viste tro på Herren, kan du be noen av klassemedlemmene sammenfatte utfordringene disse fire mennene sto overfor, som beskrevet i Daniel 1, 3 og 6. Hvorfor ville det ha vært vanskelig å være trofast i disse situasjonene? Hvilke situasjoner står vi overfor som utfordrer vår tro? Klassemedlemmene kan granske Daniel 1:10–13; 3:15–18; 6:10 for å finne ut hvordan disse fire mennene reagerte på utfordringene sine. Hvordan kan deres eksempel hjelpe oss i vår innsats for å være trofaste Jesu Kristi disipler?

  • Mange av oss har, i likhet med Daniel og vennene hans, følt press til å gå på akkord med våre normer. Hva er noen av kildene til dette presset i vårt liv? For å hjelpe klassemedlemmene å lære av Daniel og hans venners eksempel kan du dele klassen i tre grupper og be hver gruppe gjennomgå et av følgende kapitler: Daniel 1, 3 eller 6. Hvordan velsignet Herren Daniel, Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego da de valgte å være trofaste til tross for presset de opplevde? Hver gruppe kan gjerne fortelle klassen hva de fant ut. Klassemedlemmene kan så rådføre seg med hverandre om hvordan de kan holde seg trofaste til tross for sosialt press eller andre former for press. De kan også snakke om hvor viktig det er å søke gode venner som vil støtte oss i våre normer.

Daniel 2

Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Guds rike på jorden.

  • Å drøfte Daniel 2 kan hjelpe klassen å forstå hvordan Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige oppfyller sin rolle som stenen i profetien, som ble “revet løs fra fjellet” (vers 45). Til å begynne med kan dere som klasse gjennomgå Daniels beskrivelse og tydning av Nebukadnesars drøm, som finnes i Daniel 2:31–45. Deretter kan du vise et bilde av en sten (eller tegne en på tavlen). Be klassemedlemmene fortelle hva de lærer om Guds rike ved å sammenligne den med beskrivelsene av stenen i Daniel 2:34–35, 44–45. Kanskje klassemedlemmene vet noe om Kirkens historie i deres område som de kan dele. Hvordan har vi sett Daniels profetier oppfylt i vårt eget liv?

Daniel 2:1–30

Å motta åpenbaring krever åndelig forberedelse.

  • Klassemedlemmene vil kanskje ha nytte av å lære om hvordan Daniel forberedte seg til å motta åpenbaringen som trengtes for å beskrive og tyde Nebukadnesars drøm. Du kan gjerne begynne med å be klassemedlemmene gjennomgå Daniel 2:1–15 og deretter fortelle hva de ville følt hvis de befant seg i Daniels situasjon. Be dem granske Daniel 2:16–18 for å finne ut hva Daniel gjorde. Hva lærer Daniel 1:17 oss om hvordan Gud forberedte Daniel? Hva kan vi lære av Daniel som kan hjelpe oss når vi søker personlig åpenbaring? Hva kan vi lære av Daniels ord og handlinger etter at han mottok Herrens hjelp? (se Daniel 2:20–30).

Bilde
fire gutter ved et bord, som nekter å spise kjøtt som tilbys dem av en mann

Illustrasjon av Daniel og vennene hans som nekter å spise kongens mat: Brian Call

Daniel 3

Når utfallet er usikkert, kan vi likevel velge tro.

  • Det Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego opplevde i Daniel 3, kan hjelpe klassen å forstå bedre hva det vil si å ha tro på Jesus Kristus. Du kan gjerne be klassemedlemmene sammenfatte utfordringen Sjadrak, Mesjak og Abed-Nego sto overfor (se Daniel 3:1–12) og deretter snakke om hvordan de reagerte (se Daniel 3:13–18). Hva lærer disse mennene oss om tro? Du kan gjerne skrive ordene Vår Gud er mektig til å … og Men hvis ikke … fra vers 17–18. Klassemedlemmene kan foreslå hvordan de ville fylle ut de tomme feltene med situasjoner de kan komme ut for. De kan for eksempel foreslå “Vår Gud er mektig til å besvare alle mine spørsmål” og “Men hvis ikke, vil jeg tålmodig stole på ham.” Mens klassemedlemmene gir eksempler, kan du oppfordre dem til å snakke om hvordan Frelseren støtter og styrker oss selv om vi ikke vet hvordan det vil gå.

Vi kan forbedre vår undervisning

Bruk visuelle hjelpemidler. “Kunst, herunder bilder, videoer og dramatiseringer, kan bidra til å engasjere klassemedlemmene – særlig dem som lærer visuelt – og gjøre Skriftenes beretninger mer minneverdige” (Undervisning på Frelserens måte, 22).

Skriv ut